جامعه

از پروژه 2 گاز تا ساخت بزرگترین بوستان بانوان / ورزش کارگری به کجا رسید؟


شهردار منطقه ۲۱ تهران گفت: ساخت بزرگ‌ترین بوستان بانوان غرب تهران باتوجه به نیاز جدی جهت افزایش سرانه‌های فرهنگی و ورزشی برای سال آینده در دستورکار جدی مدیریت شهری قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس،  منطقه ۲۱ شهرداری تهران یکی از مناطق شهری تهران و از غربی‌ترین مناطق این شهر است. منطقه از شمال به اتوبان تهران – کرج، از جنوب به جاده قدیم تهران – کرج از شرق به مسیل کن و از غرب به گرمدره محدود است.

 منطقه بیست و یک، در امتداد جنوب منطقه ۲۲ (جنوب اتوبان تهران- کرج) و غرب مناطق ۹ و ۵ قرار دارد. به شکل یک مثلث در منتهی‌الیه غرب تهران در امتداد جاده‌های ارتباطی تهران – کرج تا بعد از دو راهی کاروانسرای سنگی گسترده شده‌است.

 این منطقه با مناطق پنج، نُه، هجده و بیست‌ودو و نیز شهرهای کرج و شهریار همسایه است. منطقه بیست و یک شهرداری تهران دربرگیرنده سه ناحیه و سیزده محله است. از جمله محله‌های مطرح این منطقه می‌توان به وردآورد و تهرانسر اشاره کرد.منطقه بیست و یک شهرداری تهران در نخستین طرح جامع تهران مصوب ۱۳۴۹ به عنوان پهنه اصلی استقرار کارخانجات صنعتی و فعالیت‌های وابسته به آن در نظر گرفته شده‌است.

 محدوده کنونی منطقه بیست و یک تا سال ۱۳۸۳ به عنوان جزئی از منطقه ۹ شهرداری تهران، نواحی ۳، ۴ و ۵ شهرداری این منطقه را تشکیل می‌داد.در این سال، این سه ناحیه از شهرداری منطقه ۹ منفک شده و منطقه ۲۱ را تشکیل دادند.

سابقه سکونتگاهی محدوده منطقه بیست و یک کنونی به سال‌های دهه چهل و پنجاه خورشیدی بازمی‌گردد. به عبارتی دیگر از حیث عملکردی و کاربری منطقه را می‌توان به دو بخش مسکونی و غیر مسکونی تقسیم کرد.از جمله مراکز مهم صنعتی واقع در این منطقه عبارت است از شرکت دارویی و بهداشتی لقمان، کارخانجات داروپخش، داروسازی عبیدی، داروگر، ایران خودرو، سایپا، کرمان موتور و …

شهروندان این منطقه به مناطق تفریحی و گردشگری پارک جنگلی چیتگر، دریاچه چیتگر و شهرک سینمایی غزالی دسترسی سریعی دارند و شهروندان این منطقه از طریق بزرگراه آزادگان، بزرگراه فتح و بزرگراه لشگری به شبکه بزرگراهی تهران دسترسی دارند.

توسعه این منطقه در دستور کار شهرداری است واقداماتی در آن انجام شده است. در خصوص آخرین فعالیت های انجام شده د راین منطقه از جمله پروژه 2 گاز؛ ساخت بوستان بانوان، اردوهای راهیان پیشرفت و … با “محمدرضا پوریافر” شهردار منطقه 21 به گفت و گو نشستیم.

 

این منطقه قطب صنعتی است بفرمایید در این زمینه چه اقداماتی صورت گرفته است. در خصوص اردوی راهیان پیشرفت توضیح دهید؟

طرح راهیان پیشرفت از ایام دهه مبارک فجر امسال در منطقه ۲۱ کلید خورد/کاشت بذر امید در بین آینده‌سازان ایران اسلامی/ منطقه 21  قطب صنعتی و خودروسازی کشور است و دیار پیشرفت و نوآوری لقب گرفته است

 با عنایت به اینکه منطقه ۲۱ به عنوان دیار پیشرفت و نوآوری و قطب صنعتی پایتخت مطرح است، اردوهای راهیان پیشرفت به منظور آشنایی دانش‌آموزان مقاطع تحصیلی متوسطه اول و دوم با نحوه تولیدات کارخانجات مستقر در محدوده شهری این منطقه آغاز شده است.

 اردوهای راهیان پیشرفت با هدف کاشت بذر امید در بین آینده‌سازان ایران اسلامی و آشنایی بیشتر آنان با صنایع و کارخانجات مستقر در محدوده دیار پیشرفت و نوآوری ترتیب داده شده و سعی دارد شعار و نمود عینی ما می‌توانیم را برای دانش‌آموزان تبیین کند.

طرح راهیان پیشرفت از ایام دهه مبارک فجر امسال در منطقه ۲۱ کلید خورده و باتوجه به اینکه این منطقه قطب صنعتی و خودروسازی کشور می‌باشد و دیار پیشرفت و نوآوری لقب گرفته است، با هدف ایجاد خودباوری و خوداتکایی در بین جوانان و نوجوانان آغاز شده است.

در خصوص توسعه ورزش کارگری در این منطقه با توجه به وجود کارخانه های فراوان چه اقداماتی صورت گرفته است؟

توسعه ورزش کارگری در دستور کار است/ ارتقای سطح نشاط و تندرستی در بین جامعه کارگری /برگزاری جلسات با حضور نمایندگان سازمان ورزش شهرداری تهران و هیات ورزش کارگری تهران/ توسعه ارتباطات مشترک فی‌مابین مدیریت شهری منطقه ۲۱ و صنایع مستقر

توسعه ورزش کارگری با توجه به بافت غالب هشتاد درصدی صنایع، کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی مستقر در محدوده منطقه ۲۱، به عنوان یک اولویت اساسی مطرح است و در همین راستا نیز جلساتی با حضور نمایندگان سازمان ورزش شهرداری تهران و هیات ورزش کارگری تهران برگزار شده است.

مقرر شده تا با آغاز سال جدید، برنامه هفته ورزش در سطح صنایع و کارخانجات مستقر در محدوده شهری منطقه ۲۱ با هدف ارتقای سطح نشاط و تندرستی در بین جامعه کارگری و پیوند آنان با فعالیت‌های گسترده فرهنگی و ورزشی این منطقه کلید بخورد. جامعه کارگری منطقه ۲۱ به منزله قشری که بخش بزرگی از جمعیت شناور این منطقه را تشکیل می‌دهند، در سایه این تعامل مثبت اجتماعی و ورزشی؛ می‌توانند ساعات کاری بانشاط تری را سپری کنند.
 
صنایع، کارخانجات و واحدهای تولیدی بسیاری در محدوده ورودی غربی پایتخت واقع شده اند که وجود جمعیت بالای کارگری این اماکن، امر مهم توسعه و ترویج ورزش کارگری را بیش از پیش می‌کند. توسعه ارتباطات مشترک فی‌مابین مدیریت شهری منطقه ۲۱ و صنایع مستقر در محدوده این منطقه می‌تواند منجر به بروز نشاط و تندرستی در بین جمعیت کارگری این بخش‌های تولیدی شود.

طرح بهاران خدمت اجرا شد؟ خروجی کار چه بود؟آیا شهروندان از اجرای این طرح راضی بودند؟

 در طرح بهاران خدمت، توجه ویژه‌ای به حوزه خدمات شهری و محیط زیست شد/اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های متنوعی با هدف جلب رضایتمندی حداکثری شهروندان در سطح محله‌های سیزده‌گانه

در قالب اجرای طرح بهاران خدمت در منطقه ۲۱، معاونت‌های اجرایی اعم از خدمات شهری و عمرانی و ترافیک؛ نسبت به اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های متنوعی با هدف جلب رضایتمندی حداکثری شهروندان در سطح محله‌های سیزده‌گانه و معابر بزرگراهی اقدام کردند. در طرح بهاران خدمت، توجه ویژه‌ای به حوزه خدمات شهری و محیط زیست شده؛ چراکه اقدامات این بخش بسیار مشهودتر است و شهروندان با مشاهده این قبیل اقدامات که رابطه مستقیمی با عناصر و مناظر بصری شهر دارد، طعم شیرین خدمت را بیشتر می چشند.

چند تن آسفالت در سطح منطقه پخش شد؟

 پخش بیش از پانصد تن آسفالت در سطح معابر بزرگراهی و پرتردد/عملیات تراش و روکش آسفالت دسترسی کندرو به تندرو در بزرگراه شهید حسین لشگری/مرمت تابلوهای ترافیکی و بهسازی سرپناه‌های ایستگاه اتوبوس 

 عوامل اجرایی معاونت فنی و عمرانی منطقه ۲۱ نسبت به پخش بیش از پانصد تن آسفالت در سطح معابر بزرگراهی و پرتردد این منطقه در طول دو هفته اجرای طرح بهاران خدمت کرده اند. عوامل اجرایی معاونت فنی و عمرانی منطقه ۲۱ در قالب اجرای طرح بهاران خدمت در هفته دوم، عملیات تراش و روکش آسفالت دسترسی کندرو به تندرو در بزرگراه شهید حسین لشگری محدوده بلوار کرمان خودرو را انجام دادند.

معاونت حمل ونقل و ترافیک منطقه ۲۱ نیز نسبت به انجام خط کشی‌های محوری، مرمت تابلوهای ترافیکی و بهسازی سرپناه‌های ایستگاه اتوبوس اقدام کرده است. اجرای عملیات اصلاح هندسی سواره رو در مسیر شمال به جنوب در بزرگراه آزادگان با بکارگیری تمامی ظرفیت های موجود اجرایی و ستادی در دستور کار این معاونت قرار گرفت. نگهداشت سرپناه ایستگاه های اتوبوس در سطح بلوارها و معابر اصلی منطقه 21 به همراه نصب پلی کربنات و مرمت کامل سقف و بدنه ها نیز بنا بر وجود درخواست های متعدد شهروندی صورت گرفت.

جمع آوری کفپوش های مستهلک بوستان‌های رئیسعلی دلواری و ارغوان/، کاشت ۶۵ اصله درخت، غرس ۶۴۰۰ اصله درختچه، کاشت ۱۶۰۰۰ اصله درختچه در فلاورباکس‌های بزرگراه آزادگان

معاونت خدمات شهری و محیط زیست منطقه ۲۱ در راستای اجرای طرح بهاران خدمت به صورت ویژه بر روی موارد نگهداشت شهر تمرکز کرده و از بازپیرایی فضای سبز شهری گرفته تا رنگ‌آمیزی المان‌ها؛ کاشت گل و گیاهان فصلی در بوستان‌ها و حاشیه بزرگراه‌ها، ساماندهی دستفروشان و بساط گستران و لایروبی اصولی انهار و جداول را در دستورکار جدی قرار داده است. همچنین جمع آوری کفپوش های مستهلک بوستان‌های رئیسعلی دلواری و ارغوان توسط عوامل اجرایی معاونت خدمات شهری و محیط زیست ۲۱ در قالب اجرای طرح بهاران خدمت انجام شد.

عوامل اجرایی فضای سبز نسبت به انجام عملیات به‌زراعی به میزان ۷۵۰۰ مترمربع، کاشت ۶۵ اصله درخت، غرس ۶۴۰۰ اصله درختچه، کاشت ۱۶۰۰۰ اصله درختچه در فلاورباکس‌های بزرگراه آزادگان در محدوده شمال به جنوب و جنوب به شمال حدفاصل بزرگراه‌های شهید فهمیده تا شهید لشگری اقدام کردند و در ادامه اجرای این طرح کاشت ۵۰ جعبه گل و نشاء فصلی؛ ۱۵۰ اصله کنده کشی درختان نارون، ۵۳۰ اصله خشکه زنی درختچه ها، ۷۵ مترمربع مرمت کفپوش زمین بازی، تعمیر ۳ دستگاه وسایل بازی کودکان و ۷ دستگاه وسایل بدنسازی صورت گرفت.

چه برنامه های برای سال آینده دارید؟ در این باره توضیح دهید. ساخت بوستان بانوان در این منطقه به کجا رسید؟

پروژه های توسعه محله ای و کوچک مقیاس با هدف افزایش میزان رضایتمندی شهروندان به بهره‌برداری می رسد/ساخت بزرگ‌ترین بوستان بانوان غرب تهران/مرکز فرآهنگ ویژه گذران اوقات سالمندان گرانقدر، بهسازی و اصلاحات هندسی معابر بزرگراهی نیز برای سال آینده اجرایی می شود/ ادامه پروژه فرامنطقه‌ای دوگاز (فاز دو و سه) برای سال آینده

پروژه‌های متعددی در حوزه های اجتماعی، عمرانی، ترافیکی و خدمات شهری برای سال آینده پیش‌بینی شده است و برای روزهای پایان سال نیز برخی پروژه های توسعه محله ای و کوچک مقیاس با هدف افزایش میزان رضایتمندی شهروندان به بهره‌برداری خواهند رسید.

 طرح ایجاد بزرگ‌ترین بوستان بانوان غرب تهران باتوجه به نیاز جدی جهت افزایش سرانه‌های فرهنگی و ورزشی برای سال آینده در دستورکار جدی مدیریت شهری منطقه ۲۱ قرار گرفته است. مرکز فرآهنگ ویژه گذران اوقات سالمندان گرانقدر، بهسازی و اصلاحات هندسی معابر بزرگراهی نیز برای سال آینده اجرایی خواهد شد.

 معابر خاکی با نگاهی ویژه جهت روکش آسفالت، تعریض و توسعه معابر اصلی و پرتردد، تقاطع غیرهمسطح و زیرگذر فتح_باغستان و ادامه پروژه فرامنطقه‌ای دوگاز (فاز دو و سه) برای سال آینده در اولویت اجرایی مدیریت شهری منطقه قرار گرفته است.

در خصوص آخرین وضعیت توزیع قبض عوارض پایدار در این منطقه توضیح دهیدو آیا درآمدهای پایدار محقق شده است؟

توزیع ۶۲ هزار قبض عوارض پایدار شهری در منطقه ۲۱/ تحقق مطلوب درآمد پایدار برای منطقه ۲۱ پیش‌بینی می‌شود/ در سال ۱۴۰۱ با توجه به طرح بخشودگی جرائم به صورت پلکانی از ۴۰ درصد آغاز شد/مبلغ مجموع قبوض عوارض شهری در منطقه ۲۱ تهران ۲۶۷ میلیارد تومان بودم

 فرآیند توزیع ۶۲ هزار قبض عوارض پسماند و نوسازی در این منطقه آغاز شده و از شهروندان در خواست کردیم تا پایان سال جاری با پرداخت عوارض های شهری به در تحقق درآمدهای پایدار اداره شهر سهیم باشند.همه ساله در اسفند ماه طرح توزیع قبوض عوارض های شهری اجرایی می شود. در سال ۱۴۰۱ با توجه به طرح بخشودگی جرائم به صورت پلکانی از ۴۰ درصد آغاز شد و هم اکنون در پله ۲۰ درصد قرار دارد و تا بیستم اسفند ماه نیز ادامه خواهد داشت.

پیش‌بینی می‌شود، امسال تحقق مطلوبی را در بخش عوارض پایدار شهری را داشته باشیم.مبلغ مجموع قبوض عوارض شهری در منطقه ۲۱ تهران ۲۶۷ میلیارد تومان بوده که شامل نوسازی ۱۸۰ میلیارد تومان، کسبی۵۳ میلیارد تومان و ماند ۳۴ میلیارد تومان است.

در خصوص آخرین وضعیت پروژه های عمرانی، ترافیکی و فرهنگی توضیح دهید. پروژه 2 گاز به کجا رسید آیا توافقات لازم انجام شده است؟

جابجایی درختان و توافقات لازم درباره  پروژه دوگاز انجام شد/احداث مسیر دوچرخه و حسینیه سیدالشهداء شهرک استقلال/افتتاح  پروژه فراهنگ که تمرکز آن در بحث سالمندان و توانمندسازی/  روگذر ضلع جنوب به غرب در پروژه های شهرداری تهران گنجانده شود

 بازسازی و تجهیز مددسرا از درخواست های اصلی شهروندان  شهرک استقلال بود و چند سالی بود که این مکان مشکلاتی را ایجاد کرده بود. حال، با اجرای این پروژه، خواست شهروندان منطقه ۲۱ محقق شد. همچنین پروژه فراهنگ که تمرکز آن در بحث سالمندان و توانمندسازی این قشر از جامعه است را افتتاح کردیم. احداث مسیر دوچرخه و حسینیه سیدالشهداء شهرک استقلال با کمک خیرین نیز افتتاح و سه پروژه دیگر نیز تا پایان سال به بهره برداری می رسد.درخصوص اجرای پروژه دوگاز در منطقه ۲۱  هم بگویم که جابجایی درختان و توافقات لازم درباره این پروژه انجام شد که امیدواریم این پروژه به عنوان یکی از کلان پروژه های شهرداری تهران به نتیجه برسد. همچنین امیدواریم روگذر ضلع جنوب به غرب آن نیز در پروژه های شهرداری تهران گنجانده شود.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا