جامعه

روایت فعالیت گروه جهادی پزشکی 200 نفره


فعال جهادی حوزه پزشکی گفت:‌تیم ما متشکل از چندین گروه مختلف که شامل گروه‌های دندان‌پزشک، دامپزشک، توانبخشی، فیزیوتراپی، شنوایی‌سنجی و بینایی‌سنجی است که در کل حدود ۲۰۰ عضو دارد.

به گزارش خبرنگار جامعه خبرگزاری فارس،محمد صفی‌خانی، فعال جهادی حوزه پزشکی که یک دندان‌پزشک و فعال جهادی حوزه پزشکی است در برنامه جشن ماه رمضان از نحوه کار گروهی و برگزاری اردو‌های خدماتی صحبت کرد.

وی همچنین از تاثیر کرونا بر نحوه انجام کمک‌های پزشکی و همکاری مردم در این راستا سخن گفت.

این فعال جهادی حوزه پزشکی گفت:من فعالیت‌های جهادی خود را از سال ۹۵ آغاز کردم اما از سال ۹۸ به صورت جدی و گسترده‌تر فعالیت خود را آغاز کردم. از سال ۹۵ که کار جهادی را آغاز کردیم به صورت یک‌ روزه در حوزه‌های اطراف تهران می‌رفتیم و در اردوهای کوتاه مدت شرکت می‌کردیم.

وی ادامه داد:‌در حاشیه‌های شهر تهران مناطق محرومی هستند که تنها یک ساعت با شهر فاصله دارند اما دسترسی به مراکز پزشکی ندارند. با گذر زمان ما فعالیت خود را به اردو‌های یک هفته‌ای و ۱۰ روزه برای مناطق محروم دیگر استان‌ها گسترش دادیم و اکنون در حدود ۱۲ استان ایران سابقه انجام کارهای جهادی داریم.

این فعال جهادی حوزه پزشکی تصریح کرد: از استان‌های تحت پوشش می‌توان به ایلام، کردستان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، خراسان، خوزستان، هرمزگان و گلستان اشاره کرد.

صفی‌خانی افزود:تیم ما متشکل از چندین گروه مختلف که شامل گروه‌های دندان‌پزشک، دامپزشک، توانبخشی، فیزیوتراپی، شنوایی‌سنجی و بینایی‌سنجی است که در کل حدود ۲۰۰ عضو دارد.

وی متذکر شد: تیم ما مانند یک بیمارستان سیار است و شامل تمام آن چه مددجویان نیاز دارند می‌شوند. با گذر زمان بسیاری از اعضای تیم ما به دلیل علاقه‌مند شدن به اردوهای کمک‌رسانی به ما فشار می‌آوردند تا اردوهای بیشتری برگزار کنیم. 

وی گفت: رضایتی که پس از انجام خدمات در چهره افراد می‌بینیم روحیه چند وقت ما و دیگر همراهانمان را می‌ساخت و به همین دلیل علاقه به انجام چنین فعالیت‌هایی در بین اعضا موج می‌زند. یکی از خاطراتی که روحیه من را بسیار بهبود بخشید در استان کردستان شکل گرفت.

این جهادگر خاطرنشان کرد: در یکی از اردوهای ما متاسفانه یک فرد بومی از حضور ما در منطقه ناراضی بود و کارشکنی می‌کرد؛ یک روز که دندان فرزند این فرد درد گرفت همکاران ما مشکل او را برطرف کردند و یک هدیه نیز به آن فرد دادند.

صفی خانی یادآور شد:این شخص قبل از خروج پیش من آمد و بسیار تشکر کرد و این مسئله باعث ذهنیتش نسبت به فعالیت ما تغییر کند. اکنون با گذشت مدت‌ها همچنان در تمامی مناسبت‌ها پیام تبریک می‌فرستد و سپاسگزار است.

این فعال جهادی گفت:با توجه به شرایط کرونا متاسفانه امکان برگزاری اردوها به شکل قبلی وجود نداشت و همچنین نیازهای جدیدی در جامعه شکل گرفته بود. ما از سال ۹۹ دو فعالیت جهادی دیگر را با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز کردیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از این کارهای تولید و توضیح اقلام بهداشتی برای مناطق کمتر برخوردار تهران و دیگر استان‌ها بود که طی این فعالیت در یک مورد حدود ۲۴۰ میلیون برای سیستان و بلوچستان ارسال شد.

صفی خانی افزود:‌مسئله دوم نیز موضوع همیاران سلامت بود که در طی آن فراخوان‌هایی به صورت دوره‌ای ارسال می‌شد تا افرادی که تمایل به همراهی بیماران را داشتند با گذراندن دوره‌های آموزشی فشرده آماده‌سازی لازم برای کمک به بیماران کرونایی در بیمارستان را به دست آورند. 

محمد صفی‌خانی افزود: این افراد به عنوان همراه سلامت کارهای مختلف بیماران را انجام می‌دادند. طی این فعالیت حدود ۷ فراخوان داده شد که برای هر کدام از آنها حدود ۲۰۰ نفر داوطلب داشتیم.

وی تصریح کرد: در انتهای اسفند ماه سال ۹۷ سعی داشتیم در بندر لنگه هماهنگی‌های لازم برای اردوی نوروز ۹۸ را انجام دهیم. متاسفانه در ۲۹ اسفند ما تصادف کردم و به دلیل آن که نمی‌خواستیم برنامه‌ریزی اردو به هم بخورد به راه خود ادامه دادم و با همان حال کار را پیش بردم. 

وی اظهار کرد: ما پیش از انجام اردوها دوره‌های آشنایی برای تشخیص نیازمندان درمانی و اقتصادی انجام می‌دهیم. به این افراد کارت‌های نوبت‌دهی ارائه می‌شود و آنها با مینی‌بوس‌های ما به مرکز درمانی می‌آیند تا به این صورت حق کسی در درمان‌ها ضایع نشود و افراد نیازمند بتوانند از سرویس‌دهی لازم برخوردار شوند.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا