جامعه

روایت رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از وضعیت سلامتی آزادگان


رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:بخش عمده‌ای از آزادگان در سنین جوانی اسیر شده بودند و متوسط سن آنان در هنگام اسارت 21 سال بود اما تعداد بسیاری از آنان در سالهای گذشته به دلیل رنج بیماری با مرگ زودرس فوت کردند که از جمله عوارض اسارت بوده است.

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس،در آیین گرامیداشت یادگاران ایثار، از آزادگان شاغل در دانشگاه‌های علوم پزشکی و سازمان‌های زیرمجموعه وزارت بهداشت در استان تهران در تالار امام علی(ع) دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تقدیر شد.

استفاده از ظرفیت کارشناسی آزادگان در تدوین راهکارهای مناسب

علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز در این مراسم ضمن تقدیر از تلاش تمامی آزادگان در عرصه‌های مختلف از جمله بهداشت و درمان و نظام سلامت، مراسم تکریم آزادگان را نقطه عطفی برای استفاده از ظرفیت کارشناسی عمیق آزادگان و تدوین راهکارهای مناسب برای رفع دغدغه‌ها و چالش‌های موجود برشمرد.

به گفته وی تکریم آزادگان باید از شکل کلیشه‌ای خارج شود و دولت و مجلس به رفع مشکلات و دغدغه‌های آنان توجه کند.

 زالی با اشاره به آمار آزادگان و ایثارگران کل کشور، خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از آزادگان در سنین جوانی اسیر شده بودند و متوسط سن آنان در هنگام اسارت 21 سال بود اما تعداد بسیاری از آنان در سالهای گذشته به دلیل رنج بیماری (جسمی و روانی و سوء تغذیه و…) با مرگ زودرس فوت کردند که از جمله عوارض اسارت بوده است.

وی با توجه به نتایج مطالعه‌ای در خصوص آزادگان به مجروحیت 42 درصد آزادگان در زمان اسارت، شکنجه جسمی و روانی 93 درصد آزادگان، پوسیدگی دندان 65 درصد، سوءتغذیه مزمن و مفرط 97 درصد آزادگان در زمان اسارت اشاره کرد.

زالی شهامت، وطن دوستی، ولایت مداری اسرای ایرانی را ستودنی برشمرد و آمار بالای اسرای عراقی نسبت به اسرای ایرانی را نشانه تفوق ایران برشمرد و یادآور شد: که بیش از 9 هزار نفر از اسرای عراقی نمی‌خواستند به عراق بازگردند و در ایران ماندند و بر لزوم مستندنگاری این موضوعات تاکید کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به اینکه تعداد بسیاری از آزادگان هم اکنون جزو نخبگان و سرآمدان علوم پزشکی، مهندسی و علوم انسانی هستند بر ضرروت برگزاری یک نشست هم اندیشی با حضور آنان تاکید کرد تا از ظرفیت این سرآمدان در تدوین راهکارهای موثر در رفع مشکلات و چالشهای کشور بهره‌مند شویم.

پایان پیام/


آگهی
دکمه بازگشت به بالا