جامعه

ایران رتبه ۱۸ مقالات علوم اعصاب در جهان را داراست


رئیس یازدهمین کنگره علوم اعصاب از جایگاه هجدهمی ایران در تولید مقاله در حوزه علوم اعصاب خبر داد.

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، محمدتقی جغتایی  در آیین افتتاحیه یازدهمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی، اظهار کرد: علوم اعصاب از موضوع های روز دنیا و در گروه علوم برتر قراردارد.

وی با بیان اینکه موضوع مغز برای مردم عادی نیز جذاب است، افزود: تا چند دهه قبل اختلالات روانی را ناشی از کارکردهای مغز نمی دانستند اما بقراط 400 سال قبل از میلاد مسیح اینگونه مطرح کرده که «منبع لذت، خوشی، خنده، مسرت همانند غم، اضطراب و گریه جایی جز در مغز ما ندارد.»

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: نیمه اول قرن بیستم دوران حاکمیت رفتارگرایی بر روانشناسی و جریان علمی بود. در این دوره مطالعه بر روی مغز را کنار گذاشتند و بر مطالعه رفتار مانند مدل های شرطی شدن تاکید داشتند.

وی گفت: رشد حوزه های مختلف زیستی، دانش فناوری اطلاعات، بیوالکتریک و هیستوشیمی، رشد مطالعات الکتروفیزیولوژی و پیدایش و رشد حوزه نقشه برداری مغز به پیدایش علوم اعصاب در نیمه دوم قرن بیستم کمک کردند.

رئیس یازدهمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی با بیان اینکه در قرن بیستم بیولوژی مغز مطرح بود اما در حال حاضر بیولوژی ذهن مطرح است، افزود: در حوزه علوم اعصاب نباید صرفا به کارکردهای زیستی مغز بپردازیم بلکه باید به کارکردهای شناختی مغز نیز توجه ویژه کنیم.

وی یادآور شد: بر این اساس پروژه های بزرگی در دنیا آغاز شده و پژوهشگران به دنبال کشف ارتباط بین یکصد میلیارد نورن در مغز هستند.

جغتایی با اشاره به تشکیل ستاد علوم فناوری های شناختی در کشور، گفت: علوم اعصاب در نقشه راه علمی کشور در اولویت های اول قرار گرفته و از جهت ساختار توجه ویژه ای به آن شده است.

وی افزود: مطالعات علوم اعصاب بسیار گران است اما با وجود محدودیت های مالی، ایران از نظر انتشار مقالات علمی در این حوزه جایگاه هجدهم جهان را در سال 2021 به دست آورد و در منطقه نیز در جایگاه نخست قرار دارد.

رئیس یازدهمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی ادامه داد: پژوهشگران سه دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و علوم پزشکی ایران به ترتیب بیشترین سهم را در تولید مقاله های علمی در حوزه علوم اعصاب دارند.

وی توسعه علوم و فناوری های شناختی، راه اندازی رشته علوم اعصاب در وزارت بهداشت و رشته علوم اعصاب شناختی و سایر گرایش ها در وزارت علوم و تاسیس آزمایشگاه ملی نقشه برداری مغز را به عنوان فرصت های کشور در حوزه علوم اعصاب برشمرد و افزود: بیش از چهل مرکز تحقیقاتی، انجمن علوم اعصاب ایران و بیش از چهل انجمن دانشجویی در حوزه علوم اعصاب فعالیت دارند.

جغتایی با اشاره به ارتباط خوب ایرانیان با مجامع بین المللی علوم اعصاب، ادامه داد: حمایت نهادهای حکومتی در ایجاد زیرساخت ها و ورود این حوزه به اقتصاد جهانی و رویدادهای فن بازار  به توسعه علوم اعصاب در جهان کمک فراوانی کرده است.

رئیس یازدهمین کنگره علوم اعصاب پایه و بالینی در پایان گفت: تربیت نیروی متخصص کافی و کمبود فرصت های شغلی از چالش ها و کمبود زیرساخت ها و عدم تخصیص منابع کافی مالی برای راه اندازی مراکز مرتبط از مشکلات حوزه علوم اعصاب در کشور هستند.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا