فضای مجازی

منطقه، درگیر درگیری‌ها

حمله ایران به دو پایگاه تروریستی در عراق و پاکستان با پاسخ‌های تند و تیز مقامات این دو کشور همراه بود، تا جایی که پاکستان دست به اقدام مشابهی زد و به سراوان در سیستان و بلوچستان حمله کرد.

خبرگزاری مهر، گروه مجله: هفته آخر دی ماه روزهای پر سر و صدایی بود و درگیری‌های پیاپی در منطقه رخ داد؛ روزهایی که باعث شد اهمیت و هیجان رقابت‌های جام ملت‌های آسیا رنگ ببازد. خلاصه مهم‌ترین و عجیب‌ترین اخبار هفته پایانی اولین ماه زمستان را در این گزارش بخوانید.

واردات خودروی کارکرده؟ از شنبه!

هفته گذشته به برخی حاشیه‌های بازار خودرو پرداختیم و همچنان سوال اینکه ۱۲۰ هزار خودرو مازاد در پارکینگ‌های خودروسازان ایرانی از کجا آمده بی‌جواب مانده است؛ اما این هفته با اظهارات وزیر صمت بار دیگر حرف واردات خودروهای دسته دوم بر سر زبان‌ها افتاد. عباس علی‌آبادی گفته است: «مشکلی در خصوص واردات خودروهای دسته دوم به کشور نداریم و این موضوع به زودی از مناطق آزاد در مرحله اولیه اجرا می‌شود.»

ماجرای واردات خودروهای کارکرده به مذاکرات سال گذشته دولت و مجلس شورای اسلامی برمی‌گردد. برخی مسؤولان و نمایندگان تلاش داشتند در قانون «ساماندهی صنعت خودرو» بازار را قدری رقابتی کنند و انحصار موجود را به نفع مردم بشکنند تا شاید در کیفیت و قیمت‌گذاری فرجی حاصل شود. گرچه این موضوع از همان ابتدا هم مخالفانی داشت و عده‌ای ادعا داشتند چنین اقدامی باعث ضربه به تولید داخلی می‌شود اما بالاخره لایحه واردات خودروهای سواری کارکرده با عمر حداکثر پنج سال، ۲۸ خرداد امسال به تصویب رسید.

اواخر تیرماه هم سخنگوی شورای نگهبان خبر داد این تصمیم، مغایر شناخته نشده و از نظر شرعی و قانونی مانعی بر سر راه آن نیست. تقریباً روال مناسبی در این پیش گرفته شده بود و دوم مردادماه رئیس‌جمهور دستورات لازم برای اجرای این تصمیم را به وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت کشور ابلاغ کرد. تدوین آئین‌نامه این قانون در هیأت دولت قدری طول کشید تا اینکه ۳۰ مهر ماه وزیر صمت اعلام کرد که آئین‌نامه واردات خودروهای دست دوم خارجی به تصویب هیأت وزیران رسیده و به‌زودی ابلاغ می‌شود؛ به نظر می‌رسید بعد از ماه‌ها کشمکش و مباحثه برای این تصمیم بالاخره مرحله اجرایی آن آغاز خواهد شد اما علی‌آبادی همان زمان پای «اما و اگر» ها را وسط کشید و گفت: «از آنجایی که به مردم این امکان را می‌دهیم که شخصاً برای واردات این خودروها اقدام کنند، باید نگران ارز هم باشیم تا جامعه از نوسان نرخ آسیب نبیند.»

شاید همین چالش باعث شد با گذشت هفته‌ها هنوز خبری از واردات خودروهای کارکرده نباشد. حدود شش ماه از ابلاغ این دستور توسط رئیس‌جمهور می‌گذرد اما همچنان نگرانی‌های مبهمی مانع از اجرای این طرح شده که هدف اصلی‌اش شکستن انحصار خودروسازان داخلی بود.

روشن است که همه این تعلل‌ها به نفع کسانی است که بازار رقابتی، منفعت آنها را به خطر می‌اندازد. جالب است بدانیم در شرایطی که واردات خودرو مدام به فرداها سپرده می‌شود و وعده آن دست به دست میان مسؤولان می‌چرخد، خودرو نسبتاً لوکس ایرانی «تارا» که قیمت آن در کشور از مرز یک میلیارد تومان هم گذشته است به روسیه رسیده و آنجا به عنوان تاکسی استفاده می‌شود.

منطقه، درگیر درگیری‌ها

منطقه؛ درگیر درگیری‌ها

دوشنبه این هفته، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی با موشک‌باران و انهدام مقرهای جاسوسی و تروریستی ضدایرانی در منطقه، پاسخ ترور سید رضی موسوی و حادثه ترور کرمان را دادند؛ دو اتفاقی که هر کدام به نوعی به کشور صدمه وارد کرد. در موضوع دوم، یعنی انفجار تروریستی در کرمان و جان باختن ۹۰ نفر از هم‌وطنان فضای کشور به شدت تحت تأثیر قرار گرفت.

گروهی در پی آن بودند که بعد از چند حادثه تروریستی در سال‌های اخیر، مسؤولان درباره پاسخ‌های بازدارنده تصمیمی بگیرند. مطالبات این گروه باعث شد دسته دیگری آنها را ملامت کنند و بگویند احساساتی عمل نکنید. دسته دوم معتقد بودند این اقدام کار کوچکی نیست و نباید با مطالبه به تصمیم‌گیران فشار آورد چراکه حساسیت این موضوع بسیار بالاست. عده دیگری هم معتقد بودند پاسخ‌ها داده می‌شود اما رسانه‌ای نمی‌شود. اگر چه احساساتی و هیجانی کردن فضا، کار درستی نبود ولی باید توجه داشت کسانی که از جمهوری اسلامی در این زمینه مطالبه می‌کردند، مردمی بودند که دل در گرو کشور و مردم داشته‌اند و نمی‌توان به مردم به دلیل مردم بودن و مطالبه داشتن خرده گرفت.

با همه اینها بالاخره جمهوری اسلامی با حمله به دو پایگاه تروریستی در عراق و پاکستان، گامی در این زمینه برداشت که گرچه بعد از آن با پاسخ‌های تند و تیز مقامات عراقی و پاکستانی همراه بود، اما به وضوح اقدامی بازدارنده و پاسخی به حوادث تروریستی سال‌های گذشته به شمار می‌رفت. خیلی زود مشخص شد حمله‌های ایران هدفمند و شناسایی شده بوده است. مصداق این موضوع، توییت خبرنگار معروف شبکه یازده تلویزیون رژیم صهیونیستی است که با انتشار عکسی از اربیل نوشت: «عکس هوایی از مقر موساد که ایران امشب به آن حمله کرد، در اربیل پایتخت اقلیم کردستان در شمال عراق

پاکستان که از حمله ایران به شدت عصبانی بود، صبح پنجشنبه به روستایی در سراوان در استان سیستان و بلوچستان حمله کرد و این اقدام را مشابه حمله ایران، جهت پاکسازی منطقه از گروهک‌های تروریستی اعلام کرد. التهابات بالا گرفته بود و مقامات مختلف کشورهای منطقه کشورها به آرامش و خویشتن‌داری دعوت می‌کردند اما درگیری‌های منطقه به همین جا ختم نمی‌شود. یمن همچون هفته‌های گذشته کماکان مانند صیادی که از آب ماهی می‌گیرد، در تنگه باب‌المندب کشتی آمریکایی و اسرائیلی صید می‌کند.

این اقدام یمن به عنوان کشوری جنگ‌زده که یک تنه مقابل اسرائیل و آمریکا قد علم کرده است، باعث افزایش محبوبیت این کشور و نیروهای انصارالله یمن میان آزادی‌خواهان جهان و دوستداران جبهه مقاومت شده است؛ تا جایی که مردمی انگلستان در تظاهرات اخیر خود با پلاکاردهایی از یمن تشکر کرده‌اند.

صعود در مُشت ایران است

بازی ایران و فلسطین در جام ملت‌های آسیا، شروع دراماتیکی برای این رقابت‌ها بود. گرچه بازی چهار – یک به نفع تیم ملی کشورمان تمام شد اما روایت تماشاچیان این بازی می‌گوید حال و هوا و جو این فوتبال با آنچه قبلاً تجربه‌اش کرده بودند فرق داشته است. هواداران ایران و فلسطین در استادیوم «اجوکیشن‌سیتی» شعارهای مشابه زیادی داشتند، از «الموت الأسراییل» گرفته تا «فلسطین آزاد».

به نظر می‌رسد فضای بازیکنان تیم ملی و هواداران به نسبت رقابت‌های جام جهانی، به مراتب بهتر است و همدلی و امید بیشتری احساس می‌شود. مردم به رقابت‌های امسال امیدوارتر از سال‌های گذشته نگاه می‌کنند و انتظار تیمی شایسته را می‌کشند؛ بازیکنان تیم ملی هم با انتشار استوری‌های مشترک در اینستاگرام که در آن نوشته شده «تا پای جان برای ایران» نشان داده‌اند یکرنگی‌شان بیش از همیشه است. سرمربی تیم ملی هم تاکید کرده که تیم امسال در بهترین شرایط خود قرار دارد.

گرچه کسانی هستند که درباره صعود تیم ملی از تردیدها می‌گویند، اما تیم میل فوتبال بعد از پیروزی مقابل فلسطین امشب (جمعه) در دومین بازی خود مقابل تیم ملی هنگ کنگ قرار خواهد گرفت. بازیکنان تیم ملی خوب می‌دانند که با پیروزی در این بازی می‌توانند صعود خود به مرحله یک هشتم نهایی این مسابقات را قطعی کنند.

امیدواری به این بازی آنجا بیشتر می‌شود که بدانیم در هفت بار رقابت ایران و هنگ کنگ همیشه ایران پیروز میدان بوده و حتی یک تساوی هم میان دو تیم رقم نخورده است. ایران ۱۹ بار در این هفت بازی دروازه هنگ کنگ را باز کرده و هنگ‌کنگی‌ها تنها یک بار توانسته‌اند سد دروازه ایران را بشکنند. علاوه بر این بر عکس ایران که بازی اول خود مقابل فلسطین را با تفاضل گل خوبی برد، هنگ‌کنگ در اولین بازی خود مقابل امارات نتیجه را ۳ بر یک واگذار کرد.

به امید آنکه فوتبالیست‌های ایرانی بتوانند برنده بازی ساعت ۲۱ امشب در ورزشگاه بین‌المللی خلیفه باشند.

منطقه، درگیر درگیری‌ها

برف، به خاطرات می‌پیوندد؟

گرچه امسال یکی از کم بارش‌ترین پاییزها و زمستان‌ها را تجربه می‌کنیم اما بالاخره آسمان ایران در حوالی کردستان و اردبیل از بارش‌های زمستانی بهره‌مند شد و خبر رسید ارتفاع برف در اردبیل به یک متر رسیده است. بارش به قدری زیاد بود که بسیاری از راه‌های مناطق کوهستانی غرب کشور را با مشکل مواجه کرد. ارتفاع برف در گردنه «ژالانه» به سه متر رسید و این شرایط باعث اعلام وضعیت قرمز در کل استان اردبیل شد. پرچم دار بارش برف اردبیل است اما در بارش‌های کلی در زمستان کردستان پر روزی‌ترین بوده است.

بارش‌های اردبیل کمک کرد تا اردبیلی‌ها امسال در شمال غربی پاک و تمیزترین هوای کشور را تجربه کنند اما در پوشه دیگری از کشور، زابل و دیگر مناطق جنوب شرقی در آلوده‎‌ترین هوا رتبه اول را داشته‌اند. تهران هم میان ۹۲ پایتخت از نظر ذرات معلق رتبه نوزدهم را از آن خود کرده است. رئیس گروه تغییر اقلیم وزرات بهداشت گفته که هفت میلیون مرگ زودرس در جهان مربوط به آلودگی هوا است و انواع سکته ارتباط مستقیمی با آلودگی دارند!

امید برطرف شدن آلودگی هوا در فصل‌های پاییز و زمستان دیگر مدت‌ها بود که از مسؤولان بریده شده و به آسمان دوخته شده بود اما با کاهش میزان بارندگی‌ها، نگرانی‌های برای این موضوع حادتر و حادتر می‌شود. البته کاهش بارندگی‌ها مختص به ایران نیست. بارش برف در کشورهای همسایه مانند ترکمنستان، آذربایجان و حتی ترکیه هم به شدت کاهش یافته است. ناسا هم گزارش داده بود که ۲۰۲۳ گرم‌ترین سال زمین بوده است و همه این اخبار، ماجرای عجیب و غریب ادعای ابر دزدی را رد می‌کرد.

زمین روز به روز گرم‌تر می‌شود و هر کسی می‌تواند به راحتی این را در مقایسه زمستان‌های عمرش محسوس و ملموس بفهمد. این شرایط ترس آن را به وجود می‌آورد که شاید سال‌ها بعد برای بچه‌ها و نوه‌هایمان تعریف کنیم که آن زمان‌ها از آسمان چیزی به اسم برف می‌بارید، دانه‌های کوچک و یخ‌زده‌ای که روی زمین می‌نشست و همه جا را سفید می‌کرد…

منطقه، درگیر درگیری‌ها

هنر در خدمت حمایت از غزه

حمایت از فلسطین با وجود گذشت بیش از صد روز از حمله‌های پی در پی اسرائیل و جنایت‌های وحشیانه این رژیم کماکان ادامه دارد. مردم جهان هنوز هم جانبداری‌های خود را به شکل‌های مختلف که تأثیرگذاری بیشتر و بازتاب رسانه‌ای قوی‌تر داشته باشد نشان می‌دهند و سکوت نکرده‌اند.

برای مثال هنرمندی ازبکستانی به زیبایی قدرت هنری خود را به تصویر کشیده و با تعداد زیادی مکعب روبیک طرحی از مادری فلسطینی که پیکر کودک شهید خود را به آغوش کشیده رسم کرده است. در آمستردام هلند هم به نشانه یادبود ده هزار کودک شهید غزه، ده هزار جفت کفش کودکانه در خیابان‌ها گذاشتند. همچنین شهروندان آمریکایی در اعتراض به حمایت دولت ایالات متحده از رژیم کودک‌کش اسرائیل، در جریان تظاهرات خود، عروسک‌های خون‌آلودی را به سمت کاخ سفید پرتاب کردند.

تصاویر هوایی راهپیمایی مردم لندن یکی از خیره‌کننده‌ترین‌های هفته گذشته بود. این تجمع آنقدر وسیع و گسترده بود که فقط ۱۷۰۰ مأمور پلیس از مرکز تجاری لندن تا «وست مینستر» معترضان را زیر نظر داشتند. البته همزمان با این موضوع، اعتراضاتی در واشنگتن نیز انجام شد که در آن تصویر «ابو عبیده» سخنگوی حماس برافراشته شد.

ترکیه این بار دیگر همدلی خود را با بازداشت و اخراج فوتبالیست اسرائیلی نشان داد. ماجرا از این قرار بود که «ساغیف یحیزقیل» فوتبالیست صهیونیستی که پس از گلزنی مقابل دوربین کنار زمین، به بند بسته شده روی مچ دستش اشاره کرد که روی آن نوشته شده بود «۱۰۰ روز ،۷/۱۰» که به گذشت صد روز بعد از عملیات طوفان‌الاقصی که هفتم اکتبر صورت گرفت اشاره داشت. ترکیه این بازیکن را به جرم تحریک عمومی مردم به نفرت و حمایت از کشتار اسرائیل در غزه بازداشت کرد و باشگاه «آنتالیا اسپور» هم در حمایت از مردم غزه قراردادش را با این بازیکن لغو کرد و اعلام شد او به زودی از سوپر لیگ ترکیه اخراج خواهد شد.

منطقه، درگیر درگیری‌ها

آگهی
دکمه بازگشت به بالا