جامعه

عدالت اجتماعی در خصوص زنان از خانه تا جامعه

خزعلی مطرح کرد؛

معاون امور زنان و خانواده رییس جمهور ضمن ارائه گزارشی از اقدامات معاونت با اشاره به لایحه امنیت زنان گفت: عدالت در مورد زنان باید در حوزه‌های مختلف از خانه تا جامعه برقرار شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست خبری اعلام جزئیات آغاز “طرح ملی سلامت” با همکاری وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش و معاونت زنان نهاد ریاست‌جمهوری انسیه خزعلی در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.

انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در این نشست گفت: در زمینه رویکرد فرهنگی در خانواده گفت: تبیین بسیاری از فرهنگ‌ها و حفظ فرهنگ‌ها، هویت‌ها و اصالت‌ها در سبک زندگی ایران اسلامی، مقابله با هجمه‌ها، ایستادگی در برابر رخنه‌های فرهنگی و تکمیل و رفع نقایصی که در فرهنگ ما وجود دارد از مواردی است که ما در کارگروه‌های ۹ گانه بنا داشتیم که بپردازیم. این کار باید با نگاه کار فرهنگی نرم و حرکت درونی و خودجوش از بین مردم انجام گیرد و قابلیت ابلاغ بخشنامه ندارد. ما باید قابلیت اقناع در مسائل فرهنگی را در نظر بگیریم. مسئله زنان تأثیرگذار یک بحث فرهنگی است و شناخت قابلیت‌ها و استعدادهای زنان، پشتیبانی و تشویق آنها در بحث خانواده، در بحث سبک زندگی عفیفانه و در بحث مشاورین و همسران مطرح است. حوزه زنان در بحث عدالت جنسیتی به دنبال این است که زنان و مردان را با نگاه خاص خود در جایگاه عدالت قرار دهد و از هر کدام انتظارات خاص خودشان را داشته باشد و پشتیبانی‌هایی که در موارد مخالف مختلف نیاز دارند از آنها به عمل بیاید.

تأسیس مهد و اتاق مادر و کودک در ادارات پیگیری می‌شود

خزعلی همچنین در رابطه با رشد و شکوفایی زنان و مطالبات آنان در حوزه فرزندآوری به خصوص در بحث مهد کودک‌های ادارات گفت: بحث محدود کودک یکی از مواردی است که در قانون جوانی جمعیت وجود دارد و وظیفه بخش‌های اجرایی است که این مسئله را جدی بگیرند. یکی از اقدامات در زمینه کارهای اجرایی و همچنین در حوزه شاخص‌هایی که برای خانواده از ما خواسته شده است مسئله اتاق مادر و کودک است که باید پیگیری شده و در ادارات ایجاد شود. اداراتی که می‌توانند باید مهد کودک با استانداردهای خاص خودشان را تأسیس کنند و آن‌هایی که نمی‌توانند حداقل اتاق مادر کودک را برای شیردهی و آرامش خاطر مادران شاغل فراهم کنند.

وی افزود: اما اجرایی شدن آن زمان بر است. زیرا نیاز به فضا، بودجه و نیروی انسانی دارد. ما تا قبل از اینکه ستاد ملی جمعیت شروع به کار کند سعی می‌کردیم هر سه ماه یکبار گزارشی از دستگاه‌ها در این زمینه بگیریم. بخشی از دستگاه‌ها مسئله بودجه را مطرح می‌کردند و بخشی مشغول شده بودند. اما پس از آن ستاد ملی جمعیت بیشتر پیگیر این مسئله بود. رئیس جمهور خودشان این مسائل را پیگیری می‌کردند. ایشان بعد از کرونا بر بحث ادامه دورکاری برای خانم مطرح کردند و تاکید کردند شیفت شب برای خانم‌ها گذاشته نشود که برخی از مدیران همکاری کردند اما برخی از دستگاه‌های اجرایی کمتر همکاری کردند.

اقامه عدالت اجتماعی در خصوص زنان از خانه تا بخش‌های مختلف جامعه

معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور با اشاره به اینکه لایحه امنیت زنان در زمان شهید رئیسی به قوه قضائیه رفته و بررسی شد و با قوانین اسلام منطبق شده است اظهار داشت: در مجلس بعضی از نمایندگان مخالفت‌هایی را در این زمینه مطرح کردند که اصلاً در قانون وجود ندارد. اینکه مردی نباید همسرش را از خانه بیرون بکند به نفع خانواده است. اگر مردی که بداند که در صورت عصبانیت همسرش را از خانه بیرون کند جرم است و این مسئله صریح آیه قرآن است به نفع خانواده خواهد بود. رهبری در این زمینه گفته‌اند بروید قوانین سختی بنویسید که کسی جرأت ظلم کردن به زن‌ها در خانه را نداشته باشد. این صریح قرآن و روایات است که نباید به زن‌ها ظلم شود. این قوانین مدت‌هاست که روی کاغذ آمده و تصویب نمی‌شود. اقامه عدالتی که از مسائل مهم اسلام است از خانه گرفته تا بخش‌های مختلف جامعه در این لایحه در نظر گرفته شده است.

منعطف شدن فعالیت بانوان شاغل در راستای حمایت از فرزندآوری

خز علی در پاسخ به سوالی در باره افزایش سن بازنشستگی برای خانم‌ها گفت: در حال حاضر خانم‌ها ۵ سال زودتر از بقیه می‌توانند بازنشسته شوند. سن بازنشستگی برای همه تقریباً افزایش پیدا کرده است چه خانم‌ها چه آقایان که به دلیل مسئله صندوق‌های بازنشستگی است. ما دنبال این هستیم که شغل بانوان را تا جایی که می‌شود منعطف کنیم و محدودیت‌هایی که قوانین دارند را به نفع بانوان تغییر دهیم. با توجه به اینکه در برنامه هفتم بحث شغل منعطف مطرح است ارگان‌های مختلف مانند سازمان اداری استخدامی و بیمه در جلساتی نظرات خود را گفتند تا قوانین و دستورالعمل‌های شغل منعطف نوشته شود.

وی افزود: یکی از مسائلی که مطرح است این است که در زمان ۲۰ تا ۴۰ سال که زمان فرزندآوری است بتوانیم شرایط ویژه‌ای برای خانم‌ها لحاظ کنیم که بتوانند به صورت پاره وقت سر کار حاضر باشند و دورکار شوند و این سال‌ها جزو سنواتشان محسوب شود. وقتی کسی ۳ یا ۴ فرزند بیاورد این تعداد به سنوات او اضافه شده و زودتر بازنشست شود. البته اگر تسهیلات هم زیاد باشد کارفرما مخصوصاً در بخش خصوصی حاضر نخواهد بود خانم‌ها را به کارگیری کند و باید این هم در نظر گرفته شود.

سیر نزولی جمعیت متوقف شده است

خزعلی همچنین در رابطه بحث افزایش جمعیت بیان کرد: ما مباحث فرزندآوری و جمعیت را پشتیبانی می‌کنیم، اما مسئله مأموریت اصلی ما نیست و به این دلیل است که ستاد ملی جمعیت مسئول این کار است و تداخل کاری پیش می‌آید. ولی به طور کلی به این مسئله توجه داریم. باید در آموزش‌هایی که در نظر گرفته شده این مسئله نیز لحاظ شود. آموزش‌های سبک زندگی، تعالیم خانواده و جمعیت در حیطه‌های مختلف اولویت ماست.

وی همچنین درباره اجرای قانون جوانی جمعیت اظهار داشت: هنوز به صورت کامل انجام نگرفته است که ما توقع داشته باشیم موضوع جمعیت تغییر محسوسی کرده و نزولی شده باشد اما این سیر متوقف شده است و این خودش حرکت مهمی است. حمایتی که قانون می‌تواند بکند عمدتاً اقتصادی است. در حالی که ما باید روی فرهنگ کار کنیم.

خزعلی افزود: آموزش و پرورش هم تعدادی آموزش برای دختران و پسران دبیرستانی دارد. ولی ما هم در مواردی کمک می‌کنیم مثلاً برای بحث سبک زندگی که برای والدین داریم بحث جمعیت و هشدارهای مربوط به آن را مطرح می‌کنیم. ولی اینکه در کتاب‌های درسی مطرح شود مربوط به آموزش و پرورش است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا