جامعه

جراحی روباه مصدوم در شهرستان مراغه/ احیا جنگل های سوخته منطقه موک و زنجیران در استان فارس


با تلاش فعالین محیط زیستی مراغه استان آذربایجان شرقی یک روباه که هدف اصابت گلوله افراد ناشناس قرار گرفته بود، پس از انتقال به دامپزشکی این شهرستان تحت عمل‌جراحی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار محیط زیست فارس، رشد فعالیت های داوطلبانه و کارهای گروهی یکی از نیازهای مهم جامعه جهت رفت مشکلات در حوزه های مختلف است. فعالین حوزه محیط زیست با فعالیت های خود نقش به سزایی را در حفاظت و نگهداری از محیط زیست و طبیعت دارند.

آنها با برگزاری برنامه های مختلف فرهنگی و آموزشی تلاش می کنند با آموزش فرهنگ زیست محیطی در جامعه این موارد را به همگان انتقال دهند تا بتوانیم در کنار هم محیط زیست و طبیعی زیبا را داشته باشیم. ما نیز همچون گذشته در قرار سبز هفتگی خود تلاش می کنیم با پوشش رسانه ای فعایت های این گروه ها حمایت مان را از برنامه این عزیزان اعلام کنیم

برگزاری کلاس آموزش زیست محیطی در سلماس

اعضای سازمان مردم نهاد خاک پاک شهرستان سلماس به مناسبت گرامیداشت هفته هوای پاک، با همکاری اداره محیط زیست این شهرستان در استان آذربایجان غربی، کلاس آموزش محیط زیست را با محوریت حفاظت از آب، تفکیک زباله از مبدا و مهربانی با حیات وحش، برای دانش‌ آموزان ابتدایی مدرسه برادران جلیلی برگزار کردند.

کاشت نهال در تالار فرهنگ شهرستان برازجان

گروهی از فعالین حوزه محیط زیست شهرستان برازجان و جمعی از هنرمندان دشتستانی، ویژه برنامه کاشت نهال را به مناسبت هفته هوای پاک، با حضور تعدادی از مسئولین شهری و با همکاری مجموعه تالار فرهنگ برازجان، انجمن زمین پاک و سازمان سیما و‌ منظر در تالار فرهنگ برازجان استان بوشهر برگزار کردند.

کاشت بذر بادام کوهی در ارتفاعات کوه سیاه بوشکان بوشهر

جمعی از طبیعت دوستان شهر بوشکان با همکاری تعدادی از مسئولان این شهر، در روز جمعه ۸ بهمن ماه و به مناسبت هفته هوای پاک، در ارتفاعات کوه سیاه استان بوشهر اقدام به کاشت بادام کوهی کردند.
 

 برگزاری کلاس درس در طبیعت سمیرم

با تلاش و پیگیری فعالین حوزه محیط زیست شهرستان سمیرم استان اصفهان، کلاس درس دانش آموزان در طبیعت روستای قنات بخش پادنا برگزار شد تا با این کار پیامی را به بزرگ‌تر ها انتقال دهند مبنی بر اینکه نباید زباله‌ ها را در طبیعت رها کرد و طبیعت متعلق به آیندگان است، پس باید در حفظ آن کوشا باشیم. در پایان برنامه با حضور مردم و دانش آموزان، بیش از پنج هکتار از مراتع این روستا پاک‌ سازی و بیش از یک‌ تن زباله از جمع‌ آوری شد.

 آشنایی دانش‌آموزان دبستان علامه حلی بیرجند  با گونه‌های جانوری و حیات وحش

به همت دوستداران طبیعت شهرستان بیرجند، کارگاه آموزشی آشنایی با گونه‌ های جانوری و حیات وحش، در اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، با حضور دانش آموزان دبستان علامه حلی ۱ و با ارائه مطالب مفیدی در رابطه با گونه‌ های شاخص استان برگزار شد. همچنین در پایان این کارگاه، دانش آموزان از گنجینه تنوع محیط زیست استان خراسان جنوبی بازدید کردند.

سه شنبه های بدون نایلون در کتابخانه ۲ اقلید فارس

جلسه سه شنبه های بدون نایلون به همت انجمن اندیشه نیکان طبیعت زاگرس با حضور برخی از مسئولین شهرستان اقلید استان فارس، در محل کتابخانه عمومی شماره ۲ این شهرستان تشکیل شد.

در این جلسه نیز دبیر انجمن اندیشه نیکان طبیعت زاگرس ضمن معرفی طرح سه شنبه های بدون نایلون به اعضای انجمن ادبی و دعوت آنها به این پویش، نسبت به ارائه محتوای ادبی با محوریت نه به نایلون نیز تاکید کرد.

جلسات سه شنبه های بدون نایلون با شعار «یک قطره کمتر، یک نایلون کمتر» ادامه خواهد داشت.

 برنامه ۴۵۵ رفتگران طبیعت تهران در عظیمیه کرج برگزار شد

برنامه ۴۵۵ گروه رفتگران طبیعت تهران و برنامه ۳۰۸۸ کشوری، روز هشتم بهمن ماه ۱۴۰۰، با حضور ۳۵ نفر از شرکت کنندگان در کوه عظیمیه کرج برگزار گردید.

در این برنامه که با مشارکت گروه رفتگران طبیعت البرز و استقبال خوب مردم همراه بود، به علت یخبندان مسیر کوهپیمایی، قسمت‌ های پایین کوه و مسیر گردشگران از زباله پاکسازی شد.

 جراحی روباه مصدوم در شهرستان مراغه

با تلاش فعالین محیط زیستی مراغه استان آذربایجان شرقی یک روباه که هدف اصابت گلوله افراد ناشناس قرار گرفته بود، پس از انتقال به دامپزشکی این شهرستان تحت عمل‌جراحی قرار گرفت. خوشبختانه در حال حاضر، گلوله از بدن روباه خارج شده و حال این حیوان رو به بهبود است.

کاشت ۱۵ هزار اصله نهال در محدوده منطقه ۱۳ تهران

طرح فراگیر توزیع و کاشت ۱۵ هزار نهال در منازل شهروندان، حاشیه معابر و بدنه بزرگراه‌ ها در قالب طرح نهضت درختکاری در سطح محلات منطقه ۱۳ تهران در دست اجرا است.

لازم به ذکر است شهروندان تهرانی می‌توانند تا تاریخ ۱۵ اسفند ماه از طریق تماس با سامانه ۱۳۷ درخواست خود را برای تهیه و کاشت نهال در منازلشان، ثبت کنند.

 غرس ۶۵ هزار اصله نهال در گالیکش

پویش مردمی ایران سرسبز با شعار «هر ایرانی یک نهال» و با هدف توسعه فضای سبز و ترویج فرهنگ نهالکاری، با حضور مسئولان استانی و شهرستانی و همچنین جوامع محلی در شهرستان گالیکش استان گلستان آغاز شد.

در قالب این طرح تا پایان سال جاری ۶۵ هزار اصله نهال به میزان جمعیت شهرستان گالیکش، در عرصه‌ های جنگلی و مرتعی و اراضی خصوصی این شهرستان غرس خواهد شد.

افزایش انگیزه های محیط زیستی دانش آموزان با تداوم آموزش در مدارس چهارمحال و بختیاری

تعدادی از گروه های مردمی و داوطلبانه در استان چهارمحال بختیاری، با مشارکت اداراه آموزش و پرورش و اداره محیط زیست با هدف آموزش و نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از محیط زیست، برنامه های متنوعی همچون برگزاری کارگاه های آموزشی به صورت حضوری و مجازی، نمایشگاه نقاشی و کاردستی با استفاده از وسایل دور ریختنی و برپایی مسابقات فرهنگی و هنری را در مدارس این استان برگزار می کنند.

 نشست سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه با سمن های محیط زیستی

نشست صمیمانه نمایندگان سازمان های مردم نهاد محیط زیست و طبیعت با مدیران کل اداره حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی استان کرمانشاه در محل سالن جلسات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان برگزار گردید.

در این برنامه به منظور حفاظت از محیط زیست و افزایش سرمایه های اجتماعی بر لزوم نشست های هم اندیشی مداوم با سمن های محیط زیستی تأکید شد.

 

 درمان و رهاسازی یک بهله عقاب شاهی در شهرستان سیرجان

با تلاش و پیگیری حافظان طبیعت در سیرجان استان کرمان، یک بهله عقاب شاهی که به دلیل آسیب دیدگی قدرت پرواز خود را از دست داده بود، پس از پنجاه روز درمان و تیمار، در طبیعت این شهرستان رهاسازی شد.

 برگزاری برنامه آموزش یک ساعت با محیط بان در مدرسه دخترانه طوبی تنگ ارم بوشهر

در راستای آگاهی بخشی و افزایش سطح اطلاع دانش آموزان، برنامه آموزش یک ساعت با محیط بان با هدف یک گام به سوی فرهنگ سازی و حفظ و حراست از محیط زیست و همچنین به منظور آشنایی دانش آموزان با شغل حساس و پراهمیت محیط‌ بانی در مدرسه دخترانه طوبی تنگ ارم استان بوشهر برگزار شد.

 جراحی یک بهله دلیجه بزرگ در بوشهر

با پیگیری و هماهنگی های دوستداران طبیعت بوشهری یک بهله دلیجه که به علت اثابت گلوله در ناحیه فوقانی قفسه سینه دچار جراحت شده بود، تحت عمل جراحی قرار گرفته و هم اکنون با شرایط پایدار، جهت سیر مراحل تیمار تا زمان بهبود کامل تحت نظر خواهد بود.

 برگزاری طرح جنگلانه شهرستان سروستان

طرح ملی جنگلانه ۱۴۰۰ شهرستان سروستان استان فارس به همت گروه های مردمی و با حضور پرسنل برخی ادارات این شهرستان در اطراف کوه بره، به صورت کپه کاری با کاشت بذر درختان بومی بنه، الوک، ارژن، چلال و گیاهان بومی انغوزه برگزار شد.

 برگزاری آئین گرامیداشت روز جهانی تالاب در لرستان

مراسم آئین گرامیداشت روز جهانی تالاب ها، به همت دوستداران محیط زیست شهرستان پلدختر و با حضور تعدادی از مسئولین استانی و شهری در این شهرستان برگزار شد. بازی های بومی، اجرای سرود با لباس محلی، مسابقه بادبادکها و کارگاه پرنده نگری از جمله برنامه های اجرا شده در حاشیه تالاب ولیعصر استان لرستان بود.

برگزاری مراسم پاکداشت طبیعت درشهرستان چهار باغ

در مراسم پاکداشت طبیعت که به همت دوستداران محیط زیست و با حضور برخی از مسئولین در شهرستان چهارباغ استان البرز برگزار می شد، مسیر محور گردشگری جاده سهیلیه از هر گونه زباله و پسماند پاکسازی شد.

برنامه روز جهانی تالاب ها در حاشیه تالاب میانگران ایذه برگزار شد

برنامه روز جهانی تالاب ها به همت مؤسسه سبزگامان دیار بلوط و بابونه و با حمایت اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ایذه، باشگاه کوهنوردی سیمرغ ایذه و جمعی از حامیان محیط زیست در حاشیه تالاب میانگران این شهرستان در استان خوزستان برگزار شد.

در ابتدای برنامه، ویژگی تالاب ها، ارزشهای اکولوژیکی، اجتماعی و اقتصادی آنها، فشارهای وارد بر تالاب های ایران از جمله تالاب میانگران، پیامدهای ناشی از استمرار آن، تدابیر و راهکارها و همچنین قانون حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب ها در جهت بهره برداری پایدار از آنها تشریح شد. تقدیر از دو محیط بان منطقه، معرفی و توزیع کتاب‌، توزیع کیسه پارچه ای و برگزاری مسابقات طناب کشی و دو سرعت در رده های سنی مختلف از دیگر برنامه های اجرا شده در این برنامه بود.

 گرامیداشت روز جهانی تالاب ها در کمجان

جامعه محلی احیاء کنندگان تالاب بین المللی کمجان دوم فوریه مصادف با ۱۳ بهمن ماه روز جهانی تالابها با هدف ارزش گذاری به داشته‌های بومی و دانش جامعه‌ی محلی و صیانت از سرمایه‌ای ملی، با حضور جوامع محلی سایر تالابها و کنشگران زیستی را در کنار تالابی احیاء شده که نتیجه‌  سالها تلاش خودجوش جامعه‌ی محلی بود برگزار کردند.

در این مراسم اشتراک گذاری تجارب زیستی قالب تازه‌ای به خود گرفت، ساعت ها کنار تالاب صحبت‌هایی با هدف افزایش آگاهی زیستی توسط مدعوین انجام شد و ارزش ها و کارکردهای تالابی مورد مشورت قرار گرفت. ارزیابی تاثیرات دانش بومی در حفظ زیستگاه، مخاطرات شکار، صید و بیماریهای مشترک حیات وحش و انسان موضوع اصلی این صحبت‌ها بود.

 احیا جنگل های سوخته منطقه موک و زنجیران در استان فارس

در راستای احیا جنگل های سوخته شده منطقه موک و زنجیران از توابع بخش میمند شهرستان فیروزآباد، دو هزار بذر بادام کوهی با تلاش و هماهنگی دوستداران محیط زیست استان فارس و توسط تیم نگاهبانان زاگرس کوار به صورت خانوادگی کاشت شد .

انتهای پیام/

 


خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا