جامعه

افزایش بی‌سابقه دمای آب دریای مدیترانه


درجه حرارت آب مدیترانه از میانگین دمای سال گذشته بالاتر رفته که این موضوع بر مقدار بارش ها اثر می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار محیط‌زیست خبرگزاری فارس، براساس بررسی‌های به عمل آمده دما در شمال اقیانوس اطلس حدود ۹ درجه گرمتر از سال‌های گذشته است.

بااین شرایط درجه حرارت آب دریای مدیترانه نیز بسیار بالاتر از میانگین برای این موقع از سال است که مقدار آن بیش از ۵درجه بالاتر ازنرمال میباشد که بی‌سابقه است. این فعل و انفعالات درجه حرارت شمال اقیانوس اطلس و دریای مدیترانه برای پاییز ۱۴۰۲ خاورمیانه میتواند عواقب خطرناکی به دنبال داشته باشد.


گرمای آب دریای مدیترانه

ارتباط بین دمای پهنه‌های اقیانوسی و بارش مناطق مختلف کره زمین مورد توجه محققان زیادی بوده است. در این تحقیقات به این نتیجه رسیده‌اند که اقیانوس‌ها و دریاها به دلیل داشتن ظرفیت گرمایی بالا منبع اصلی انرژی و رطوبت برای اتمسفر می‌باشند و تغییرات سطح آب اثر مهمی روی نوسانات اقلیمی خشکی‌ها دارد. تأثیر دمای سطح آب دریا بر مقدار بارش، محدود به نقاط ساحلی نبوده، بلکه نواحی بسیار دور از دریا نیز می‌توانند تحت تأثیر تغییرات الگوهای دمای سطح گستره‌های آبی قرار گیرند.

گرمای بی‌سابقه دریای مدیترانه می‌تواند بر بارش‌ها حتی در ایران هم اثر بگذارد. نوسان دمای سطح آب دریای مدیترانه تنها عامل تأثیرگذار بر بارش‌ نیست و در زمان‌های مختلف عوامل متعددی می‌تواند بر آن تأثیرگذار باشد.  تأثیر دمای آب بر بارش می‌تواند از نظر زمانی و مکانی کم و زیاد شود. میزان تأثیر دمای آب دریا بر بارش ممکن است با تأخیر زمانی صورت گیرد و مقداری اثرگذاری ممکن است در طی یک دوره بلند مدت خود را نشان دهد.

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا