جامعه

سلاح محیط بان بلای جانش شده است/احتمال اصلاح لایحه حمایت از محیط بانان در سال آتی


فرمانده یگان محیط زیست با اشاره به مشکلات قانونی به کارگیری سلاح از سوی محیط بانان گفت: ماموران ما نمی توانند از سلاح خود به درستی استفاده کنند و سلاح به جای فرصت تبدیل به تهدید شده است.

به گزارش خبرنگار فارس، سرهنگ جمشید محبت خانی فرمانده یگان محیط زیست در نشست خبری که صبح امروز به صورت ویدئو کنفراسی برگزار شد،  تامین نیاز  خودرویی یگان حفاظت محیط زیست را از جمله مهمترین برنامه های سال آینده این سازمان دغدغه اصلی رئیس سازمان درحوزه یگان حفاظتی عنوان کرد.

وی درباره آخرین وضعیت محیط بان کرمانشاهی،  برومند نجفی  که در جریان مواجهه نیروهای اجرایی یگان حفاظت محیط زیست با سرنشینان یک دستگاه خودرو پراید یک نفر از سرنشینان این خودرو  به دلیل تیراندازی که صورت گرفته جان خود را از دست داد. و محکوم به اعدام شد، گفت: در حال جلب رضایت خانواد متوفی هستیم. و امیدواریم با تلاش رسانه ها بتوانیم جلب رضایت مقتول را به دست بیاوریم.

وی با اشاره به اینکه در مدت اخیر، مسائل قانون به کارگیری سلاح به دلیل محدودیت‌های قانونی درصدر اخبار بوده است، گفت: مامورین نمی توانند از سلاح خود استفاده کنند و سلاح به جای فرصت تبدیل به تهدید شده است.

محبت خانی افزود: لایحه ای برای اصلاح این فرآیند در دستور کار قرار گرفته است.

فرمانده یگان محیط زیست  با اشاره به اینکه قانون به کارگیری سلاح محیط بانان بسیار محدود است، ابراز داشت: درخواست کردیم بندهایی به این قانون اضافه شود و امیدواریم سال آینده قانونی تصویب شود که جان محیط بان حفظ شود در کنار آن استفاده از سلاح حفظ شود.

وی تاکید کرد:  تلاش شبانه روزی محیط بانان برای حفظ میراث برای نسل های آینده است و تصمیم ندارند جان کسی را بگیرند.

محبت خانی درباره دیدار اخیرش با رئیس اینترپل کشور نیز گفت: در این جلسه قرارشد،  کمیته ای برای جلوگیری از قاچاق حیات وحش تشکیل شود تا اگر کسانی گونه های ما را به یغما بردند امکان بازگشت آن به کشور باشد.

وی با اشاره به اینکه به عنوان فرمانده یگان حفاظت محیط زیست  در میان 13 یگان کشور 2 مرحله برگزیده شده است، این اتفاق را مرهون تلاش محیط بانان دانست.

محبت خانی از نصب پنل های خورشیدی در پاسگاههای محیط بانی خبر داد و گفت: نصب این پنل ها با هزینه بالایی صورت گرفت.

وی از طراحی و تصویب ساختمان تیپ محیط بانی تصویب خبر داد و گفت: با جدیت  به دنبال اجتماعی شدن حفاظت از محیط زیست با همیاری مردم هستیم و به این دلیل سامانه همیار محیط بان راه اندازی شد.

وی افزود: تا امروز هزار 458 همیار محیطبان  ثبت نام کرده اند که حتی تفیض اختیاری هم به آنها در برخی استان ها شده است.

محبت خانی از پیشنهاد نامگذاری روز ولادت امام رضا (ع) به نام روز ملی محیط بان به وزارت فرهنگ ارشاد خبر داد و گفت:‌ هنوز این درخواست هیچ  خروجی نداشته و وزارت فرهنگ پاسخی به ما نداده است.

فرمانده یگان محیط زیست به تشریح آمار کشفیات این یگان از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه پرداخت و گفت: 64 هزار مورد صید غیر مجاز آبزیان، 10 هزار 159 مورد شکار غیرمجاز پرندگان، هزار 703 مورد شکار غیرمجاز پستانداران ازجمله این آمار بوده است.

وی افزود: خرید و فروش حیات وحش در فضای مجازی و حقیقی 3 هزار 591 مورد و کشف سلاح غیرمجاز 5 هزار 922 مورد و 58 قبضه هم سلاح جنگی از سوی این یگان کشف شده است.

فرمانده یگان محیط زیست گفت: طی این مدت 14هزار 699 مورد دستگیری شکارچی غیرمجاز داشته ایم و کل متخلفین شناسایی شده در این حوزه 15 هزار 332 مورد بوده است.

محبت خانی آمار کلی پرونده‌های یگان حفاظت محیط زیست را 17 هزار 265 مورد عنوان کرد.

وی یکی از موفقیت های یگان محیط زیست در این دوره را  رصد حوزه فضای مجازی عنوان کرد.

انتهای پیام/

 


خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا