فضای مجازی

داغِ دی…

دی ماه بار دیگر داغی سنگین بر دل ایرانیان گذاشت؛ این ماه پر حادثه این بار با حادثه تروریستی در کرمان آن هم در سالروز شهادت سردار وطن، غم شهادت ده‌ها نفر از هموطنان بی‌گناه‌مان را برجا گذاشت.

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله: هفته دوم دی می‌توانست یک هفته عادی باشد بدون انکه چکیده اخبار بغضی در گلو، دردی در قلب و زخمی بر روحمان شود؛ اما حالا به خاطر ده‌ها شهید «حمله تروریستی کرمان» یک ایران است. باز هم به رسم قرار هر آخر هفته اینجا مروری بر اتفاقات و اخبار هفت روز گذشته می‌کنیم؛ هفته‌ای که ای کاش چهارشنبه نداشت.

داغ‌های خانمان‌سوز «دی ماه» تمامی ندارد…

۱۳ دی ماه روزی که سردار دل‌های ملت ایران به شهادت رسید و غمی سنگین به روی شانه‌های مردم نشست. داغی که عمقش تا گوشت و استخوان ما را می‌سوزاند و غمش مانند دیگر حوادثی که در دی ماه اتفاق افتاده؛ مثل ۱۸ دی سالگرد هواپیمای اکراینی و ۳۰ دی ماه سالگرد پلاسکو بعد از گذشت چند سال از یادمان نرفته و نمی‌رود. دی ماه سنگین بود و حالا سنگین‌تر هم شده است!

در مراسم سالگرد حاج قاسم سلیمانی در مسیر گلزار شهدای کرمان دو انفجار تروریستی اتفاق افتاد. دو انفجاری که جان حدود ۹۰ نفر از هموطن‌هایمان را گرفته که چندین نفر از نفر آنان کودک بوده‌اند و علاوه بر این ۱۷۴ مصدوم نیز به جای گذاشته است. در جمع این شهیدان نام ۳ تن از ماموران پلیس نیز به چشم می‌خورد. به دنبال این ترور سه روز اعزای عمومی در استان کرمان و یک روز عزای عمومی در کشور اعلام شد.

بعد از گمانه‌زنی‌ها و اخبار متفرقه درباره این حادثه، استاندار کرمان اعلام کرد: «این انفجارها در خارج محدوده گیت‌های بازرسی رخ داده است.» احمد وحیدی وزیر کشور هم گفت: «افراد و جنایتکارانی که این حادثه را رقم زدند، منتظر پاسخ کوبنده و قاطع دستگاه‌های امنیتی ایران باشند.»

همچنین مقام معظم رهبری در پی این حادثه پیامی را صادر کردند و ضمن همدلی با خانواده‌های شهدا فرمودند: «جنایتکاران سنگدل بدانند که سربازان راه روشن سلیمانی رذالت و جنایت آنان را تحمل نخواهند کرد. از هم اکنون آماج قطعه سرکوب و مجازات عادلانه خواهد بود. بدانند این فاجعه آفرینی پاسخ سختی در پی خواهد داشت باذن الله.»

سوزناک‌ترین و کوتاه‌ترین روایت این حادثه آنجا بود که در لیست پیکرهای شهیدان که به درب شیشه‌ای مرکز پزشکی قانونی کرمان چسبانده شده بود، نوشته بودند: «شماره ۹؛ جنسیت زن؛ سن احتمالی دو؛ با پوشش کاپشن صورتی و گوشواره‌های آبی».

کاربران فضای مجازی در شبکه‌های اجتماعی مختلف به ویژه ایکس و اینستاگرام بارها و بارها درباره روضه کوتاه کرمان نوشتند؛ درباره دخترک ریحانه سلطانی یکی از کوچک‌ترین شهدای حادثه اخیر.

داغِ دی...

شش تایی شدن «خداحافظی و استعفای» گل‌محمدی!

هنوز یک هفته از مرگ «ملیکا محمدی» ملی پوش کشورمان نگذشته بود که دوباره یکی دیگر از ملی پوشانمان را در سانحه رانندگی از دست دادیم. «حسین بابایی» قهرمان جوان رشته اسلالوم قایقرانی که اهل شهرستان نجف آباد بود در اثر تصادف چشم از جهان فرو بست.

در این هفته که گذشت استقلال به عنوان قهرمان نیم فصل صدرنشین شد و بعد از این تیم، سپاهان و پرسپولیس قرار گرفته‌اند؛ اما این موضوع باعث نشد پرونده جعل امضا و مدرک آن‌ها به فراموشی سپرده شود و این پرونده بعد از بررسی در پلیس آگاهی تهران بزرگ به دادسرای فرهنگ و رسانه ارسال شد.

«یحیی گل‌محمدی» سرمربی تیم پرسپولیس هم بار دیگر خواستار استعفا شد و آن را در نشست خبری بعد از دیدار با مس رفسنجان اعلام کرد. گل‌محمدی در توضیح دلایل استعفای خود گفت که با این شرایط نمی‌تواند ادامه دهد و نیم فصل سختی را به همراه بازیکنان پشت سر گذاشته‌اند؛ چرا که هم گاهاً در زمین هم در جنگ رسانه‌ای باخته‌اند.

باشگاه پرسپولیس مخالفت صد در صدی خود را با این موضوع اعلام کرده است، اما نکته عیان این است که سرمربی سرخ‌پوشان این بار بر خلاف شش بار قبلی در تصمیم خود جدی است و نمی‌خواهد دیگر مانند دفعات قبلی کوتاه بیاید و به رختکن سرخ‌پوشان بازگردد.

بعد از همه اینها خبر درآمدزایی میلیاردی کمیته انضباطی فوتبال بار دیگر حاشیه ساز شد. ماجرا از این قرار بود که در وهله اول افزایش قیمت جریمه‌ها تاثیرگذاری چندانی نداشته و فقط باعث درآمدزایی فدراسیون شده و در وهله دوم این سوال جدی مطرح شده ک پول به دست آمده از این جریمه‌ها در کجا و چگونه خرج می‌شود؟

از همه اینها که بگذریم، سخن رکوردداری و قهرمانی در جهان ورزش از هر چیزی خوش‌تر است. «امیر حسین زارع» قهرمان سال ۲۰۲۳ کشتی آزاد، قهرمانی جهان در وزن ۱۲۵ کیلوگرم و با سه مدال طلا فقط در سال ۲۰۲۳ با اعلام اتحادیه جهانی کشتی، شایسته عنوان بهترین آزادکار جهان قرار شد. «بنیامین فرجی» قهرمان نوظهور تنیس روی میز ایران در رده سنی زیر ۱۵ سال، در رده‌یندی جهانی که به تازگی منتشر شده، رتبه نخست دنیا را به دست آورد.

این یکی را هم می‌توانیم به حساب افتخارات ورزش خود اضافه کنیم که «مهدی طارمی» با اعلام سایت فدراسیون بین‌المللی آمار و تاریخ فوتبال در پایان سال میلادی بالاتر از رونالدو و امباپه در جایگاه سوم برتر گلزنان بین‌المللی قرار گرفت!

داغِ دی...

فرار طلافروشان

هفته گذشته آماری منتشر شد مبنی بر اینکه در سال ۱۴۰۲ نرخ پرداختی مالیاتی صنف زحمت‌کش طلا فروش نسبت به قشر مرفه کارمند کشورمان کمتر بوده و این هفته خبر رسید نه تنها از مالیات پرداختی کارمندان، بلکه حتی از ارزش هزینه فاضلاب‌شان هم کمتر است!

چرا می‌گوییم کمتر است؛ چرا که فاضلاب صنف طلا فروشان به ازای هر هزار گرم طلا ،۳ درصد پرتی طلا وجود دارد و به همین ترتیب در فاضلاب کارگاه‌ها چیزی حدود ۷۵ میلیون تومان طلا وجود دارد. حالا شما خودتان این رقم را با مالیات پرداختی که کمتر از ۱۰ میلیون تومان است، مقایسه کنید. همین فرار مالیاتی که قشرهای پردرآمد جامعه انجام می‌دهند یکی از اهرم‌های فشار بر مردم و اقشار کم‌درآمد کشور مانند کارگران است که در معیشت روزمره خود هم مانده‌اند چه برسد به مالیات دادن.

با توجه به اینکه ایران پنجمین مصرف‌کننده طلا در جهان است، روشن است که مالیات دریافتی از آن می‌تواند بسیار کارآمد باشد و در رشد اقتصادی کشور کمک کند. به منظور حل و فصل ماجراهای این چنینی مجلس قانونی را به عنوان پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان تصویب کرد. این سامانه سال گذشته راه‌اندازی شد و تمامی کسب و کارها موظف شدند به آن بپیوندند. سخنگوی اقتصادی دولت در نشست خبری خود اعلام کرد: «طبق مصوبه جدید، دولت مکلف بود برای گروه‌هایی که به سامانه مودیان نپیوسته‌اند قانون را اجرا کند و صنف طلا فروشان شامل این تکلیف می‌شدند.»

داغِ دی...

کریسمسی به رنگ قرمز!

در هفته اول سال نو میلادی هستیم، سالی که برای مردم غزه و فلسطین جشنی به همراه نداشت و قرمزی کریسمس برای آنها فقط خون ریخته شده بود و بس؛ اما جشن سال نو نه تنها باعث نشد که مردم جهان کودکان و مردم غزه را فراموش کنند بلکه حمایت‌های خود را با مفاهیمی جدید ادامه دادند.

یک فروشگاه بزرگ هلندی در یک اقدام خلاقانه اسامی شهیدان کودک فلسطینی را بر سر مشتریان خود می‌ریزد و از این روش به افشای جنایات رژیم کودک‌کش اسراییل می‌پردازد. «امیر عید» خواننده مصری نیز از آهنگ جدید خود با نام «تلک القضیه» در یک جشنواره فیلم معتبر در مصر رونمایی کرد. مضنون این شعر و آهنگ درباره تجاوز اسراییل به غزه و تعصب غرب نسبت به اشغال‌گری است.

مردم یمن هم بار دیگری برادری خود را نشان دادند و تظاهرات گسترده‌ای با شعار: «تا پیروزی با شما هستیم و آمریکا نمی‌تواند ما را متوقف کند.» به راه انداختند. یمنی‌ها همچنین بارها سد راه کشتی‌هایی شدند که به نفع ایالات متحده یا اسراییل قصد عبور از تنگه باب‌المندب را داشتند؛ علیرغم آنکه تعدادی از یمنی‌ها در این مسیر جان خود را از دست دادند اما هنوز حاضر به سر خم کردن در برابر قاتلان و جلادان تاریخ نشده‌اند. همچنین ده‌ها هزار نفر در استانبول ترکیه در نخستین روز میلادی برای نشان دادن همبستگی خود با مردم مظلوم فلسطین به خیابان‌ها آمدند و راهپیمایی کردند.

داغِ دی...

نفرین هک، دامن‌گیر اسنپ فود شد

تابستان امسال بود که یک گروه هکری «تپسی» را هک کرد. این بار در زمستان نفرین هک دامن اسنپ‌فود را گرفت. این گروه هکری اطلاعات بیش از ۲۰ میلیون کاربر و ۸۸۰ میلیون سفارش را به دست آورده است. اطلاعاتی اعم از نام و نام‌خانوادگی، شماره موبایل، ایمیل و…

اسنپ‌فود این موضوع را تایید کرده و ضمن پذیرفتن مسوولیت این اتفاق در بیانیه‌ای اعلام کرد که به همراه پلیس فتا به دنبال شناسایی و رفع منبع آلودگی است و کاربران نگران اطلاعات خود نباشند.

پس از شایعاتی مبنی بر فروختن اطلاعات کاربران در دارک وب، یک گروه هکری در کانال تلگرامی خود شفاف‌سازی‌های لازم را کرد و نوشت: «پیرو مذاکراتی که با تیم اسنپ‌فود داشتیم دیتای این مجموعه به هیچکس فروخته نشده و نخواهد شد. تیم مدیریت اسنپ‌فود با رفتار حرفه‌ای نشان دادند اطلاعات مردم و آبروی برند برایش از هرچیزی ارزشمندتر است!»

این ماجرای عجیب و غریب مورد سوال بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران قرار گرفته و اما و اگرهای زیادی را به دنبال داشته است که شاید در روزهای آتی از آنها پرده برداشته شود.

داغِ دی...

پژو ۴۰۵ کارکرده؛ نیم میلیارد تومان ناقابل

همزمان با اعلام اینکه از سمت رییس کانون صنفی کارگران اعلام شد حتی افزایش صد درصدی مزد کارگران نیز کفایت نمی‌کند، خوب است بدانید قیمت پژو ۴۰۵ یکی از محبوب‌ترین خودروهای بازار ایران به نیم میلیارد تومان ناقابل رسیده است. پژویی که تولید آن در سال ۱۴۰۰ متوقف شد، حالا مدل‌های کار کرده آن حدود پانصد میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. سوال مهم این است که آیا واقعاً ارزش واقعی پژو ۴۰۵ پانصد میلیون تومان است و چه چیزی باعث می‌شود این خودروی پرمصرف، پرخرج و البته قدیمی تا این حد افزایش قیمت داشته باشد؟

این افزایش قیمت به اجاره ماشین‌ها هم رسیده است. در دنیایی که بعضی‌ها برای خریدن پژو و پراید، دو دوتا چهارتا می‌کنند مازراتی فقط شبی ۳۳ میلیون و پورشه شبی ۱۷ میلیون تومان اجاره داده می‌شود! برای اجاره کردن این ماشین‌های خاص، باید چکی به مبلغ قیمت کل ماشین ضمانت بگذارید و بابت هر یک ساعت دیرکرد جریمه هم خواهید شد.

ماجرا به اینها ختم نمی‌شود. نه تنها قیمت خرید و اجاره خودرو افزایش یافته بلکه لوازم یدکی آن‌ها هم شرایط مشابهی دارد و اکنون از معمولی‌ترین لوازم مانند «قالپاق» جزو کالای لوکس محسوب می‌شود چرا که تا مدتی قبل این وسیله قیمت زیادی نداشته اما حالا برای خرید معمولی‌ترین آنها باید حدود دو میلیون تومان هزینه کنید.

داغِ دی...

گوشی‌قاپی از سلبریتی‌ها

این روزها نمی‌توانیم افزایش آمار دزدی و کیف‌قاپی را نادیده بگیریم؛ کافی است در خیابان‌های شلوغ تهران با تلفن همراه قدم بزنید تا از هر پنج نفر به سه نفر زخم‌خورده برخورد کنید که تذکر می‌دهند مواظب باشید! چون آنان هم مانند شما تلفن به دست فقط قدم می‌زده‌اند تا اینکه گوشی و کیفشان را مثل آب خوردن از دست داده‌اند پس بهتر است حواستان به خودتان و وسایل‌تان باشد.

این هفته نیز این بلای که برای مردم عادی خانمان‌سوز است بر سر دو چهره معروف آمد. «میلاد پاک پرور» بازیکن فعلی استقلال ملاثانی، هنگام ورود به منزلش در گلستان اهواز مورد سرقت مسلحانه قرار می‌گیرد و ماشین، موبایل و تمامی مدارکش را می‌دزدند. «هومن عبداللهی» مجری و بازیگر معروف نیز در استوری صفحه اینستاگرامی خود از حمله‌ای که با قمه علیه او در محله پاسداران تهران صورت گرفت، خبر داد و از مردم خواست بیشتر مراقب خودشان باشند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا