جامعه

سنگ قبر ناصرالدین شاه کجا بماند؟

یک اظهار نظر درباره انتقال سنگ قبر کاخ گلستان؛

رئیس ایکوم ایران گفت: اگر قرار است سنگ قبر ناصرالدین شاه سر جای اصلی خود نباشد بهتر است در کاخ گلستان بماند.

به گزارش خبرنگار مهر، سنگ قبر ناصرالدین شاه یکی از هنرهای شگفت آور سنگ تراشان ایرانی است که در روزهای پیروزی انقلاب اسلامی از حرم شاه عبدالعظیم، آن را به دلیل ارزش‌های هنری به کاخ گلستان انتقال دادند.

پس از سال‌ها که بالاخره این سنگ در معرض دید قرار گرفت؛ هر بار صحبت آن می‌شد که آیا دوباره سنگ هفت تنی به مکان اصلی خود یعنی حر حضرت عبدالعظیم برگردد یا اینکه در کاخ بماند.

البته بیشتر موافقان انتقال این سنگ، کسانی بودند که می‌گفتند به موزه حرم انتقال داده شود. در این باره احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران در گفتگویی با خبرنگار مهر در حاشیه نمایشگاه روایت قتل ناصرالدین شاه که اکنون در عمارت چادر خانه کاخ گلستان برپاست گفت: این نمایشگاه در نتیجه همکاری بین دو موزه آستان حرم حضرت عبدالعظیم حسنی و کاخ گلستان برپا شده است. در این نمایشگاه آثاری منسوب و متعلق به روز ترور به نمایش گذاشته شده است. همچنین آثاری وجود دارد که بدون قضاوت در معرض دید مردم قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این نمایشگاه توانسته به خوبی همکاری بین موزه‌ای را دنبال کند. اما بحثی که مرتبط با آن مطرح می‌شود درباره این است که سنگ قبر ناصرالدین شاه که اثر هنری مهمی است و اکنون در عمارت خلوت کریمخانی کاخ گلستان قرار دارد، بماند یا به موزه آستان حضرت عبدالعظیم (ع) برگردد. چون محل دفن ناصرالدین شاه هم در حرم بوده است.

وی افزود: تنها در صورتی می‌توان سنگ را از کاخ خارج کرد که به مکان اصلی خودش یعنی روی قبر ناصرالدین شاه در مقبره برگردد و گرنه ماندن آن در کاخ گلستان ارجح تر است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا