جامعه

مضیف خوزستان ثبت‌جهانی می‌شود

مدیرکل ثبت و حریم آثار وزارت میراث‌فرهنگی:

اهواز- مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از تلاش این وزارت و اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان برای ثبت‌جهانی مُضیف استان خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا ایزدی با اعلام این خبر اظهار کرد: پرونده جهانی شدن مُضیف در هجدهمین جلسه کمیته بین دولتی پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آذرماه ۱۴۰۲ در شهر کاسان جمهوری بوتسوانا توسط کشور عراق مطرح شد که بلافاصله با سفیر کشور عراق در این اجلاس گفت‌وگو و موضوع ثبت‌جهانی مُضیف مردم عرب خوزستان و اشتراکات فرهنگی دو کشور را در این جلسه مطرح و پیگیری کردم.

وی افزود: کشور ایران دارای میراث غنی ملموس و ناملموس متنوعی است و هریک از این مواریث، برگ زرینی برای همه ملت فرهنگ‌دوست ایران اسلامی به‌شمار می‌آید؛ از طرفی، فرهنگ ناب مردم عرب خوزستان و اهمیت به مُضیف و پذیرایی و ضیافت از دیرباز جایگاه ویژه‌ای داشته و دارد و همین موضوع هم باعث شده که فن‌آوری ساخت مضیف به پیشنهاد اداره‌کل میراث‌فرهنگی خوزستان به شایستگی در دی ماه ۱۳۹۰ در فهرست آثار ملی میراث‌فرهنگی ناملموس کشور ثبت شود.

مدیرکل ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث‌فرهنگی تصریح کرد: این وزارت و اداره کل میراث فرهنگی خوزستان تلاش‌های خود را برای ثبت‌جهانی مُضیف به صورت مشترک با کشور عراق در دستورکار خود قرار داده است و این امر مهم بزودی تدوین و محقق خواهد شد.

ایزدی تاکید کرد: در روزهای گذشته، هماهنگی‌ها و پیگیری‌های لازم با اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان و معاونت میراث‌فرهنگی استان انجام شده و پرونده مُضیف خوزستان به‌زودی ارائه خواهد شد و شاهد برگ زرین دیگری از میراث ناملموس استان خواهیم بود.

به گزارش مهر، در هجدهمین نشست کمیته بین‌الدولی پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس از ایران سه پرونده برای ثبت‌جهانی بررسی شد که شامل افطار و مراسم اجتماعی فرهنگی آن (مشترک با آذربایجان، ترکیه و ازبکستان)، هنر تذهیب (مشترک با آذربایجان، تاجیکستان، ترکیه و ازبکستان) و جشن سده (مشترک با تاجیکستان) بود که هرسه میراث ناملموس کشورمان جهانی شدند.

هجدهمین جلسه کمیته بین دولتی پاسداری از میراث‌فرهنگی ناملموس آذرماه ۱۴۰۲ در شهر کاسان جمهوری بوتسوانا برگزار شد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا