جامعه

راهپیمایی اربعین، مؤلفه‌ای تمدن‌ساز است


رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی راهپیمایی اربعین را پدیده‌ای اجتماعی و دینی دانست و گفت: راهپیمایی اربعین می‌تواند به‌عنوان یک پدیده اجتماعی و دینی، مؤلفه‌ای تمدن‌ساز محسوب شودچراکه از ابزارهای فرهنگ و هنر برای ترویج گفتمان‌سازی و روایت این واقعه بهره گرفته می‌شود.

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در آیین رونمایی از پوستر دومین سوگواره بین‌المللی روایت اربعین که صبح امروز با حضور هیئت رئیسه دانشگاه در تالار شهید بهشتی برگزار شد،  برگزاری این رویداد را بهره‌گیری از ابزارهای هنری برای تجلی رموز مندرج در حادثه عظیم و فاخر اربعین دانست و گفت:  اگر روایت واقعه عاشورا به هنر زیبنده شود، آثار ماندگارتر با تأثیرپذیر بیشتری به ثبت می‌رسد.

وی با اشاره به برگزاری اولین سوگواره بین‌المللی روایت اربعین در سال گذشته، ادامه داد: در این سوگواره برنامه‌های متنوعی به‌منظور استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی و هنری در نظر گرفته شده است. سالیان بسیار با خلأ استفاده ازاین‌قبیل ظرفیت‌ها در مراسم بزرگ اربعین روبه‌رو بودیم، اما سال گذشته با برگزاری اولین سوگواره بین‌المللی روایت اربعین و برپایی موکب‌های فرهنگی و هنری، تا حد زیادی این خلأ جبران شد.

رئیس دانشگاه یکی از مهم‌ترین مشخصه‌های این سوگواره را بین‌المللی بودن آن خواند و افزود: مراسم راهپیمایی اربعین یک تجمع بزرگ انسانی از کشورها و ادیان مختلف در سطح بین‌المللی است. حجم حضور شرکت‌کنندگان در این تجمع در گینس نیز به ثبت رسیده است و به‌عنوان یک تجمع بین‌المللی در دنیا به رسمیت شناخته می‌شود. سازمان بهداشت جهانی نیز در دستورالعمل‌های بهداشتی تجمعات مردمی، نام این رویداد را نیز ذکر کرده است.

زالی در ادامه تصریح کرد: بسیاری از برنامه‌های مربوط به مراسم اربعین رنگ و بوی دانشجویی کمی دارند، اما سوگواره روایت اربعین با بهره‌گیری از اندیشه دانشجویی، تنوع بیشتری خواهد داشت.

به گفته وی، راهپیمایی اربعین می‌تواند به‌عنوان یک پدیده اجتماعی و دینی، مؤلفه‌ای تمدن‌ساز محسوب شود، چراکه از ابزارهای فرهنگ و هنر برای ترویج گفتمان‌سازی و روایت این واقعه بهره گرفته می‌شود.

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا