فضای مجازی

از پیشنهاد تا تصمیم؛ «عجله دارم» برمی‌گردد؟

بازگشت گزینه «عجله دارم» به تاکسی‌های اینترنتی که هفته اخیر خبرساز شد صرفا یک پیشنهاد از سوی معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری بود و به نظر می‌رسد سازمان تعزیرات هنوز تصمیم جدیدی درباره آن ندارد.

خبرگزاری مهر، گروه مجله: بهار هنوز تمام نشده است که گرمای جان سوز تابستان را تجربه می‌کنیم؛ گرمایی که به ایران محدود نمی‌شود و در هند تا کنون نزدیک به صد نفر بر اثر شرایط جوی جان خود را از دست داده‌اند. هفته سوم خرداد با حاشیه‌های انتخاباتی بسیاری به پایان رسید و تیترهای اصلی اخبار هفته شامل این موضوع بود؛ اما در این گزارش می‌توانید اخبار مهم که ممکن است لا به لای سایر عناوین پر سر و صدا مغفول مانده باشند را مرور کنید.

هنوز خبری از «عجله دارم» نیست!

در روزهای اخیر، موضوع بازگشت گزینه «عجله دارم» در تاکسی‌های اینترنتی به یکی از بحث‌های داغ فضای مجازی و رسانه‌ها تبدیل شده بود و می‌توان گفت اظهارات متفاوت و بعضاً متناقض از سوی معاونت حقوقی ریاست جمهوری، سازمان تعزیرات و دیگر نهادهای مرتبط، سردرگمی کاربران و شرکت‌های تاکسی اینترنتی را به دنبال داشت.

«عجله دارم» گزینه‌ای در تاکسی‌های اینترنتی بود که سازمان تعزیرات حکومتی آن را مصداق بارز گران فروشی شناخت و اسفند ماه از روی نرم‌افزارهای مربوطه حذف شد. حذف این گزینه با اعتراض شدید راننده‌های اسنپ و تپسی همراه بود زیرا این گزینه به آن‌ها امکان می‌داد تا در مواقع اضطراری درآمد بیشتری کسب کنند و در شرایطی که حقوق خود را ناکافی می‌دانند درصدی به درآمد خود اضافه کنند. این اعتراض تا جایی ادامه داشت که برخی از آنها در بسترهای مختلف خبر از اعتصاب می‌دادند.

از پیشنهاد تا تصمیم؛ «عجله دارم» برمی‌گردد؟

تا اینکه در هفته اخیر «معاونت حقوقی ریاست جمهوری» در جلسه‌ای اعلام کرد که گزینه «عجله دارم» در تاکسی‌های اینترنتی مصداق گران فروشی نیست و این سکوها می‌توانند این گزینه را به خدمات خود بازگردانند. همچنین، مقرر شد که این سکوها اطلاعات آنالیز قیمت‌گذاری خود را طی دو هفته به دبیرخانه هیئت عالی نظارت بر سازمان صنفی کشور ارائه کنند.

این خبر صرفاً درباره اظهار نظر این معاونت بود؛ اظهار نظری در یک جلسه که برای ممنوعیت استفاده از گزینه عجله دارم تغییری ایجاد نمی‌کرد؛ با این حال این موضوع از طرف برخی رسانه‌ها به گونه‌ای بازتاب داده شد که این تصور ایجاد شد که گزینه عجله دارم می‌تواند به این نرم‌افزارها برگردد.

پس از انتشار شائبه‌انگیز خبر بازگشت گزینه عجله دارم، معاونت حقوقی ریاست جمهوری تصریح کرد که هیچ تصمیمی برای بازگشت این گزینه در تاکسی‌های اینترنتی گرفته نشده است. این معاونت شفاف‌سازی کرد که مرجع تشخیص گران‌فروشی نیست و خبری که به‌عنوان ابلاغیه منتشر شده، صرفاً «پیشنهاد» این معاونت به سازمان تعزیرات حکومتی بوده است.

در نتیجه هنوز تصمیم نهایی درباره بازگشت گزینه عجله دارم در تاکسی‌های اینترنتی گرفته نشده است. به نظر می‌رسد سازمان تعزیرات که تصمیم‌گیری نهایی درباره این موضوع را بر عهده دارد همچنان بر حذف این گزینه اصرار دارد. در این شرایط شرکت‌های تاکسی اینترنتی و کاربران باید منتظر باشند تا نهادهای مربوطه تصمیم نهایی را اعلام کنند و از هرگونه پیش‌داوری خودداری کنند.

برای احساس تکلیف، کشور را تعطیل نکنید

انتخابات زود هنگام ریاست جمهوری امسال، با حواشی و چالش‌های فراوانی همراه شد؛ از جمله احساس تکلیف کردن افراد مختلفی که فضای سیاسی کشور را تحت تأثیر خود قرار داد. از انتقادهای عباس عبدی به اصلاح‌طلبان گرفته تا توضیحات سخنگوی شورای نگهبان درباره ثبت‌نام‌ها که رنگ و بویی کاملاً انتخاباتی به فضای این روزهای کشور داده است.

«عباس عبدی» روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل سیاسی در روزنامه اعتماد با انتقاد صریح از رویکرد اصلاح‌طلبان نوشت: «در دنیای سیاست، شرط گذاشتن جایی ندارد و باید از طریق گفت‌وگو و تفاهم مسائل انتخاباتی را حل کرد.» او همچنین با تأکید بر اهمیت شفافیت و گفت‌وگو در سیاست، اضافه کرد: «دوستان جبهه اصلاحات در یک سردرگمی تحلیلی قرار گرفته و قادر به اتخاذ تصمیمات سیاسی جامع نیستند.»

«هادی طحان نظیف» سخنگوی شورای نگهبان نیز در نشست مسئولان بسیج دانشجویی، به انتقاداتی که درباره برخی ثبت‌نام‌های ریاست جمهوری مطرح می‌شد این طور واکنش نشان داد: «برخی از این ثبت‌نام‌ها در شأن مردم ایران نبود.» او همچنین به کاهش تعداد ثبت‌نام‌ها اشاره کرد و بار دیگر یادآور شد که دلایل رد صلاحیت به افراد اعلام می‌شود، اما انتشار عمومی آن قانونی نیست.

در کنار همه این واکنش‌های ریز و درشت در روزهای اخیر یکی از پر بحث‌ترین موضوعات، حضور گسترده دولتی‌ها و مجلسی‌ها برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری بود. این موضوع نگرانی‌هایی را درباره استفاده از امکانات دولتی برای فعالیت‌های انتخاباتی به‌وجود آورده است. برخی ناظران کنایه زده‌اند که با توجه به تعداد قابل توجه مسئولانی که سمت دارند اما برای رقابت در انتخابات اعلام حضور کرده‌اند، باید کشور یک ماه تعطیل شود تا این افراد بدون دغدغه به فعالیت‌های انتخاباتی بپردازند! آنها معتقدند در این شرایط شائبه استفاده از امکانات دولتی تقویت می‌شود و باید از گام‌های نخست نظارت جدی روی این ماجرا وجود داشته باشد.

گروهی از افراد نیز به این بهانه ماده ۳۷ قانون انتخابات ریاست جمهوری را یادآوری می‌کنند که بر اساس آن: «کلیه افرادی که مسئولیت مستقیم در امر انتخابات ریاست جمهوری به صورت اجرا یا نظارت دارند در صورتی می‌توانند داوطلب شوند که قبل از ثبت نام از سمت خود استعفا داده، و در آن سمت شاغل نباشند.» با اینکه از میان ۸۰ نفری که برای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تعدادی مشمول این ماده قانون می‌شوند هنوز توضیحاتی درباره آن ارائه نشده است.

از پیشنهاد تا تصمیم؛ «عجله دارم» برمی‌گردد؟

تعطیلی «شنبه‌ها» فعلاً منتفی است

تعطیلی شنبه‌ها یا پنج‌شنبه‌ها از ابتدای مطرح شدن، توجه بسیاری را به خود جلب کرد. پیشنهاد تعطیلی شنبه از سوی کسانی مطرح می‌شد که هدف خود را همگام شدن با تعطیلات جهانی و بهبود فعالیت‌های اقتصادی کشور عنوان می‌کردند. در آن سوی ماجرا عده‌ای به صورت جدی با تعطیلی شنبه‌ها مخالف بوده و باور دارند این تصمیم نظم اجتماعی و فرهنگی مردم را بر هم می‌زند و آورده اقتصادی خاصی هم ندارد.

درحالیکه برخی فعالان اقتصادی و بازرگانی می‌گویند تعطیلی شنبه‌ها و اضافه شدن پنج‌شنبه‌ها به ایام کاری می‌تواند مبادلات تجاری و اقتصادی کشور را تقویت کند، گروه دیگری تاکید دارند تعطیلی پنج‌شنبه‌ها در سالیان متمادی در زیست جامعه نهادینه شده و علاوه بر این تعطیلی این روز با مبانی فرهنگی، دینی، اجتماعی کشور نیز انطباق بیشتری دارد.

در هفته‌ای که گذشت سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری اعلام کرد که مصوبه تعطیلی شنبه‌ها در نوبت بررسی این شورا قرار دارد و پس از اتمام بررسی‌ها، اطلاع‌رسانی خواهد شد. اما خبر رسید محل دیگری از سیاست‌گذاری یعنی هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه خود با این تعطیلی شنبه‌ها مخالفت و آن را رد کرده است.

«احمد کیمیایی»، عضو اتاق بازرگانی تهران، در واکنش به این مخالفت‌ها گفت: «از روز اولی که بحث کاهش ساعت کار و تعطیلی مطرح شد، بخش خصوصی طی جلسات متعدد، روز شنبه را مطرح کرد. نامه‌هایی برای توجیه مسئولان هم نوشته شد و مجلس نیز متقاعد شد که تعطیلی شنبه به نفع فعالیت اقتصادی است.» او ادامه داد که مجمع تشخیص مصلحت نظام قبل از اینکه شورای نگهبان این طرح را رد کند، در اقدامی نادر آن را رد کرد.

با توجه به تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام به نظر می‌رسد که تعطیلی شنبه‌ها فعلاً منتفی باشد. هرچند برخی باور دارند این طرح می‌توانست به بهبود ارتباطات اقتصادی و تجاری بین‌المللی کمک کند و به افزایش تعاملات منجر شود؛ اما آن سوی ماجرا نیز مخالفت‌ها و نگرانی‌های جدی و اساسی وجود داشته و دارد؛ چراکه تعطیلی شنبه‌ها می‌تواند تغییرات عمده‌ای در ساختار اداری و سازمانی کشور ایجاد کند. روشن است این تغییرات فراگیر در ساز و کارهای مختلف نیازمند بررسی دقیق، برنامه‌ریزی جامع و اجرای کم هزینه است در غیر این صورت ممکن است نه تنها منافع اقتصادی به همراه نداشته باشد بلکه در ابعاد مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی هزینه‌زا باشد.

از پیشنهاد تا تصمیم؛ «عجله دارم» برمی‌گردد؟

پرسپولیس، رکورددار قهرمانی متوالی

ورزش ایران و جهان این هفته شاهد اتفاقات متنوع و هیجان‌انگیزی بود. از اشک‌های رونالدو تا قهرمانی پرسپولیس! هر کدام از این رویدادها به نوعی مهم بودند. «کریستیانو رونالدو»، اسطوره فوتبال، پس از شکست تیمش النصر در مقابل الهلال در جام پادشاهی عربستان، صحنه‌ای احساسی و دلخراش را برای هواداران خود رقم زد. پس از ضربه پنالتی آخر و شکست ۵-۴، رونالدو ۳۹ ساله روی زمین چمن دراز کشید و شروع به گریه کرد. این شکست، برای دوستداران رونالدو و تیم النصر بسیار دردناک بود.

تیم فوتبال الهلال عربستان موفق شد با ۳۴ پیروزی متوالی در فصل جاری، رکورد جهانی را به نام خود ثبت کند و گواهینامه گینس را دریافت کند. این موفقیت بزرگ، نقطه عطفی در تاریخ فوتبال عربستان و باشگاه الهلال محسوب می‌شود.

اتفاق بحث‌برانگیز دیگر در این هفته، اخراج خبرنگاران صداوسیمای ایران از عربستان بود. «بهروز بهزادی» در روزنامه اعتماد نوشت که ژورنالیست‌ها در اجرای وظایف اطلاع‌رسانی خود باید امنیت کامل داشته باشند و از دولت عربستان توضیح خواست که چرا تیم رسانه‌ای صداوسیما را بازداشت کرده و به آنان اجازه اجرای وظیفه‌شان را نداده است. این موضوع واکنش‌های مختلفی را به همراه داشت، اما تاکنون هیچ پاسخ رسمی از سوی صداوسیما و وزارت امور خارجه ایران داده نشده است.

اما لیگ فوتبال ایران با قهرمانی پرسپولیس به پایان رسید. در دیداری حساس، پرسپولیس با گل دقیقه ۸۶ «گئورگی گولسیانی» توانست مس رفسنجان را شکست دهد و قهرمانی را جشن بگیرد. این جشن به دلیل نزدیکی به ایام سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) و قیام ۱۵ خرداد، بدون نورافشانی و تنها با کاغذپاشی به رنگ تیم قهرمان برگزار شد.

اگرچه قرار بود به دلیل بازسازی ورزشگاه آزادی تنها ۳۰ هزار هوادار در این مسابقه حساس به استادیوم بیایند اما این دیدار با حدود ۸۰ هزار نفر تماشاچی برگزار شد.

از پیشنهاد تا تصمیم؛ «عجله دارم» برمی‌گردد؟

حالا پرسپولیس با کسب پنج قهرمانی متوالی رکورددار قهرمانی متوالی در لیگ‌های سراسری ایران است. اما موضوعی که برای سرخ‌پوشان تهران بحث برانگیز شد این بود که صحنه گل دقیقه ۸۶ این تیم مشکوک به آفساید بود. برخی کارشناسان گل پرسپولیس را آفساید می‌دانند و برخی دیگر معتقدند پرسپولیس یک گل سالم را به ثمر رسانده است. گرچه «دانیال مرادی» سرپرست کمیته داوران فدراسیون فوتبال ایران و چهره‌های دیگری گل پرسپولیس را سالم دانستند اما حاشیه‌ها به جایی کشید که داور این بازی جهت ادای پاره‌ای توضیحات به کمیته انضباطی احضار شد.

با همه اینها در پایان لیگ «شهریار مغانلو» مهاجم سپاهان با ۱۶ گل زده عنوان آقای گلی را به دست آورد و «سیدحسین حسینی» و «حسین پورحمیدی» سنگربانان تیم‌های استقلال و تراکتور به دلیل بسته نگه داشتن دروازه‌های خود در ۱۸ مسابقه، دستکش طلایی لیگ را کسب کردند.

البته حاشیه‌های لیگ برتر در هفته گذشته به اینجا ختم نمی‌شود. زخم کهنه فساد در فوتبال ایران بار دیگر سر باز کرده و خونابه آن از داخل پرونده‌ها بیرون می‌آید. پرونده‌ای که زمستان گذشته تشکیل شده و شامل پرداخت رشوه و تخلفات مالی در باشگاه مس رفسنجان بود. این بار، چند نفر جدید به این پرونده اضافه شده‌اند و اطلاعات رسمی نشان می‌دهد که کارد به استخوان رسیده است. رئیس سابق کمیته داوران، خداداد افشاریان، به اتهام اخذ رشوه روانه زندان شد و پرونده‌های دیگری نیز در حال بررسی است.

صدای عدالت‌خواهی خاموش‌شدنی نیست!

در روزهای اخیر، جهان شاهد رویدادهای چشمگیری در حمایت از فلسطین و اعتراض به اقدامات رژیم صهیونیستی بوده است. از تظاهرات گسترده در قلب نیویورک گرفته تا حملات نظامی متقابل در خاورمیانه. همه اینها نشان از تنش‌های عمیق و واکنش‌های بین‌المللی گسترده‌ای دارد که همچنان ادامه دارد.

در اطراف موزه بروکلین نیویورک، مردم آمریکا با فریاد «لا اله الا الله» به خیابان‌ها آمدند تا همبستگی خود را با مردم فلسطین اعلام کنند. تظاهرات عظیم از این جنس، توجه جهانیان را به وضعیت ناگوار فلسطینیان جلب می‌کند و نشان می‌دهد که صدای عدالت‌خواهی خاموش‌شدنی نیست. در اردن نیز، تظاهرات گسترده‌ای در اعتراض به جنایات صهیونیست‌ها برگزار شده است. در آمریکا نیز معترضان با سر دادن شعار «ننگ بر تو بایدن!» همبستگی خود را با فلسطینیان اعلام کردند.

از پیشنهاد تا تصمیم؛ «عجله دارم» برمی‌گردد؟

رژیم صهیونیستی با همکاری شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام تلاش کرد تا کمپین جهانی «همه چشم‌ها به رفح است» را سانسور کند. اما انتشار گسترده و مقاومت مردمی، این تلاش‌ها را ناکام گذاشت و این ماجرا به عنوان پیروزی دیگری علیه اسرائیل ثبت شد.

درگیری‌های نظامی بین اسرائیل و نیروهای مقاومت به اوج خود رسیده است. موشک‌های برکان به مقر تیپ ۷۶۹ ارتش اسرائیل در «کریات شمونه» اصابت و خسارات سنگینی وارد کرده‌اند. حزب‌الله نیز با سرنگونی یک پهپاد هرمس اسرائیلی در جنوب لبنان، قدرت خود را به رخ کشیده است.

موضوع مهم دیگر که در این هفته شنیده شد توافق احتمالی حماس و اسرائیل بود. شبکه‌های تلویزیونی اسرائیل از موافقت رژیم صهیونیستی با طرح سه مرحله‌ای حماس برای تبادل اسرا و پایان جنگ خبر داده‌اند. این توافق شامل آزادی بازداشتی‌ها و مجروحان در چند مرحله و توقف جنگ است. حماس اعلام کرد که اگر توافق پیشنهادی شامل توقف جنگ و خروج نظامیان اسرائیل از غزه باشد آن را می‌پذیریم. اما چیزی نگذشته بود «بن‌گویر»، وزیر امنیت ملی رژیم صهیونیستی، نتانیاهو را تهدید کرد و گفت: «اگر این توافق را بپذیری دولت را منحل و سرنگون می‌کنیم!» بعد از این ماجرا نتانیاهو نیز بر خلاف طرح رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر آتش‌بس دائمی در غزه و ادامه مذاکرات تبادل اسرا، در میان شرکای خود، این موضوع را زیر سوال برد و گفت قرار نیست جنگ در غزه متوقف شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا