جامعه

دود حسابرسی نشدن دانشگاه های علوم پزشکی به چشم مردم می رود/ لزوم پاسخگو شدن دانشگاه در برابر بودجه دریافتی


رئیس کمیسیون اصل نود مجلس با بیان اینکه وجود اعتبارات خارج از شمول نظارت دیوان محاسبات موجب اتلاف منابع و فساد خواهد شد بر لزوم رفع این مسئله در مجلس تاکید کرد.

حجت‌الاسلام حسن شجاعی رئیس کمیسیون اصل نود مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، ضمن اشاره به بودجه های کلان دانشگاه های علوم پزشکی، گفت: در سال ۱۴۰۰ چند ده هزار میلیارد تومان اعتبار خارج از شمول برای دانشگاه‌های علوم پزشکی در نظر گرفته شده است که این منابع عملا بدون حسابرسی دیوان محاسبات هزینه می شوند.

وی افزود: طبق ماده ۱ قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه‌ای کشور، اعتبارات تخصیصی به وزارت بهداشت و دانشگاه‌های تابعه از رعایت قوانین و مقررات عمومی حاکم بر دستگاه‌های دولتی از جمله قانون محاسبات عمومی کشور و قانون مدیریت خدمات کشوری مستثنی شده‌اند و بودجه دریافتی آنها به عنوان اعتبارات خارج از شمول شناخته می‌شود. متاسفانه دانشگاه های علوم پزشکی در ماده یک قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه از حسابرسی عمومی معاف شده اند که این موضوع موجب کاهش شفافیت و پاسخگو نبودن دانشگاه ها در برابر منابع دریافتی از بودجه شده است. موضوعی که دود عدم شفافیت آن به چشم مردم می رود.

نماینده ابهر، خرمدره و سلطانیه در مجلس اظهار کرد: بخشی از استخدام‌های بی‌رویه، اعطای برخی پروژه‌ها به واسطه رابطه و حقوق‌های نجومی از تمرکز بر اعتبارات خارج از شمول در بودجه نشأت می‌گیرد که دانشگاه‌های علوم پزشکی جزو متهمان ردیف اول این اتفاق هستند.

شجاعی با تقدیر از مصوبه جدید کمیسیون تلفیق درباره رفع استثنا برخی نهادها از حسابرسی عمومی خاطرنشان کرد: مصوبه جدید کمیسیون تلفیق یک اقدام مناسب در افزایش شفافیت دستگاه‌های دولتی در هزینه‌کرد بودجه، کاهش فساد و هدررفت منابع در این دستگاه‌ها به خصوص دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی است که امید با رای آوردن در صحن مجلس، گامی مهم در راستای مبارزه با فساد بردارند.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا