جامعه

رضایت برای ۱۰ محکوم به قصاص در استان سمنان حاصل شد

رئیس کل دادگستری استان سمنان:

سمنان- رئیس کل دادگستری استان سمنان گفت: از ابتدای سال مجموعاً ۱۰ محکوم به قصاص از اجرای حکم قصاص رهایی یافتند و با اعمال سنوات تحمل حبس در آستانه آزادی از زندان قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی دادگستری استان سمنان، محمدجعفر عبدالهی گفت: در فاصله زمانی بسیار اندک پس از ورود مستقیم دستگاه قضائی، اخذ رضایت برای شش محکوم به قصاص نفس که هر کدام در پرونده‌ای مجزا مجرم شناخته شده بودند در شهرستان شاهرود امکان پذیر شد.

وی با بیان اینکه بنا به تأکیدات قرآن کریم و همچنین روایات معصومین (ع) فریضه عفو و صلح مقدم بر قصاص است و باید در جامعه فراگیر شود، افزود: رئیس دستگاه قضا همواره تاکید بر تعیین تکلیف پرونده‌های قصاص مُسن را کرده و بر این اساس با حضور در منازل یکایک اولیای‌دم، به حرمت پرچم سبز حضرت رضا (ع) و ادای احترام به ساحت قدسی امام رئوف و مهربانی رضایت از اولیای‌دم کسب شد.

رئیس کل دادگستری استان سمنان افزود: بهره‌گیری از شیوه‌های بدیع و خلاق برای آشنایی بیشتر اولیای‌دم از برکات سنت حسنه عفو و بخشش حائز اهمیت است و در این دیدارها رضایت از خانواده‌هایی که در پرونده‌های مختلف درخواست قصاص نفس داشتند، اتفاق افتاد.

عبدالهی با بیان اینکه تلاش‌های دادستان مرکز استان، مسئولان قضائی شهرستان، صلح‌یاران شورای حل اختلاف و مسئولان سازمان زندان‌های استان و شهرستان شاهرود، زمینه اعطای ادامه حیات به محکومان را مهیا کرد، گفت: برخی از اولیای‌دم محکومان وجه‌المصالحه اندکی را دریافت کردند و آن مبالغ هم به همت خیرین پرداخت شد و این روحیه بزرگواری آنان مثال‌زدنی است.

وی از ابتدای سال در استان سمنان، مجموعاً ۱۰ نفر محکوم به قصاص از اجرای حکم قصاص رهایی یافتند و با اعمال سنوات تحمل حبس در آستانه آزادی از زندان قرار دارند.

رئیس کل دادگستری استان سمنان توصیه کرد: اغلب این پرونده‌ها با موضوعاتی از قبیل نزاع فردی و درگیری دسته‌جمعی ناشی از عدم کنترل هیجان، خشم و غفلت از کردار ناشایست تشکیل شده که در نهایت یک عمر پشیمانی را به وجود آورد.

عبدالهی تاکید کرد: دستگاه قضائی استان نمی‌تواند در برابر اشتباهات جبران‌ناپذیر افراد سکوت کرده و بدون ضابطه عفو و گذشت را جاری کند و به ناچار مجازات قانونی بازدارنده را اعمال می‌کند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا