جامعه

ضرورت ارتقای فرهنگ محیط زیستی در دستگاه های اجرایی


رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با بیان اینکه ارتقای فرهنگ محیط‌ زیستی باید از خود دستگاه‌ها آغاز شود، افزایش بهره‌وری در مصرف انرژی، آب و مدیریت صحیح پسماند را از جمله الزامات دستگاه‌های دولتی برشمرد.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس، علی سلاجقه  رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست،در دومین جلسه کارگروه ملی برنامه ارتقای فرهنگ حفاظت محیط‌زیست، مهم‌ترین لازمه حفظ محیط‌زیست را ارتقای فرهنگ محیط‌زیستی جامعه عنوان و اظهار کرد: استفاده از روش‌های نرم‌افزاری برای ارتقای فرهنگ و سواد محیط‌زیستی، هزینه‌های حفاظت از محیط‌زیست را به نحو چشمگیری کاهش می‌دهد.

وی با بیان اینکه احساس می‌شود دستگاه‌ها، عزم جدی برای ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط‌زیست ندارند، گفت: دستگاه‌های ذیربط باید مکلف به انجام وظایفی باشند که در سند ارتقای فرهنگ حفاظت محیط‌زیست برای آنها پیش‌بینی شده است. 

سلاجقه با بیان اینکه ارتقای فرهنگ محیط‌زیستی باید از خود دستگاه‌ها آغاز شود، افزایش بهره‌وری در مصرف انرژی و آب و مدیریت صحیح پسماند را از جمله الزامات دستگاه‌های دولتی برشمرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست تصریح کرد: هر دستگاه باید برای خود یک مرام‌نامه محیط‌زیستی داشته باشد که در آن علاوه بر وظایف و تکالیف عمومی، حوزه تخصصی آن دستگاه هم دیده شود.

سلاجقه با بیان اینکه باید برای هر هفته از سال یک پویش محیط‌زیستی راه‌اندازی کنیم، گفت: وقتی طی یک هفته، انبوهی از اطلاعات و مطالب علمی نسبت به یک موضوع محیط‌زیستی به آحاد جامعه منتقل شود، نسبت به آن موضوع حساس می‌شوند و این امر موجب ارتقای فرهنگ محیط‌زیستی جامعه خواهد شد.

وی از برگزاری همایش بین‌المللی حکمرانی محیط‌زیست از دیدگاه اسلام در آینده نزدیک خبر داد و خاطرنشان کرد: ما اعتقاد داریم که کشور جمهوری اسلامی ایران باید برای ۲۰ سال آینده جهان، کلیدواژه‌های محیط‌زیستی تولید کند.

رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست ادامه داد: اگر پویش‌هایی که قرار است در کشور راه‌اندازی شود، حاوی پیام و محتوای ارزنده باشد، مورد پذیرش عموم افراد جامعه قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در حوزه محیط‌زیست، این سیاست‌ها را مترقی‌ترین سیاست‌های محیط‌زیستی در تراز جهانی عنوان کرد و گفت: باید تلاش کنیم تا این سیاست‌ها به عرصه ورود پیدا کند و دستگاه‌های مختلف به تکالیف مصرح خود در این سیاست‌ها عمل نمایند ما در تولید محتوای محیط‌زیستی ضعف داریم و باید برای رفع این مشکل از ظرفیت‌های کارگروه ملی ارتقای فرهنگ حفاظت محیط‌زیست و شورای فرهنگ عمومی بهره بگیریم.

سلاجقه در پایان با گرامیداشت روز خبرنگار و تبریک این روز به همه خبرنگاران به ویژه خبرنگاران حوزه محیط‌زیست، آنان را افرادی مطالبه‌گر که عموماً به دنبال یافتن راه حل برای مشکلات محیط‌زیستی کشور هستند، توصیف کرد.

در ادامه این جلسه، سیدمجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با اشاره به تکلیف پیش بینی شده در برنامه ارتقای فرهنگ حفاظت محیط زیست برای دستگاه‌های ذیربط، گفت: باید بررسی کنیم که دستگاه‌ها در حوزه تکالیف خود چه عملکردی داشتند و چه موانع و مشکلاتی مانع از اجرای تکالیف آنها شده است؟

وی، محیط زیست را یک موضوع ملی توصیف و خاطرنشان کرد: ما برای آنکه در جامعه تأثیرگذار باشیم نیاز به برگزاری چندین اَبَر رویداد محیط‌زیستی در سال داریم.

امامی در ادامه، درختکاری، مدیریت پسماند و پویش دانش آموزی مدیریت مصرف انرژی را از جمله این اَبَر رویدادها دانست و تصریح کرد: اگر کارگروه ملی برنامه ارتقای فرهنگ حفاظت محیط‌زیست، تکالیف پیش‌بینی شده برای دستگاه‌های مختلف را جدی نگیرد، در تحقق اهداف پیش‌بینی شده خود توفیقی نخواهد یافت.

گفتنی است در این جلسه پس از ارائه گزارش دستگاه‌ها پیرامون اقدامات انجام شده در خصوص تکالیف قانونی خود، نسخه اصلاحی برنامه ارتقای فرهنگ حفاظت محیط‌زیست مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

پایان پیام/ 


آگهی
دکمه بازگشت به بالا