جامعه

سالم‌ترین نیروهای مسلح دنیا در نظام جمهوری اسلامی است

مصدق مطرح کرد؛

معاون اول قوه قضائیه گفت: سالم‌ترین نیروهای مسلح دنیا در نظام جمهوری اسلامی است و این نتیجه ربع قرن پیشگیری در سازمان قضایی نیروهای مسلح است.

به گزارش خبرگزاری مهر، همایش سراسری مدیران سازمان قضائی نیروهای مسلح با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عبدالهی رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین احمدرضا پورخاقان رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح، حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی رئیس کل دادگستری استان خراسان رضوی و سایر مسئولان دستگاه قضا در مشهد برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مصدق معاون اول قوه قضائیه اظهار کرد: در همه نظام‌های قضائی دنیا در کنار دادگاه‌های عمومی که برای رسیدگی به جرایم جامعه عمومی است، دادگاه‌های اختصاصی دیگری همانند دادگاه نظامیان برای رسیدگی به جرایم صنوف خاص تشکیل می‌شود.

وی افزود: سازمان قضائی نیروهای مسلح تنها مرجع اختصاصی پیش بینی شده در قانون اساسی است و وظیفه آن رسیدگی به جرایم مربوط به جرایم خاص نظامی و انتظامی نظامیان است و به مرور زمان از سوی امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری توسعه داده شده است و امروز فراتر از آنچه در قانون پیش بینی شده دارای صلاحیت قضائی است.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: موضوعی که در سازمان قضائی نیروهای مسلح مورد توجه قرار می‌گیرد اقتدار نیروهای مسلح است و این مرجع وظیفه صیانت از نیروهای مسلح را نیز بر عهده دارد.

وی افزود: سالم‌ترین نیروهای مسلح دنیا در نظام جمهوری اسلامی است و این نتیجه ربع قرن پیشگیری در سازمان قضائی نیروهای مسلح است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصدق با بیان اینکه در سند تحول قوه قضائیه و فرامین مقام معظم رهبری نیز بر اصل پیشگیری تاکید شده است، گفت: قانون مجازات جرایم نیروهای مسلح جزو کامل‌ترین قوانین در این حوزه است.

وی افزود: افراط و تفریط در تشدید و تخفیف احکام نداشته باشیم و حکم‌های دادگاه باید طوری باشد که عادلانه و منصفانه و باعث عدم ارتکاب جرم شود و لحاظ اصلاح محکومان و نظارت بر زندان و مددجویان مورد توجه قرار گیرد که سازمان قضائی نیروهای مسلح به این امر توجه دارد.

معاون اول قوه قضائیه تاکید کرد: پیش بینی نهادهای ارفاقی جزو مهم‌ترین اصل پیشگیری کیفری بوده و به عنوان ابزاری برای متناسب ساختن جرم و مجازات است.

وظیفه اساسی ما صیانت از نیروهای مسلح است

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین احمدرضا پورخاقان رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح با بیان اینکه این همایش، نتیجه تلاش‌های فراوان مدیران گذشته سازمان قضائی است، اظهار کرد: دو موضوع مهم در این همایش پیگیری می‌شود، اولین موضوع اتقان آرا است که دارای اهمیت و بخشی از عدالت است و مورد دوم پیشگیری کیفری در نیروهای مسلح است.

وی افزود: تلاش سازمان قضائی برای پیشگیری وضعی و غیر کیفری در نیروهای مسلح بوده که با توجه به ربع قرن پیشگیری از وقوع جرم، نتیجه آن کاهش چشمگیر وقوع جرایم در نیروهای مسلح است.

رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح تصریح کرد: امروز به این باور رسیده‌ایم که علاوه بر آن پیشگیری‌ها، پیشگیری کیفری نیز باید اعمال شود و این نوع پیشگیری در جرایم مهم اثرگذار است.

وی با بیان اینکه وظیفه اساسی ما طبق قانون صیانت از نیروهای مسلح است، گفت: ما به عنوان بخشی از قوه قضائیه و جامعه هدف که نیروهای مسلح هستند، تمام تلاش خود را معطوف به آن کرده تا جرمی در نیروهای مسلح اتفاق نیفتند و بتواند در کمال آرامش و امنیت به اهداف خود دست یابد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پورخاقان ادامه داد: البته فردی که مرتکب جرایم می‌شود باید منتظر مجازات باشد، فردی که نگاه مردم و جامعه را به نیروهای مسلح متزلزل کرده باید به گونه‌ای مجازات شود که این مجازات، اثر نامطلوب آن جرم را از بین ببرد.

وی افزود: رأی قاضی از نظر چارچوب نباید در هیچ مرجعی شکسته شود و باید دارای اتقان باشد.

در ادامه این مراسم رئیس سازمان قضائی نیروهای مسلح با اشاره به ایام اسارت آل الله و اربعین حسینی، با ذکر توسل به دختر سه ساله امام حسین علیه السلام به روضه خوانی پرداخت.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا