جامعه

آغاز سرشماری زمستانه پرندگان در خوزستان

اهواز – معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: همزمان با سراسر کشور سرشماری زمستانه پرندگان آبزی و کنار آبزی در استان خوزستان آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، سید عادل مولا پیش از ظهر امروز شنبه در گفت و گویی رسانه‌ای اظهار کرد: سرشماری پرندگان آبزی و کنارآبزی به منظور دستیابی به آمار دقیق، تعداد گونه‌ها، ترکیب جمعیتی گونه‌ها، بررسی تغییرات احتمالی در کانون‌های جمعیتی پرندگان و اطلاع از شیوع بیماری‌هایی مانند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و همچنین بررسی میزان سلامتی زیستگاه‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: در جریان این سرشماری که از کلیه زیستگاه‌های آبی و تالابی استان انجام می‌شود، گونه‌های مرغابی، آبچلیک، حواصیل، فلامینگو و پلیکان و… مورد شمارش قرار می‌گیرند.

مولا ادامه داد: سال‌های قبل پرندگان شاخصی مثل پلیکان‌ها، مار گردن، باکلان کوچک و اردک مری، کفچه نوک و… در سرشماری ثبت شده است و امسال در زمان سرشماری از دی ماه، امید است حضور پرندگان مهاجر بیشتری از نظر تعداد و تنوع در استان را شاهد باشیم.

معاون اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار کرد: در این سرشماری کارشناسان اداره کل و واحدهای تابعه در مناطق با بهره گیری از دوربین و تلسکوپ و هلی شات این مأموریت را به سرانجام خواهند رساند.

به گزارش خبرنگار مهر، خوزستان از آخرین توقف گاه‌های پرندگان مهاجر در کشور است. پرندگان مهاجر از سیبری و شرق آفریقا با گذر از شمال کشور در فصل مهاجرت وارد خوزستان می‌شوند.

خوزستان با داشتن ۲۵ درصد از مساحت تالاب‌های کشور، سواحل دریا و خوریات و ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتر رودخانه دائمی، پذیرای بالاترین تنوع پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر با حدود ۴۶ درصد است. خوزستان به عنوان پرتنوع‌ترین استان از لحاظ گونه‌های پرنده است به گونه‌ای که از ۵۳۰ گونه شناسایی شده در ایران ۲۸۵ گونه در خوزستان هستند.

هرسال از اواسط دی ماه تا اوایل بهمن ماه سرشماری پرندگان مهاجر در سراسر کشور انجام می‌گیرد و معمولاً تالاب‌ها و آبگیرهایی که بیشترین جمعیت پرندگان مهاجر در آن‌ها مشاهده می‌شود، مورد هدف این سرشماری‌ها قرار می‌گیرند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا