فضای مجازی

از قتل مادرشوهر تا شلیک به سه برادر به خاطر یک گوسفند!

این هفته صفحه حوادث روزنامه‌ها شاهد پرونده‌های قتل عجیبی بود؛ از قتل مادرشوهر گرفته تا شلیک به سه برادر به خاطر گوسفندی که وارد زمین زراعی فرد دیگری شده بود!

خبرگزاری مهر، گروه مجله: هفته اول خرداد به پایان رسید، هفته‌ای که گرچه پر باران بود اما با خبری هواشناسی مبنی بر اینکه نباید به این باران‌ها دل خوش کنیم فهمیدیم روزهای گرم زیادی در راه است. حالا تقریباً با باران‌های بهاری که به آنها دل بسته بودیم خداحافظی کردیم و خرداد به میانه خود نرسیده در بسیاری از نقاط کشور حال و هوای تابستانی را تجربه می‌کنیم. در این گزارش می‌توانید مهم‌ترین اخبار هفته گذشته، از روشن شدن تنور انتخابات ریاست جمهوری گرفته تا ماجراهای ورزشی را مرور کنید.

«ب» بسم‌الله انتخابات ریاست‌جمهوری

پنجشنبه دهم خرداد ماه روزی بود که ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری آغاز شد. بنا بر آخرین «محسن اسلامی» سخنگوی ستاد انتخابات کشور، از روز گذشته شش نفر برای حضور در عرصه رقابت انتخابات ریاست جمهوری اقدام کرده‌اند. «محمدرضا صباغیان»، «مصطفی کواکبیان»، «عباس مقتدایی»، «قدرتعلی حشمتیان» و «سعید جلیلی» کسانی بودند که اسم آنها در خبرها آمده بود تا اینکه ساعتی پیش «علی لاریجانی» ورود خود به میدان رقابت را رسماً اعلام کرد تا این جمع شش نفره کامل شود.

تا کنون حدس‌ها و گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره مهم‌ترین چهره‌هایی که ممکن است نامزد شوند مطرح شده است؛ این حدسیات گاهی با اظهارات این افراد و عملکرد تیم‌های رسانه‌ای مرتبط با آنها تقویت شده و گاهی با تکذیب جدی آنها از صدر اخبار فاصله گرفته است.

با همه اینها اینکه کدام چهره‌ها پا به عرصه خواهند گذاشت تا ساعت ۱۸ روز ۱۴ خرداد که پایان مهلت ثبت نام است مشخص خواهد شد. پس از آن شورای نگهبان از ۱۵ الی ۲۱ خرداد یعنی به مدت یک هفته صلاحیت‌های ثبت‌نام‌کنندگان را بررسی می‌کند. در نهایت روز ۲۲ خرداد اسامی نامزدهای انتخابات دولت چهاردهم منتشر خواهد شد.

از <a href='https://sayeb.ir/tag/%d9%82%d8%aa%d9%84'>قتل</a> مادرشوهر تا شلیک به سه برادر به خاطر یک گوسفند!

با توجه به این برنامه‌ریزی و بنا بر آن چه سخنگوی ستاد انتخابات اعلام کرده است، مهلت تبلیغات کاندیداها از ۲۳ خرداد تا ۶ تیر ماه خواهد بود و رأی‌گیری برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور ایران روز ۸ تیر ۱۴۰۳ انجام خواهد شد. یکی از سوال‌های مطرح شده درباره انتخابات پیش رو این است که آیا این رأی‌گیری به صورت الکترونیک برگزار می‌شود؟

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در این باره گفته است: «برای انتخابات ریاست جمهوری دوره چهاردهم امکان برگزاری انتخابات الکترونیکی حداقل در دور اول وجود ندارد چرا که شرایط آن مهیا نیست. اگر انتخابات ریاست جمهوری به مرحله دوم کشید آن زمان شورای نگهبان تصمیم‌گیری می‌کند.»

نباید فراموش کرد این انتخابات، با توجه به شهادت رئیس‌جمهور فقید سید ابراهیم رئیسی با حساسیت‌های خاصی مواجه خواهد بود. در راستای همین حساسیت‌ها یک‌روزنامه اصولگرا متذکر شد که نامزدهای علاقه‌مند به رئیسی از نام و محبوبیت او در انتخابات آتی موج سواری نکنند. در این متن به ظرافت یادآوری شده که کاندیداها می‌توانند تصمیم بگیرند جدل غیراخلاقی نکنند، از موقعیت خود سوءاستفاده نکنند، روی به تخریب، طعن و تهمت نیاورند و… این موارد می‌تواند تأثیر مثبت شهادت رئیس‌جمهور بر انتخابات زودهنگام باشد، البته به شرطی که کاندیداهای محترم بیان نکنند به خاطر تأسی به رئیس‌جمهور شهید اینگونه عمل می‌کنند، وگرنه که خودش سوءاستفاده از محبت مردم به رئیس‌جمهور فقید است.

اما خبر سیاسی مهم دیگری که نمی‌توان از کنار آن عبور کرد آغاز به کار مجلس دوازدهم بود. هشت خرداد زنگ آغاز کار مجلس دوازدهم توسط هیئت رئیسه سنی به ریاست علاالدین بروجردی به صدا درآمد و بعد از رأی‌گیری، محمد باقر قالیباف با ۱۹۸ رأی اعتماد رئیس مجلس شد. یکی از حاشیه‌های شروع مجلس دوازده، هشت درصد رأی باطله‌ای بود که به گلدان‌ها انداخته شد که مجله مهر در گزارش «رأی باطله را عادی‌سازی نکنید!» ابعاد این موضوع را مورد بررسی قرار داده است.

صفحه حوادث؛ پر از پرونده قتل!

قتل یکی از جرایمی است که هر از گاهی ستونی در صفحه حوادث را پر می‌کند. این هفته اما یکی از هفته‌هایی بود که صفحات روزنامه بیش از همیشه شاهد پرونده‌های قتل بود. قتل سه برادر به نام‌های محمدرضا، اسلام و علی اصغر بر سر زمین زراعتی یکی از این موارد بود. این سه برادر، ظهر چهارشنبه دوم خرداد ماه امسال در نزدیکی زمین‌های زراعتی روستای تیله‌نو از توابع شهرستان گلوگاه در نزدیکی بهشهر استان مازندران به با شلیک گلوله به قتل رسیدند.

یکی از اهالی روستا که از همان ابتدای وقوع جنایت شاهد عینی ماجرا بود درباره جزئیات آن گفته است: «صبح روز حادثه سه برادر در زمین زراعی خود مشغول کار بودند که یکی از گوسفندان آنها به زمین زراعی متهم رفته و مقداری از محصولات زمین آنها را خورده بود. برای همین متهم با عصبانیت سراغ این سه برادر آمده و اعتراض کرده بود. همین ماجرا باعث شد که بین آنها درگیری لفظی رخ دهد. بعد با یکدیگر گلاویز شدند و کار به درگیری فیزیکی و کتک‌کاری کشید.» بنا بر اخبار اعلام شده در نهایت متهم در فیروزکوه بازداشت شده است.

از <a href='https://sayeb.ir/tag/%d9%82%d8%aa%d9%84'>قتل</a> مادرشوهر تا شلیک به سه برادر به خاطر یک گوسفند!

مورد بعدی یک خانواده پنج نفره شامل زن، شوهر و سه فرزند در سیرجان است که در منزل خود با سلاح سرد به قتل رسیده‌اند. از خانه آنها مقدار زیادی طلا و جواهرات به سرقت رفته و به نظر می‌رسد انگیزه اصلی قاتل سرقت و مسائل مالی بوده است. گفتنی است که قاتل هنوز دستگیر نشده است.

اما پرونده عجیب‌تر قتل این هفته یک عروس جوان است که با همدستی مادرش دست به قتل مادر شوهرش می‌زند. بر اساس اخبار، رسیدگی به این پرونده از زمانی آغاز شد که مرد جوانی به دنبال گم شدن مادر پیر خود، به دایره جنایی پلیس آگاهی تبریز مراجعه کرده و از کارآگاهان برای پیدا شدن مادر ۷۰ ساله خود کمک می‌خواهد. در نهایت عروس جوان پس مشاهده مستندات مجبور می‌شود به قاتل بودن خود اعتراف کند.

آخرین و تلخ‌ترین خبر قتل به عصر چهارشنبه برمی‌گردد که پدر ۴۵ ساله یک خانواده به دلیل افسردگی شدید و اختلالات روحی و روانی با استفاده از اسلحه کمری همسر ۳۵ ساله، دختر ۱۳ و پسر ۹ ساله خود را در یکی از محلات تبریز به قتل رساند و سپس خودکشی کرد!

پر پرواز والیبال ایران شکسته؟

سال ۲۰۱۱ که «ولاسکو» مربی آرژانتینی والیبال به ایران آمد، دوران اوج والیبال ایران شروع شد. مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۱۱ بود که سه بازیکن ایران در میان برترین‌ها قرار گرفتند. «آرش کمالوند» به عنوان ارزشمندترین بازیکن، «امیر حسینی» به عنوان برترین پاسور و «فرهاد ظریف» به عنوان برترین لیبرو. این‌ها عنوان‌های ارزشمندی برای والیبال ایران بود که در به یاد ماندنی‌ترین تجربه پرواز خود به دست‌شان آورد.

دو سال بعد ایران در رقابت‌های جهانی والیبال شرکت کرد و با شکست ایتالیا و باکو به عنوان پدیده آن مسابقات شناخته شد. «سید محمد موسوی» نیز عنوان بهترین مدافع روی تور را از آن خود کرد. درخشش تیم ملی والیبال و ستارگان جوان ادامه داشت و سال ۲۰۱۳ ایران برای دومین بار قهرمان آسیا شد. علاوه بر این در رده بندی جهانی نیز برای نخستین بار در رده نخست آسیا قرار گرفت و ۵ عنوان برتر بازیکنان نیز به ملی پوشان تیم ملی تعلق یافت. «امیر غفور»، بهترین اسپکر، «محمد موسوی»، بهترین دفاع وسط، «فرهاد ظریف»، بهترین لیبرو، «سعید معروف» بهترین پاسور و ارزشمندترین بازیکن در سال ۲۰۱۳ شدند.

این عناوین درخشان مربوط به سال‌هایی است که اعضای کوچک و بزرگ خانواده‌های ایرانی از خواب خود برای تماشای بازی تیم ملی‌شان می‌زدند و مسابقات را قدم به قدم دنبال می‌کردند. حتی به واسطه همین نسل طلایی در همان سال‌ها بسیاری از کودکان، نوجوانان و گاهاً جوانان به والیبال علاقه‌مند شدند.

اما حالا در سال ۲۰۲۳ به نظر می‌رسد این دوران تمام شده است. حالا دیگر تیم ملی والیبال پرواز نمی‌کند و اوج نمی‌گیرد. ایران در پایان هفته اول لیگ ملت‌ها با چهار شکست متوالی مقابل صربستان، ایتالیا، باکو و در نهایت آرژانتین قعر نشین شد و آه افسوس را از نهاد تمام آنها که روزهای طلایی والیبال را به خاطر دارند، برآورد.

از <a href='https://sayeb.ir/tag/%d9%82%d8%aa%d9%84'>قتل</a> مادرشوهر تا شلیک به سه برادر به خاطر یک گوسفند!

روزهای سخت دانش‌آموزان

دهه اول تیرماه هر سال بازه‌ای است که کنکور سراسری برگزار می‌شود اما امسال به دلیل سانحه تلخ بالگرد رئیس جمهور و شهادت او و همراهانش در ۳۰ اردیبهشت ماه تاریخ کنکور حدود دو هفته عقب افتاد. اما این تنها اتفاق غیرمنتظره برای دانش آموزان نبود. علاوه بر کنکور، امسال مسئله چالش برانگیز دیگری بحث کارت ورود به جلسه بود. تعداد قابل توجهی از دانش آموزان گاهاً تا روز قبل از امتحان نتوانسته بودند محل آزمون خود را پیدا کنند!

مسئله کارت ورود به جلسه به اندازه‌ای پر رنگ بود که به دلیل نداشتن کارت تعداد زیادی از دانش آموزان که اولین امتحان آنها لغو شد. بعد از کشمکش‌های فراوان، آموزش‌وپرورش در تلویزیون اعلام کرد دانش‌آموزان پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم برای شرکت در امتحانات نهایی نیازی به صدور کارت جدید ندارند و هیچ دانش‌آموزی به‌دلیل نداشتن کارت ورود به جلسه از امتحان محروم نخواهد شد!

این تمام ماجرا نبود. شش خرداد ماه امتحان هماهنگ کشوری پایه نهم برای درس علوم برگزار شد؛ اما دشواری سوالات ارائه شده نه تنها باعث غافلگیر شدن دانش آموزان شد بلکه حتی اعتراض گروهی از معلمان را به دنبال داشت. آنها انتظار داشتند آموزش و پرورش دست کم نمونه‌ای از سوالات امتحانات کشوری را حوالی اسفند ماه برای مدرسه‌ها ارسال می‌کرد تا دبیران نیز با سطح احتمالی سوالات آشنا شوند و دانش‌آموزان را هم در این مسیر آماده کنند.

بعد از این حرف و حدیث‌ها رئیس مرکز ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش گفت تشخیص میزان دشواری سوالات فعلاً امکان پذیر نیست و نمی‌توان بر اساس نظرات افراد مدعی شد که سوالات دشوار بوده است. بر اساس اظهارات وی، پس از اعلام نتایج امتحانات هماهنگ کشوری پایه نهم می‌توان درباره دشواری سوالات اظهارنظر کرد.

اما پس از مدتی این دوباره اعلام شد که سوالات آزمون هماهنگ کشوری درس علوم پایه نهم، خارج از مطالب کتاب درسی نبوده و به صورت آزمون‌های عملکردی طراحی شده است. علیرغم این پاسخ هنوز هم بسیاری از نوجوانان پایه نهم و معلم‌هایشان در فضای مجازی اعتراض خود را نسبت به سوالات امتحان درس علوم بازگو کرده‌اند.

از <a href='https://sayeb.ir/tag/%d9%82%d8%aa%d9%84'>قتل</a> مادرشوهر تا شلیک به سه برادر به خاطر یک گوسفند!

اسرائیل از شهروندان انتقام می‌گیرد

«مردی را دیدم که زنده زنده می‌سوخت و آب نداشتم آتش او را خاموش کنم.» «کودکان از ما می‌خواستند مادر و پدر در حال سوختن آنها را نجات دهیم.» اینها بخشی از گفتگوی‌های انجام شده توسط واشنگتن پست درباره جنایت جدید اسرائیل علیه غزه است؛ جنایتی که با آتش سوزی در یک اردوگاه موقت در محله رفح اتفاق افتاد و به گفته وزارت بهداشت غزه تا کنون نزدیک به ۵۰ شهید داشته و همچنین باعث شده اینترنت و سایر وسایل ارتباطی دیگر در این منطقه قطع شود.

الجزیره نیز به کمک «فایز الدوری» این جنایت را بررسی می‌کند و می‌گوید: «زمانی که اسرائیل ضربه‌ای می‌خورد، اگر قدرت رویارویی با نیروهای مقاومت را نداشته باشد، سراغ کشتار شهروندان عادی می‌رود و از آن‌ها انتقام می‌گیرد!»

از <a href='https://sayeb.ir/tag/%d9%82%d8%aa%d9%84'>قتل</a> مادرشوهر تا شلیک به سه برادر به خاطر یک گوسفند!

حمایت از غزه و مردم فلسطین توسط آزادی‌خواهان جهان موضوع تازه‌ای نیست اما در هفته‌ای که گذشت این حمایت‌ها شدت بیشتری گرفت. «کن لوچ» و «مایک لی» که دو کارگردان سرشناس هستند در لندن در اعتراض به محل برگزاری جشنواره فیلم تحت حمایت دولت اسرائیل، از سمت خود استعفا دادند. پرچم فلسطین در فینال لیگ قهرمانان زنان اروپا با نوشته ««نسل کشی را متوقف کنید»» به نمایش در آمد. اسپانیا نیز اعلام کرد از «۲۸ می» کشور فلسطین را به رسمیت می‌شناسند.

علاوه بر اینها هزاران نفر در کیپ تاون و در خیابان‌های استرالیا در حمایت از غزه و فلسطین بیرون آمدند. دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه منچستر انگلیس نیز با نصب پلاکارد بزرگی بر سر در این دانشگاه خواستار قطع همه روابط با رژیم صهیونیستی شدند.

یکی از مهم‌ترین اعتراضات، به آتش کشیدن کنسولگری اسرائیل در استانبول بود که توسط معترضان ترکیه‌ای برای محکومیت کشتار اسرائیل در رفح انجام شد. در آسیای شرقی نیز ژاپنی‌ها مقابل وزارت امور خارجه اسرائیل در توکیو تجمع کرده و درخواست توقف نسل‌کشی در غزه را اعلام کردند. در آخر نیز بازیکنان تیم فوتبال پالستینوی شیلی مقابل یونیون اسپانیولا، در حرکتی نمادین دست در دست ارواح کودکان شهید شدهٔ فلسطینی وارد زمین شدند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا