فضای مجازی

یک جام جهانی ضد صهیونیستی

حتی اگر دولت‌ها بخواهند با زور و روابط دیپلماتیک رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسند، ملت‌هایشان خاک بیت‌المقدس را برای «فلسطین» می دانند.

خبرگزاری مهر؛ گروه مجله – محدث تک‌فلاح: فقط مستطیل سبز نیست که در ایام مسابقات جام جهانی مورد توجه دوربین‌ها و خبرنگاران سراسر نقاط جهان باشد. اتفاقاً برگزاری ۹۰ دقیقه مسابقه، تنها دلیلی است برای رصد سوژه‌های داغ اطراف آن. در این مدت که قطر از همه جای جهان مهمان دارد، زن و مرد و پیر و جوان در این لیست حضور دارند. جشنواره‌ای از رنگ‌های پوست مختلف را در خود جای داده که مواجهه آنها با هم فارغ از تفاوت‌ها، همیشه مورد توجه خبرپردازان بوده است.

از روز یکشنبه که افتتاحیه جام برگزار شد و آغاز آن با قرائت قرآن کریم بود، نکته جدیدی توجه غیرمسلمانان را به خود جلب کرد. صوت قرآن و مخصوصاً نمادهای مسلمان بودن مردم قطر مطلوب بخشی از مهمانان نبود. اولین میزبان مسلمان مسابقات جام جهانی، در مورد قوانین خاصی شوخی ندارد. با همه افرادی که این قوانین را نقض کنند هم برخورد می‌کنند. مثلاً ممنوعیت مصرف مشروبات الکلی در ورزشگاه‌ها، یا قوانین پوشش خانم‌ها در این محیط و یا ممنوعیت تبلیغ و پذیرش همجنس‌گرایان. همین موضوع حاشیه‌ها جالبی هم داشته که در رسانه‌های مختلف از آنها یاد شده و در مورد آنها بحث و بررسی بوده است.

اما یکی از مواردی که در این دوره از بازی‌های جام جهانی مورد توجه قرار گرفته است، عادی سازی روابط با اسرائیل بوده است. دولت‌های مختلف در این روزها برای عادی‌سازی روابط خود با این رژیم، تلاش‌های بسیاری کرده‌اند که خروجی این تلاش‌ها را در حاشیه مسابقات جام جهانی می‌بینیم. حضور خبرنگار اسرائیلی در بین خبرنگاران و این‌که به مصاحبه شونده خود را با همین ملیت معرفی می کند، در نهایت بازخوردی که مردم به او می‌دهد، نکته جالبی است که پرداختن به آن خالی از لطف نبوده و جای بررسی بسیاری دارد. زیرا علیرغم تلاش دولت‌های حاشیه خلیج فارس برای عادی سازی حضور اسرائیل با نام «اسرائیل» در بین دولت‌ها، مردم این کشورها هنوز این نام و رژیم مربوط را به رسمیت نمی‌شناسند و این موضوع در لحظه‌های خاصی شکار هم شده است.

یک جام جهانی ضد صهیونیستی

در ویدیوهای مختلف دیده می‌شود که خبرنگار اسرائیل در شرایطی با تلویزیون خودشان ارتباط زنده برقرار می‌کند که مردم اطراف او که از همه ملیتی هستند، پرچم فلسطین را بالا برده‌اند و یا حتی بعضاً شعار «فلسطین، فلسطین» هم بلند سر می‌دهند.

در یکی دیگر از فیلم‌های منتشر شده خبرنگار اسرائیل با معرفی خود به مصاحبه شونده، با جمله جالبی از سوی او مواجه می‌شود: «اسرائیل وجود ندارد. فلسطین! فلسطین

البته که طبق قوانین این روزهای بازی‌ها، حضور پرچم کشورهای شرکت کننده در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر تنها جایز است و در مجامع مختلف از اهتزاز و استفاده از پرچم کشورهای دیگر جلوگیری می‌کنند. اما با این وجود استفاده از پرچم فلسطین در چند جایگاه خود، موضوعی است مورد توجه. در حدی که یک پژوهشگر و نویسنده عرب در صفحه خود با انتشار این عکس نوشت: «جام جهانی ۲۰۲۲ یک فرصت طلایی برای فلسطین است. جام جهانی ۲۰۲۲ قطر فرصتی بی سابقه برای افزایش آگاهی از فلسطین در صحنه بین المللی است.»

یک جام جهانی ضد صهیونیستی

این حضور نه تنها در ملت‌های عرب و اطراف خلیج فارس بلکه در بین کشورها و ملت‌های دیگر هم نمود داشته است.

یک جام جهانی ضد صهیونیستی

و تصاویری از بازوبند کاپیتان قطر که پرچم فلسطین روی آن است.

یک جام جهانی ضد صهیونیستی

یک جام جهانی ضد صهیونیستی

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا