جامعه

شاخص هوای اصفهان قابل قبول است/ ۴ ایستگاه در وضعیت ناسالم

اصفهان- شاخص کیفی هوای اصفهان امروز بیستم آذرماه براساس داده‌های ۱۳ ایستگاه پایش فعال با میانگین ۸۵ وضعیت عادی و قابل قبول را نشان می‌دهد.

مسئول امور کنترل کیفیت هوا در معاونت حمل و نقل شهرداری اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: میانگین شاخص هوای کلانشهر اصفهان در ۲۴ ساعت منتهی به ساعت هشت صبح امروز یکشنبه بیستم آذر ماه براساس داده‌های دریافتی ۹ ایستگاه شهرداری در وضعیت عادی و قابل قبول ثبت شد.

جمشید لقایی با اشاره به اینکه شاخص کیفی هوا در ۲ ایستگاه پایش هوا در میدان باهنر با ۱۰۶ و بلوار کاوه با ۱۱۴ در وضعیت نارنجی و ناسالم برای گروه‌های حساس است، گفت: امروز شاخص هوا در ایستگاه ولدان (ورزشگاه میثاق) با ۹۴، فرشادی با ۸۳، انقلاب با ۸۲، رهنان با ۸۱، کردآباد با ۷۲، فیض با ۶۱ و میرزا طاهر با ۵۹ AQI وضعیت زرد و قابل قبول را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: براساس شاخص ۲۴ ساعته ایستگاه‌ها، کیفیت هوای کلانشهر اصفهان در وضعیت عادی و قابل قبول ثبت شده اما کماکان به گروه‌های آسیب پذیر از جمله سالمندان و افراد دارای بیماری‌های ریوی و قلبی و زنان باردار توصیه می‌شود از فعالیت سنگین و طولانی در فضای باز بپرهیزند.‌

شاخص کیفی هوا در ایستگاه‌های پایش شهرداری اصفهان، ۲۰ آذر

به گزارش مهر، براساس داده‌های سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط زیست (منطقه اصفهان)، شاخص هوا در خیابان احمدآباد با ۱۰۳ و استانداری با ۱۰۴ AQI وضعیت نارنجی ناسالم برای گروه‌های حساس و در ۲ ایستگاه پروین و رودکی به ترتیب با شاخص ۹۰ و ۶۴ AQI در وضعیت زرد و قابل قبول ثبت شد. همچنان ایستگاه‌های بزرگراه خرازی، جی، باغ غدیر، دانشگاه اصفهان و خواجو قطع است.

اداره کل هواشناسی استان اصفهان نیز نسبت به حاکمیت سکون و سردی هوا، مه آلودی و احتمال افزایش غلظت آلاینده‌های جوی از فردا دوشنبه تا پایان هفته جاری در مناطق مرکزی و صنعتی به ویژه کلانشهر اصفهان هشدار داد.‌
شاخص امروز هوای شاهین شهر با ۶۷ و سجزی با ۵۵ AQI وضعیت عادی و قابل قبول در این شهرها را نشان می‌دهد. ایستگاه پایش هوا در مبارکه، کاشان، خمینی‌شهر، زرین‌شهر و منطقه صنعتی دولت آباد نیز قطع است.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم و ۳۰۱ تا ۵۰۰ خطرناک است.

شاخص کیفی هوا ( Air Quality Index ) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا نظیر مونوکسید کربن، دی اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن دار، اوزون و ذرات معلق ( ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که دارای حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف است به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا