جامعه

انتقال ۲۵ نفر از حجاج برای درمان‌تخصصی به داخل‌کشور

کولیوند اعلام کرد؛

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به اینکه ۴۷۰ هزار خدمت بهداشتی و درمانی به حجاج ایرانی ارائه شده است، گفت:همه زائران با سلامت کامل حج را انجام داده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس درباره خدمات ارائه شده به حجاج توسط هلال احمر مراسم حج تمتع برگزار شد، اظهار داشت: از ابتدای برگزاری مراسم حج ۴۷۰ هزار خدمت بهداشتی و درمانی به حجاج ایرانی ارائه شده است که ۱۸۶۴ بیمار در بیمارستان هلال احمر بستری و مراقب شدند و ۳۰۴ نفر در بیمارستان سعودی بستری شدند.

وی افزود: همه زائران با سلامت کامل حج را انجام داده‌اند. فقط یک بیمار در مدینه منوره به دلیل کاهش سطح هوشیاری نتوانست حج را کامل انجام دهد. همچنین در این مدت ۳۷۱ هزار ویزیت در هتل‌ها ارائه و بیش از ۲۵ هزار ویزیت تخصصی در بیمارستان‌ها ارائه شده است.

بیشترین مراجعه حجاج به مرکز درمانی

رئیس جمعیت هلال احمر بیان داشت: بیشترین مراجعه حجاج به مرکز درمانی و یا برای انجام ویزیت به این صورت بوده که ۴۰ درصد به دلیل بیماری تنفسی، ۲۸ درصد مشکل اسکلتی، ۹ درصد مشکل قلبی و فشار، ۸ درصد به علت بیماری عفونی و ۴ درصد گوارشی، ۴ درصد مشکل آلرژی بوده است.

جلسه با ۳۰ نماینده کشورهای مختلف

وی گفت: امسال کاروان وقوف اضطراری بی نظیر بود و جلسه با بعثه پزشکی کشورهای دیگر و ۳۰ نماینده از آنها مثل اندونزی و ترکیه و… برگزار کردیم و همه آنها ایران را الگو و پیشرو می‌دانستند و درخواست برگزاری کنگره سلامت در حج را به میزبانی ایران داشتند.

تفاهم نامه با هلال احمر عربستان

کولیوند خاطر نشان کرد: جلسه با هلال احمر عربستان و رؤسای بیمارستان‌های سعودی داشتیم و تفاهم نامه‌هایی هم در این راستا منعقد شد. همچنین از آنها جهت حضور در ایران دعوت به عمل آمد.

اعزام ۲۵ زائر بدحال طی امشب به ایران / کاهش آمار فوتی‌ها نسبت به گذشته

وی بیان داشت: تا امشب ۲۵ زائر جهت ادامه درمان داخل کشور از طریق فرودگاه جده به ایران اعزام می‌شوند.

کولیوند گفت: در این مدت ۱۶ زائر دیالیز شده و ۲۶ مورد جراحی انجام گرفته که غالباً مربوط به شکستگی بوده است همچنین آمار فوتی‌ها نسبت به گذشته کمتر بوده است.

وی خاطر نشان کرد: دارو تجهیزات به مقدار کافی ارسال و هیچ کمبودی نداریم. داروهای اضافی آخر دوره به ایران بازگردانده خواهد شد.

فوت ناشی از گرمازدگی نداشتیم

همچنین در این نشست سید علی مرعشی رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت گفت: فوت ناشی از گرمازدگی نداشتیم و ۱۶۰ بیماری که گرما زده شده بودند را در بیمارستان‌ها بستری کردیم.

وی افزود: سطح کیفی خدمات ما در مدینه و مکه ارتقا پیدا کرده است، امشب تعداد ٢٥ زائری که باید خدمات بهبودشان در ایران انجام شود، از طریق فرودگاه جده به تهران اعزام می‌شوند.

رئیس جمعیت هلال احمر کشور یادآور شد: به طور ویژه بیماران تحت رسیدگی و مراقبت قرار گرفتند و این موضوع بسیار کمک کننده بود تا احتمال خطر برای آن‌ها کمتر شود، درجه حرارت در اینجا ٧٠ درجه سانتی گراد است و شرایط طبیعتاً خطرات گرما زدگی را ایجاد می‌کرد.

مرعشی گفت: ۲۶ عمل جراحی بزرگ در حج امسال انجام شده است.

اقدام تازه جمعیت هلال احمر در حج امسال

همچنین اوحدی دستیار ویژه رئیس جمعیت هلال احمر نیز از اقدام تازه این جمعیت در حج امسال مبنی بر استفاده از ظرفیت زائران پزشکی که در کاروان‌های مختلف حضور داشتند، گفت: هر سال در کاروان‌های مختلف تعدادی از زائرانی که مشرف می‌شوند، پزشک هستند. امسال و قبل از تشرف بررسی‌های لازم در این زمینه صورت گرفت و از مجموع ۵۸۱ کاروان اعزامی تقریباً ۴۰۰ نفر می‌توانستند به مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر کمک کنند.

وی افزود: در همین زمینه فراخوان همکاری داده شد و ۱۴۰ نفر از این افراد به صورت داوطلب اعلام همکاری کردند و به این ترتیب قبل از تشرف، جلسات هماهنگی مورد لزوم برگزار شد. در مکه مکرمه نیز جلسه تقدیر از پزشکان داوطلب تشکیل شد و دو جلسه برنامه‌ریزی با ورود ۸۰ نفر از آنها شکل گرفت.

دستیار ویژه رئیس جمعیت هلال احمر خاطر نشان کرد: این گروه در ایام تشریق نیز به یاری مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر آمدند و خدمات جهادی را همراه کادر درمانی مجرب مرکز پزشکی ارائه دادند. مجموع چنین عواملی سبب شد تا سطح کیفیت خدمات امسال بسیار ارتقا یابد.

اوحدی بیان داشت: بانک اطلاعاتی از این افراد شکل گرفت و در ایام اربعین هم از این ظرفیت استفاده خواهد شد. همچنین این بانک اطلاعاتی در حج عمره هم در انتخاب کادر درمانی مورد استفاده خواهد بود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا