جامعه

تمام اقدامات محیط‌زیست سامانه‌ای انجام می‌شود

معاون سازمان محیط‌زیست کشور:

اصفهان- معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: تمام اقدامات و خدمات این سازمان از طریق سامانه جامع محیط‌زیست انجام می‌شود.

ایرج حشمتی ظهر چهارشنبه در حاشیه برگزاری دوره آموزشی معاونان محیط‌زیست انسانی کشور در اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: استفاده از سامانه جامع محیط زیست که به تازگی در دستور کار سازمان قرار گرفته یکی از موضوعاتی است که در این دوره آموزشی مورد توجه است.

وی با اشاره به اینکه تمام اقدامات و خدمات معاونت انسانی سازمان براساس سامانه جامع محیط زیست ارائه می‌شود، خاطرنشان کرد: در این سامانه ضوابط استقرار و خود اظهاری صنایع و همه موارد مرتبط با سازمان انجام می‌شود.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور ابراز کرد: در نظر داریم که موضوع بررسی گزارشات ارزیابی محیط زیست را نیز به صورت سامانه‌ای دنبال کنیم که هم نظارت بهتری داشته باشیم و هم سبب تسریع در کار شود.

حشمتی ادامه داد: برای تمامی بیمارستان‌هایی که از طریق خوداظهاری پایش و نظارت می‌شوند سیستم ارجاع در سامانه جامع ایجاد شده است و اکنون بیمارستان‌ها بر اساس این سامانه آزمایشگاه معتمد را انتخاب می‌کنند، به طوری که نه بیمارستان و نه آزمایشگاه معتمد امکان شناسایی یکدیگر را دارند؛ به بیان دیگر از ایجاد رانتی که یک آزمایشگاه به هر دلیلی می‌توانست بیمارستانی را در فهرست تعهد خود قرار دهد، جلوگیری کرده و برچیده شده است.

وی تصریح کرد: تلاش می‌کنیم در این دوره آموزشی تمام حوزه‌های معاونت محیط‌زیست انسانی کشور موضوعات و ابهامات خود در خصوص اجرای قانون و شیوه نامه‌ها و … مطرح کنند و در جمع بندی اصلاحاتی صورت خواهد گرفت.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: با توجه به قوانینی که در انتهای سال ۱۴۰۱ مصوب شده از جمله ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده و آئین نامه اجرایی آن، لازم است رویه تهیه فهرست صنایع آلاینده بر اساس معیارها و شاخص‌های وزنی انتخاب شوند که با ماده ۳۸ قانون قبلی عوارض آلایندگی بسیار متفاوت بود.

حشمتی ادامه داد: زمان ما برای تدوین شیوه نامه محدود بود اما آن را تهیه و ابلاغ کردیم با وجود این در شیوه نامه ابلاغ شده اختلاف نظرهایی درخصوص روش‌های محاسبه و شناسایی صنایع آلاینده وجود داشت با توجه به اینکه چارچوب‌های کلی آن نیز تغییر کرده بود و تفاوت‌های زیادی داشت.

وی با بیان اینکه موارد مورد اختلاف را در این نشست دو روزه بررسی می‌کنیم، گفت: البته ما قانون ضوابط استقرار صنایع و آئین نامه اجرایی آن در حوزه خدمات و صنایع را نیز اصلاح کردیم که در این باره نیز ابهاماتی وجود دارد.

معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: قرار است طی ۲ روزی که در اصفهان هستیم با مدل آموزشی و کارگاهی، با معاونان انسانی محیط‌زیست که اصلی ترین افراد ادارات کل هستند در خصوص مواجه با صنایع آلاینده و ضوابط استقرار قوانین مربوط به حفاظت آب و خاک مدیریت پسماند هم همفکری داشته باشیم و چالش‌های موجود را بررسی کنیم تا آنچه که نیاز است اصلاح و در خصوص ابهامات روشن‌گری شود.

حشمتی ابراز کرد: برای نخستین بار کارگروه تجدید نظر عوارض آلایندگی را در سازمان حفاظت محیط زیست به مدیریت دفتر پایش نظارت سازمان ایجاد کردیم و در این کارگروه تمام مباحث مربوط به صنایعی که به نحوی به قرارگرفتن در لیست صنایع آلایندگی اعتراض دارند به صورت ویژه و کارشناسی توسط بخش‌های مختلف بررسی می‌شود و در نهایت اگر دلایل و مستندات آن درست باشد از فهرست خارج می‌شوند و اگر دلایل آن مرتبط نباشد در لیست باقی خواهند ماند.

به گفته این مقام سازمان حفاظت محیط زیست، تمام امور در این کارگروه علمی و بر اساس مستندات انجام می‌شود تا فرار مالیاتی صورت نگیرد.‌

به گزارش خبرنگار مهر، دوره آموزشی معاونان محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست کشور از امروز به مدت ۲ روز در استان اصفهان در حال برگزاری است.

گفتنی است در راستای اجرای دولت الکترونیک، رعایت حقوق شهروندی، ایجاد بانک اطلاعاتی و تسریع در انجام امورات و پاسخگویی به استعلامات بر اساس قوانین و مقررات و همچنین تحقق یکی از مهمترین وظایف معاونت محیط زیست انسانی که شناسایی و پایش منابع موجود صنعتی، معدنی، خدماتی و زیربنایی است، معاونت محیط زیست انسانی با همکاری مرکز برنامه، بودجه، فنآوری اطلاعات، بازرسی و مدیریت عملکرد از اواخر سال ۱۳۹۷ اقدام به تهیه سامانه‌ای جامع با آدرس کرد.‌

آگهی
دکمه بازگشت به بالا