جامعه

شهرداری تهران در حوزه آموزش‌های شهری مدیریت پسماند وارد عمل شود

پیرهادی :

عضو شورای شهر تهران گفت: شهرداری تهران در عرصه آموزش‌های شهروندی در حوزه‌های مرتبط با محیط زیست مثل مدیریت پسماند ایفای نقش کند.

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی پیرهادی در تذکر پیش از دستور شصتمین جلسه شورای شهر تهران، با اشاره به روز زمین گفت: این روز برای توجه بیشتر به پاکیزگی زمین در نظر گرفته می‌شود، در اسلام به مسئله پاکی و پاکیزگی توجه شده است.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه در آموزه‌های بزرگان اسلامی همواره حفظ محیط زیست و توجه به پاکیزگی مورد توجه بوده است، گفت: پیامبر بزرگ اسلام (ص) فرموده‌اند که از زمین حفاظت کنید، به درستی که آن مادر شماست. همچنین امام علی‏ (ع) در نامه ۵۳ نهج‌البلاغه به مالک اشتر فرمودند باید توجه تو به آباد کردن زمین بیش از توجه به گرفتن خراج باشد، زیرا آن (خراج) جز در نتیجه آبادانی فراهم نمی‌آید.

وی گفت: انسان بیش از هر زمان دیگری با رفتار غیر مسئولانه اش، رنگ ناپاکی بر چهره زمین پاشیده و زیاده خواهی انسان در استفاده بی رویه از منابع و ذخایر طبیعی، توسعه ناپایدار و ناموزون، جنگ و تخاصم‌های میان کشورها با توطئه آمریکا و بلوک غرب و ورود لجام گسیخته تولیدات خطرناک و آلاینده‌های متعدد، زخم عمیقی بر پیکر مادر زمین وارد کرده و توان بهبود و خودپالایی را تا مدتها از او سلب کرده است.

پیرهادی گفت: بی‌تدبیری انسان، بروز همه‌گیری امراض خطرناک، تغییر اقلیم، خشکسالی‌های طولانی و قحطی، سیلاب و طوفان و ده‌ها بلایای طبیعی دیگر است روز زمین پاک به عنوان نمادی از تلاش بشر برای بازگرداندن به مسیر صحیح است.

عضو شورای شهر تهران ادامه داد: همه‌گیری کووید ١٩ در جهان چالش‌های نوینی را نیز ایجاد کرد و باعث تولید آلاینده‌های جدیدی از جمله ضد عفونی کننده‌ها و تجهیزات خدماتی و بهداشتی با ماندگاری بالا در طبیعت شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: تبیین این واقعیت که هر رفتار غیر مسئولانه در گوشه‌ای از زمین، مانند اثر پروانه‌ای همه پدیده‌های حیات و سایر نقاط جهان را دستخوش تغییر می‌کند.

وی خطاب به شهردار تهران گفت: شهرداری تهران در عرصه آموزش‌های شهروندی در حوزه‌های مرتبط با محیط زیست مثل مدیریت پسماند و بازیافت زباله، استفاده بهینه از مصرف انرژی، آب و غیره می‌توان در کنار سایر ارگان‌های متولی، نقش تعیین کننده‌ای در این رابطه ایفا کرد.

پیرهادی ادامه داد: آلودگی آب‌های سطحی و زیر زمینی، فاضلاب‌های شهری، کمبود آب و آلودگی هوا، خاک و پسماند در کلانشهر تهران از معضلات عمده به شمار می‌رود. بهره گیری از فناوری‌های نوین و داده‌های ماهواره‌ای در منابع طبیعی و مدلسازی های ترسالی و خشکسالی سالیانه می‌تواند در پیش بینی‌های مقتضی و مدیریت آب و هزینه‌ها کارساز باشد.

وی ادامه داد: به کارگیری از انرژی‌های تجدید پذیر و اجرای دستورالعمل‌های کاربردی نظیر مبحث ١٩ و مبحث ١٦ مقررات ملی ساختمان در این رابطه و بهره مندی از تجارب سایر کشورها نظیر تشکیل کارگروه‌های ویژه آینده پژوهی و آینده نگاری شهری برای اثر بخشی بیشتر آموزش‌های شهروندی، مدیریت پسماند و…. از اقدامات مهمی است که مدیریت شهری می‌تواند انجام دهد.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا