جامعه

بهداشت امینت سایبری به چه معناست و چه تبعاتی دارد؟

در گفت‌وگو با مهر تشریح شد؛

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا گفت: ما در حوزه بهداشت امنیت سایبری با چهار رویکرد اصلی مواجه هستیم. اولین و مهم‌ترین رویکرد به عنوان کاربر، مدیریت رمز عبور است.

سرهنگ علی محمد رجبی، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتا در گفت و گو با مهر گفت: اخیراً مفهوم جدیدی در کل دنیا تحت عنوان بهداشت امنیت سایبری شکل گرفته است. بهداشت سایبری به مجموعه کارهایی گفته می‌شود که کاربر لازم است که برای حفظ امنیت خود در فضای سایبری انجام دهد.

وی افزود: بهداشت امنیت سایبری تبعات متعددی دارد. از جمله این دلایل می‌توان به کاهش خطرات حملات، اعتبار سازی و افزایش اعتماد مشتری، کاهش هزینه‌ها، جلوگیری از دسترسی‌های ناخواسته به سیستم، بهبود وضعیت کلی امنیت و کاهش احتمال نقض داده‌ها اشاره کرد.

رجبی اظهار داشت: ما در حوزه بهداشت امنیت سایبری با چهار رویکرد اصلی مواجه هستیم. اولین و مهم‌ترین رویکرد به عنوان کاربر، مدیریت رمز عبور است. هویت سایبری ما وابسته به یک نام کاربری و رمز عبور است. نام کاربری ما همواره در معرض افشا شدن است و این اهمیت محافظت از رمز عبور را دوچندان می‌کند.

وی در ادامه گفت: یک رمز عبور مناسب باید حداقل از ۱۴ کاراکتر برخوردار بوده و شامل حروف کوچک، بزرگ و اعداد باشد. در زمینه امنیت رمز عبور اشتباهات رایجی وجود دارد. برای مثال برخی از یک رمز عبور در چند جا استفاده کرده، یا ترکیبات ساده مانند ۱۲۳۴ را به عنوان رمز انتخاب می‌کنند. استفاده از شبکه‌های اینترنت رایگان در مکان‌های ناامن نیز مورد دیگری است که امنیت رمز ما را به خطر می‌اندازد. اتصال به برخی شبکه‌های اینترنتی مانند شنود بر روی سیستم عمل می‌کند. لذا توصیه ما این است که شخص در هنگام استفاده از اینترنت‌های عمومی، به انجام کارهای بانکی یا مواردی از این دست نپردازد.

رجبی اظهار کرد: سه نکته اصلی در مورد رمز این است که رمز را به اشتراک نگذاریم، رمزهای خود را به صورت مداوم به روز رسانی کنیم و همچنین از نرم‌افزارهای مدیریت رمز استفاده کنیم. سوالی که اینجا مطرح می‌شود این است که چگونه رمز پیچیده خود را به خاطر بسپریم؟ با یک جست‌وجوی ساده در فضای مجازی می‌توان به تکنیک‌های به خاطر سپاری رمزهای پیچیده دست پیدا کرد.

وی افزود: رویکرد بعدی در زمینه بهداشت امنیت سایبری، به روز رسانی برنامه‌هاست. اگر نرم‌افزارهای مورد استفاده ما از ضعف‌هایی برخوردار باشد، یک مهاجم سایری به راحتی می‌تواند از همان نقطه ضعف استفاده کرده تا به فضای شخصی ما وارد شود. لذا در اینجا پیشنهاد می‌شود که برنامه‌ها به صورت مداوم به روز رسانی شود تا از این اتفاق جلوگیری کنیم. برای این کار می‌توانیم سیستم را بر روی حالت به روز رسانی خودکار قرار دهیم و تنها از منابع معتبر جهت به روز رسانی برنامه‌ها استفاده کنیم.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا