جامعه

روایتی از سنگینی آوار ساخت و سازهای غیرقانونی روی دوش پایتخت


بی‌خبر از همه جا در ساختمانی که هنوز تخریب نشده بود؛ در حال آماده سازی کارها بودند. به یک باره ساختمان روی سرشان آوار شد. 4 نفر از ماموران پلیس و شهرداری جان باختند. آوار برداری ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، عصر روز گذشته چند ساختمان غیرمجاز در حین تخریب حادثه ساز شد. در این جریان 4 نفر فوت کردند که 2 نفر از آنها پرسنل انتظامی بود؛  11 نفر هم مصدوم شدند. عملیات ادامه دارد و مدیران شهری به صورت پی در پی به محل حادثه می روند.

ساختمان های ساخته می‌شود که حتی پی ندارند!

احمد صادقی عضو شورای شهر تهران و رئیس اسبق سازمان مدیریت بحران شهر تهران به محل حادثه رفت و به خبرنگار فارس گفت: ماجرا در حال پیگیری است و در این محله ساختمان هایی ساخته می شود که حتی پی ندارند و یک شبه اسکلت آنها بنا می شود. شهرداری با ساخت و سازهای غیرمجاز برخورد می کند و در حین تخریب آنها حتما باید پلیس حضور داشته باشد. 

فرصت طلبی سازندگان غیرمجاز 

وی ادامه داد: سازندگان غیرمجاز از شرایط سال گذشته استفاده کرده و این ساختمان ها را بنا کردند. ببینید اینها از ارذل و اوباش استفاده می کنند و اجازه نمی دهند کسی نزدیک این ساختمان ها شود. اگر این ساختمان‌ها ساخته و افراد در آن ساکن می شدند در صورت ریزش فاجعه شدیدی رخ می داد.

بر اساس این گزارش،  در حادثه روز گذشته 6 ایستگاه آتش‌نشانی به همراه عوامل گروه‌ نجات و چند دستگاه جرثقیل و تجهیزات آواربرداری به محل حادثه واقع در خیابان شکوفه غربی، شهرک احمدیه اعزام شدند. با حضور آتش‌نشانان در محل حادثه مشاهده شد که چند ساختمان درحال ساخت در مجاورت یکدیگر قرار داشتند که ناگهان تخریب شدند به طوریکه یکی از ساختمان‌ها به طورکامل ریزش کرده و بخش‌هایی از چند ساختمان نیز ریزش کرده بود. با توجه به اینکه این ساختمان‌ها در حال ساخت بودند، کسی در واحدهای آن‌ها ساکن نبوده است.

مرگ نیروهای پلیس و شهرداری در ساختمانی که هنوز تخریب نشده بود

قدرت الله محمدی رئیس سازمان آتش نشانی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی فارس در خصوص جزئیات حادثه روز گذشته خلازیر، گفت: پلیس و چند نفر از نیروهای شهرداری در داخل یکی از ساختمان های که قرار بود تخریب شود رفته بودند تا صورت جلسه کارها را امضاء کنند. 4 ساختمان آن ور تر که در حال تخریب بود باعث تنش به ساختمان بغلی می شود و همینطور این تنش ها ادامه می یابد و به ساختمانی که این افراد بودند منتقل و به یک بار ساختمان فرو می ریزد. این ساختمان که افراد در آن بودند قرار بود بعد از ساختمان های دیگر تخریب شود اما به دلیل ناایمنی ساختمان ها و فشار وارده تخریب و باعث فوت چند نفر از دوستان و همکاران شد.

تا صبح سر حادثه بودیم

وی ادامه داد: تنه ساختمان ها بهم خورد و فاجعه آفرید.بچه ها که در داخل آن ساختمان بودند تصور نمی کردند که ساختمان فروریزد چون اصلا تخریبی آنجا صورت نگرفته بود و ساختمانی که در حال تخریب بود حدود 50 متر با آنها فاصله داشته است.

محمدی گفت: ما تا صبح سر حادثه و در حال آوار برداری بودیم که ساعت 8 خبر دادند که ساختمانی در جانمرد قصاب به دلیل نشت گاز منفجر شده است. البته عملیات آوار برداری در منطقه 19 همچنان ادامه دارد.

 تعداد 5 ساختمان همجوار دچار تخریب شد

روز گذشته  مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت نیز با انتشار اطلاعیه‌ای در مورد این حادثه اعلام کرد: «از ابتدای صبح روز یکشنبه ۱۵ مردادماه ۱۴۰۲ و در اجرای دستور مقام قضایی مبنی بر برخورد با ساخت و سازهای غیر ایمن و غیرقانونی، واحدهای انتظامی فرماندهی تهران بزرگ برای پشتیبانی از عوامل شهرداری تهران در محله خلازیر واقع در منطقه ۱۹ تهران حاضر شدند.  ساعاتی پیش و در زمان اجرای تخریب یکی از واحدهای غیرایمن در این منطقه، به علت عدم رعایت نکات ایمنی از سوی ساختمان‌های همجوار این ساختمان و عدم پایداری سازه، تعداد پنج ساختمان همجوار دچار تخریب شد که بر اثر آن تعداد چهار نفر از پرسنل انتظامی و دو نفر از پرسنل شهرداری در زیر آوار ساختمانی گرفتار شدند.

چهار تیم ارزیاب به محل حادثه اعزام شده و ماموریت خود را در هماهنگی با دیگر عوامل امدادی آغاز کرده‌اند.تاکنون 4 نفر در این ریزش جان خود را ازدست داده و گفته می شود همچنان یک نفر دیگر در زیر آوار است.

متوسط اسکان غیر رسمی در ایران یک ششم است

بر اساس این گزارش، ساخت و سازهای غیر مجاز در شهرهای ایران یک پدیده چند بعدی است  و باید از منظر اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی  وکالبدی بررسی شود.

متاسفانه در ۵ دهه گذشته اسکان غیر رسمی به عنوان یک پدید در شهرهای جهان وجود دارد که در ایران هم این موضوع شدت و ضعف دارد و متوسط اسکان غیر رسمی در ایران یک ششم است البته در برخی از شهرها این عدد بیشتر است.

ساخت و سازهای غیرقانونی در مالکیت‌های دولتی و وقفی و اموال مجهول المالک رخ می‌دهد

به طور معمول باندهای پیچیده ای پشت ساخت و سازهای غیر مجاز هستند که از تحولات اجتماعی و بحران‌های شهری که امکان مقابله نیروی انتظامی را کم می‌کند، استفاده کرده و ساخت و سازهای غیرمجاز را انجام می‌دهد؛ این افراد بعضاً از نیروهایی که دارای فقر مسکن هستند شروع کرده و در برخی مواقع بیش از ۵۰۰ نفر را به صف می کنند تا کسی نتواند به ساخت و سازهای غیرمجاز ورود کند!

 تفاهم نامه‌ای سال گذشته با موقوفه مروی داشتیم و طرح تفصیلی تصویب شد

حمید رضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در این باره به خبرنگار فارس می گوید: سال گذشته در بحران‌های شهری این افراد اقدام به ساخت و سازهای غیرقانونی کردند البته شهرداری و نیروی انتظامی وارد عمل شد اما نشد که جلوی همه ساخت و سازهای غیرقانونی گرفته شود.

وی با بیان اینکه ساخت و سازهای غیرقانونی در مالکیت‌های دولتی و وقفی و اموال مجهول المالک رخ می‌دهد، گفت: البته تفاهم نامه‌ای سال گذشته با موقوفه مروی داشتیم و طرح تفصیلی تهیه شد که آنهایی که حق قانونی دارند بتوانند ساخت و ساز مجاز کنند.

وی به حادثه روز گذشته اشاره کرد و گفت: البته در خصوص حادثه دیروز باید بگوییم که در زمان تخریب به خاطر شرایط حاکم و اقدامات انجام شده یکی از ساختمان‌ها به ساختمان‌های مجاور ضربه وارد می‌کند و دومینویی شکل می‌گیرد و باعث فرو ریختن ساختمان‌های مجاور می‌شود که البته آن ساختمان‌ها هم اصول ایمنی را نداشتند و شاهد ضایعه دردناکی شدیم که جبران آن امکان‌پذیر نیست.

  از منظر قانونی آراء ماده ۱۰۰ شهرداری تهران حکم قانونی دارد و ضابط آن می‌تواند شهرداری، مالک و یا نیروی انتظامی باشد

صارمی با اشاره به حضور پلیس در هنگام تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز گفت: از منظر قانونی آراء ماده ۱۰۰ شهرداری تهران حکم قانونی دارد و ضابط آن می‌تواند شهرداری، مالک و یا نیروی انتظامی باشد در بیشتر تخریب‌ها نیروی انتظامی همراه شهرداری است چرا که به عنوان ضابط  است و بعضا باندهای ساخت و سازهای غیرمجاز مجهز به سلاح هستند و با ورود پلیس بهتر می توان اقدامات تخریب را انجام داد.

برخورد جدی با ساخت و سازهای غیرمجاز در تهران

بر اساس این گزارش، ماجرای مقابله جدی با زمین خواری و ساخت و سازهای غیرقانونی در این دوره شهرداری به صورت جدی دنبال می شود و این چندمین عملیات بزرگ در چند ماه گذشته است. ساختمان های که روز گذشته تخریب شد به قدری نا ایمن بودند که اگر ساخته می شدند فاجعه ای شبیه پلاسکو رخ می داد. 

در هنگام تخریب ها حتما باید پلیس حضور داشته باشد و گرنه شهرداری نمی تواند تخریب را انجام دهد و  در واقع همکاری پلیس و شهرداری  مانع از متروپل شدن این ساخت و سازهای غیرقانونی شد. این ماجرا اولین بار نبوده و آخرین بار هم نیست چرا که در 10 تیر 1387 در ساعت 8:44 دقیقه 17 کارگر اهل لرستان بر اثر ریزش یک ساختمان هفت طبقه در خیابان سعادت اباد در حین تخریب زیر آوار مانده و جان باختند.

تخریب ها باید اصولی انجام شود در حادثه روز گذشته هم پیمانکار تخریب حضور داشته اما به قدری ناایمنی بالا بوده که تنه ساختمان بهم خورده و ساختمان انتهایی فروریخته و تعدادی از نیروها جان خود را ازدست دادند.

گفتنی است در حوادث این‌چنینی در جهان، افراد و جریانهای مختلف در ابتدا ابراز همدردی می‌کنند و بعد در صورت توان کمک خود را دریغ نمی‌کنند اما در حادثه تلخ گذشته متاسفانه شاهد یقه گیری‌های سیاسی بودیم که باعث شد کام شهروندان تلخ شود.

بر اساس این گزارش، شهردار تهران امروز با انتشار پیامی شهادت 2 مأمور نیروی انتظامی در حادثه ریزش ساختمان‌های ناایمن در منطقه ۱۹ را تسلیت گفت و از درگاه خداوند متعال برای این دو عزیز بزرگوار رحمت و رضوان الهی، برای بیت معزا و بازماندگان ارجمند صبر جمیل و اجر جزیل و ثبات قدم در تداوم آرمان های بلند شهیدان را طلب می کنیم.

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا