فضای مجازی

وقتی مهربانی با کیف می رود

شاد کردن دل دانش‌آموزانی که قدرت مالی برای تهیه ملزومات تحصیل را ندارند، از مهم‌ترین کار یکی از مراکز خیریه است که «مجله مهر» در این گزارش به این موضوع پرداخته است.

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله: بوی کتاب و دفتر، بوی مداد تراشیده شده، بوی پاک‌کن‌های خوشبو و رنگی و فانتزی و بوی کیف نو هر آدمی را یاد هفته اول ماه مهر می‌اندازد. بالاخص دوران دبستان. رنگ‌های شاد و طرح‌های زیبای روی کیف و جامدادی و دفتر و خط‌کش و.. هر انسانی را جذب می‌کند و کودکانی که در سال‌های اول مدرسه هستند برای هر کدام از این‌ها چه ذوقی می‌کنند. بسیاری از کودکان در کشور عزیزمان ایران با کیف و کتاب و وسایل نو به مدرسه می‌روند اما بخشی از خانواده‌ها هستند که به دلایلی توان تهیه ملزومات نو برای کودک خود را جهت اغاز سال تحصیلی ندارند. از سویی چشم انتظاری کودک برای داشتن این امکانات، دل مادر و پدر را آرام نگه نمی‌دارد. «کیف مهربانی» نام کمپینی است که جهت آرامش خاطر این اولیا و شاد کردن نگاه این کودکان راه اندازی شده است. مجله مهر با مؤسسه متولی آن گفت و گویی داشته و از دو نفر از رابطین و معلم‌های شهرستان‌های تحت پوشش هم روایت‌هایی دریافت کرده است.

وقتی <a href='https://sayeb.ir/tag/%d9%85%d9%87%d8%b1'>مهر</a>بانی با کیف می رود

بیشتر حرف گوش می‌دادند

ابراهیم شه بخش که طراحی و تولید لباس‌های محلی (خیاط) را به عنوان شغل خود انتخاب کرده و در این راه مشغول است می‌گوید: «خودم ساکن روستا هستم و شناخت کلی با عموم مردم را دارم.

برایتان از حس وحال بچه‌های این مناطق که خیلی هم محروم و کم برخوردارهستند می‌گویم. وقتی که به بچه‌ها می‌گفتم که قرار است برایتان وسایل بیاوریم، تا روزی بین‌شان توزیع می‌کردم، هر روز و هر ساعت بلکه هر ثانیه، بچه‌ها از بنده سوال می‌کردند: «چی برامون میاری؟» یا «کی وسایل‌ها به دستمون می‌رسه؟» خیلی خوشحال و با امیدی تازه‌تر به کارهای روزمره شأن ادامه می‌دادند. وقتی وسایل‌ها را توزیع می‌کردم بچه‌ها خیلی پر انرژی تر از قبل شادی می‌کردند. بهترین حس این بود که بچه‌ها بالا و پایین می‌پریدند و از قبل بیشتر به حرف والدین‌شان گوش می‌دادند و با ایشان همکاری می‌کردند.

وقتی <a href='https://sayeb.ir/tag/%d9%85%d9%87%d8%b1'>مهر</a>بانی با کیف می رود

توزیع لوازم التحریر ایجاد انگیزه بیشتر بود برای ادامه تحصیل دانش آموزان. حتی چند دانش آموز به خاطر فقر می‌خواستند ترک تحصیل کنند که با کمک این بزرگواران امیدی دوباره گرفتند.

خشکسالی

در شهر ما خیلی از خانواده‌ها برای محیا کردن وسایل لازم دچار مشکل می‌شدند. خیلی از دانش آموزان هم برای شکوفا شدن استعدادهای‌شان برای فراهم کردن کیف و کتاب و.. و حتی تغذیه خود مسئله داشتند. مهر گیتی برای این موضوعات کمک کردند که این بچه‌ها با فراق بال به مدرسه بروند. اثرات روانی این کار برای بچه‌ها خیلی زیاد است. این‌که فکرش مشغول نداشتن ملزومات نباشد، ذهن کودک را آزاد می‌کند و در فرایند درس خواندنش هم مستقیم تأثیر مثبت دارد.

آقای طالبی که خود از پیشتازان خیر مدرسه ساز در استان خراسان جنوبی است گفت: مموسسه نه تنها وسایل آموزشی برای بچه‌ها فراهم کرده است، بلکه وسایل کمک آموزشی و وسایل ورزشی هم برای بچه‌ها فراهم می‌کنند. چون بسیاری از مواقع معلم‌ها به دلیل نداشتن امکانات ورزشی برای بچه‌ها، زنگ ورزش را از بچه‌ها می‌گیرند و صرف املا و ریاضی و درس‌های دیگر می‌کنند.

وقتی <a href='https://sayeb.ir/tag/%d9%85%d9%87%d8%b1'>مهر</a>بانی با کیف می رود

به یادماندنی‌ترین روز این بچه‌ها روز افتتاح مدرسه بود. خانم گیتی‌نژاد برای بچه‌ها فضای شادی را فراهم کردند و خاطرات شیرینی برای‌شان رقم زدند. در مدرسه‌سازی یک شعار داریم: «مدرسه سازی تنها ساخت یک مدرسه نیست.» از کمک‌های اندک ولو با یک آجر و کمک‌های دیگر حتی به اندازه یک مداد هم می‌تواند این امر مهم را اجرایی کند.»

وقتی <a href='https://sayeb.ir/tag/%d9%85%d9%87%d8%b1'>مهر</a>بانی با کیف می رود

خودم از سال ۸۵ در این فرایند مشغول شدم. هر کدام از این مدارس که با کمک مؤسسه ساخته شده است، برای خود برکات زیادی داشته است و دانش‌آموزان زیادی به مراتب بالای علمی رسیدند.

در خراسان جنوبی با توجه به اینکه بالغ بر ۱۹ سال خشکسالی داشتیم و خانواده‌هایی که از این طریق مایحتاجشان را تأمین می‌کردند، دچار مشکل شدند و برای شکوفایی استعدادشان علاوه بر فضایی مثل ساختمان و نیاز به معلم به تغذیه و لباس هم محتاج بودند. مؤسسه مهر گیتی همه این‌ها را به بچه‌ها هدیه داد.

وقتی <a href='https://sayeb.ir/tag/%d9%85%d9%87%d8%b1'>مهر</a>بانی با کیف می رود

کمپین‌ها

خانم گیتی‌نژاد مدیر بنیاد مهر گیتی به خبرنگار مهر گفت: «موسسه ما یک مجموعه مردم‌نهاد است که بیشتر مشغول کار فرهنگی و آموزشی است. اصلی‌ترین کار ما مشارکت در مدرسه سازی در نقاط مختلف است. تا کنون ۵۶۰ پروژه داشتیم که اغلب آنها به اتمام رسیده و بخشی هم در حال اجراست.

وقتی <a href='https://sayeb.ir/tag/%d9%85%d9%87%d8%b1'>مهر</a>بانی با کیف می رود

-در فرایند کمک‌های آموزشی ساختن مدرسه را به عنوان بخش سخت افزاری انجام می‌دهیم. در بخش نرم‌افزاری هم برای آموزش کودکان سعی بر ارائه آموزش برای معلمان هم داریم. همین‌طور اهدای کتاب. ما در کتب غیردرسی، کتاب‌های کمک آموزشی. فعال کردن کتابخانه‌های محلات محروم هم فعالیت می‌کنیم. تا قبل از این کارها با کتاب‌های دست دوم انجام می‌شد اما مدت یک سال است که کار را با کتاب‌های نو انجام می‌دهیم.

وقتی <a href='https://sayeb.ir/tag/%d9%85%d9%87%d8%b1'>مهر</a>بانی با کیف می رود

-در همین راستا یک کمپین داشتیم با عنوان ۸ کتاب. هدف هم این بود که هر کودک از سن ۷ سالگی تا ۱۸ سالگی حتماً ۸ کتاب را خوانده باشد.

-کمپین دیگر ما «رایانه برای همه» بود که سعی داشتیم شرایطی را برای بچه‌ها فراهم کنیم که هر کودک دسترسی به یک سیستم داشته باشد. سیستم‌های دست دوم را از شرکت‌ها و بانک‌ها و منازل و… خریداری می‌کردیم. مهندسین کاربلد مجموعه نرم‌افزارهایش را به روز می‌کردند و در نهایت به دست بچه‌هامی‌رسانیم.

وقتی <a href='https://sayeb.ir/tag/%d9%85%d9%87%d8%b1'>مهر</a>بانی با کیف می رود

-بورس تحصیلی کار دیگر مجموعه ماست. بچه‌هایی که بیم آن می‌رود که به خاطر فقر و مسائل مالی از فضای تحصیل دور بمانند و ادامه تحصیل را رها کنند، از سوی مجموعه مهر گیتی حمایت می‌شود و از ترک تحصیل شأن جلوگیری می‌شوند. اگر این دانش‌آموزان خوب درس بخوانند و وارد دانشگاه‌های دولتی شوند، حمایتشان با مبلغ بیشتری ادامه پیدا می‌کند. تاکنون بیش از ۵ هزار بورسیه تحصیلی در مجموعه ثبت شده است.

-در جریان‌هایی مثل سیل و زلزله و کرونا هم تلاش بر برداشتن باری از دوش مردم داشتیم. در کنار تمام بنیادهای خیریه و… سعی داشتیم که کاری کنیم. دردی از دردها درمان کنیم. در ایام کرونا که همه ما ابتدای کار اطلاعات خاصی نداشتیم سعی کردیم در فضای آموزشی کاری کنیم. مثلاً به کودکان تبلت هدیه دادیم. حدود ۱۵۰۰ تبلت تهیه شد و برای کودکان ارسال داشتیم.

کمپین کیف مهربانی هم کاری است که ۶-۷ سال است شروع کرده‌ایم. در این کمپین برای کودکان مناطق محروم و کودکان کم‌برخوردار کیفی همراه لوازم‌التحریر تهیه و ارسال می‌شود. دو سال گذشته «کیف دیجیتال» هم داشتیم که هم لوازم‌التحریر را شامل می‌شد و هم تبلت

کیف مهربانی امسال هم منتظر مهر هموطنان برای کمک‌رسانی به کودکان مناطق محروم و کم برخوردار است.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا