جامعه

اعتبار اجرای طرح‌های آبخیزداری اصفهان تامین نشد

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی اصفهان:

اصفهان- معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان گفت: امسال ۸۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و استانی برای پروژه‌های آبخیزداری استان مصوب شده اما تامین نشده است.

حسین یاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: حدود ۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی و ۳۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان در شورای برنامه‌ریزی استان برای اجرای پروژه‌های آبخیزداری سال ۱۴۰۲ در اصفهان پیش‌بینی و مصوب شد.

وی با اشاره به اینکه امسال در مقایسه با سال گذشته ۷۰ درصد رشد اعتباری برای طرح‌های آبخیزداری داریم، خاطر نشان کرد: با وجود این، تاکنون مبلغی برای شروع احداث پروژه‌ها داده نشده است.

به گفته معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان، پروژه‌های آبخیزداری سال ۱۴۰۲ قرار است در سطح حوضه‌های شهرستان اصفهان، فریدون‌شهر، سمیرم، تیران و کرون، خوانسار و گلپایگان و خور و بیابانک اجرا شود.

مطالعات آبخیزداری در کوهپایه و جندابه در دستور کار است

یاری درخصوص مناطقی چون کوهپایه و جُندابه در شرق اصفهان که بهار امسال بر اثر وقوع سیل دچار خساراتی شدند، گفت: مطالعات آبخیزداری در این مناطق در دستور کار قرار گرفته و ۵۰۰ میلیون تومان برای این امر اختصاص یافته تا پس از انجام مطالعات، عملیات اجرای پروژه‌های آبخیزداری را آغاز کنیم.

وی درخصوص وضعیت سازه‌های آبخیزداری و آمادگی استان برای بارش‌های سال آبی جاری، گفت: سازمان منابع طبیعی کشور دستورالعمل پیشگیرانه‌ای را با توجه به پیش‌بینی بارش‌های بیش از نرمال در سال جاری، به استان‌ها ابلاغ کرده که در این راستا مکاتبه‌ای با همه شهرستان‌های استان مبنی بر بررسی، لایروبی و مرمت سازه‌های آبخیزداری انجام دادیم.

نیاز اصفهان به توسعه طرح‌های آبخیزداری

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان با تاکید بر اینکه امسال تاکنون تخصیصی از محل اعتبارات مصوب آبخیزداری نداشتیم، ابراز داشت: برای اینکه فصل کاری را از دست ندهیم اسناد مناقصه را آماده کردیم که به محض تخصیص اعتبار، عملیات اجرایی پروژه‌ها آغاز شود.

یاری با بیان اینکه پروژه‌های آبخیزداری و کنترل سیلاب در مناطقی از استان که خطر وقوع و خسارت سیل داشته طی سالیان گذشته اجرا شده است، تصریح کرد: با وجود مطالعاتی که در سطح حوضه‌های آبخیز استان انجام شده اما در چند سال اخیر سیلاب در مناطقی رخ داده که این نقاط را در اولویت کاری اجرای پروژه‌ها قرار دادیم.‌

وجود ۶۲۴۰ بند آبخیزداری در سطح استان اصفهان

وی بر لزوم همکاری راه‌و شهرسازی، سازمان جهاد کشاورزی و شرکت آب منطقه‌ای در خصوص برنامه مدیریت سیل در استان تاکید و خاطر نشان کرد: تاکنون در سطح حوضه‌های آبخیز استان اصفهان ۱۷۰ بند خاکی، ۷۰ پخش سیلاب و ۶ هزار بند سنگی- ملاتی احداث شده اما با توجه به تغییر اقلیم و تغییر نوع بارش‌از برف به باران و زمان و مکان وقوع بارندگی‌های مقطعی، نیاز به اجرای پروژه‌های آبخیزداری بیشتری در سطح استان است.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اصفهان خاطرنشان کرد: سازمان منابع طبیعی کشور طی قراردادی به ارزش سه هزار و ۵۹۷ میلیارد تومانی با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) سپاه قرار است پروژه‌های آبخیزداری را تا در سطح کشور اجرا کند که در صورت تحقق تعدادی از پروژه‌های آبخیزداری استان اصفهان عملی خواهد شد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا