جامعه

درد دل‌های سربازان مرزبانی/ صدای مادر یک هفته شارژمان می‌کند+فیلم

مهر منتشر می‌کند؛

سربازانی که «مرز» محل خدمتشان است درد دل‌هایی داشتند که «مادر» و «امنیت» کلیدواژه اصلی آنها بود.

به گزارش خبرنگار مهر، شاید بتوان گفت دوری از خانواده سخت‌ترین بخش سربازی برای هر سرباز باشد؛ با بومی شدن سربازی (یعنی هر سرباز تا حد ممکن در شهر محل سکونش خدمت کند) این دغدغه تا حدودی رفع شده است اما سربازانی که قرار است به عنوان مرزبان در شهرهای مرزی حاضر شوند از خانواده دور می‌شوند و باید در کنار مشکلاتی که در مرز دارند دوری از خانواده را هم تحمل کنند.

سربازی در مرز رنگ و بوی جدی تری نسبت به سربازی در شهرها دارد، سربازان در مرزها همانند نیروهای کادر مرزبانی مشغول خدمت هستند و در درگیری حاضر می‌شوند.

سربازان مرزبانی در کنار دوری از خانواده باید پست دادن در سرما و گرما را هم تجربه کنند، گاهی اوقات این سربازان در هوای ۲۰ درجه زیر صفر باید پاس دهند و هوشیار باشند تا مبادا یک وجب از خاک ایران اسلامی به دست بیگانگان و دشمنان داده شود.

در جشنواره جوان سرباز با چند نفر از سربازان مرزبانی هم صحبت شدم، یکی از آنها می‌گفت: وقتی سرباز مرزبانی می‌شوی شاید چیزهایی که در زندگی برای تو عادی است آنجا یک نوع دیگری تعبیر شود، شما در شهر و در خانه می‌توانی سیگار بکشید اما در مرزبانی سیگار کشیدن سخت است! سختی آن هم به دلیل این است که تو و سایر سربازان با قاچاقیان مواد مخدر درگیر می‌شوید تا یک گرم مواد مخدر به کشور تو وارد نشود و آن موقع می‌خواهی سیگار را روشن کنی! احساس می‌کنی تمام تلاشت برای نگهبانی دادن به هدر رفته است.

یکی دیگر از سربازان می‌گفت: هر سربازی که با خانواده خود صحبت می‌کند به راحتی می‌تواند بگوید از این تاریخ تا فلان تاریخ می‌توانم به مرخصی بیایم اما ما در مرز نمی‌توانیم زمان دقیقی برای مرخصی هایمان در نظر بگیریم چراکه ممکن است حمله‌ای شود و همه چیز کنسل شود.

فیلم زیر در یکی از پادگان‌های مرزی فیلمبرداری شده است، سربازانی که در آنجا خدمت می‌کنند درد دل‌هایی داشتند که «مادر» و «امنیت» کلیدواژه اصلی آنها بود، در ادامه فیلم را ببینید:

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا