جامعه

معافیت مددجویان از هزینه انشعاب آب، برق و گاز تمدید شد


با تصویب کمیسیون تلفیق و پس از کش و قوس‌های فراوان، معافیت مددجویان کمیته امداد از هزینه انشعاب آب، برق و گاز تمدید شد.

گروه جامعه خبرگزاری فارس:‌کمیته امداد به عنوان مهمترین نهاد حمایتی از نیازمندان کشور همواره کوشیده است تا تسهیلات و امکانات مطلوبی برای مددجویان این نهاد تأمین کند.

براساس برنامه پنج‌ساله ششم توسعه کشور، خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد و سازمان بهزیستی از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی، عوارض شهرداری و دهیاری و هزینه‌های انشعاب آب، فاضلاب، برق و گاز برای واحدهای مسکونی اختصاص یافته به آنان برای یک بار معاف شده‌اند.

با توجه به اتمام مهلت برنامه ششم توسعه، ضرورت تمدید این قانون ایجاب می‌کرد که نمایندگان مجلس در این زمینه شفاف‌سازی لازم را به عمل آورند تا خانواده‌های تحت حمایت کمیته امداد و بهزیستی دچار یک خلاء قانونی نشوند.

در همین راستا، کمیته امداد در چندی پیش در راستای پیشنهاداتی، تمدید قانون معافیت مددجویان از هزینه انشعاب آب و برق و گاز را به کمیسیون تلفیق مجلس پیشنهاد داد؛ موضوعی که در ابتدا با مخالفت کمیسیون مواجه شد.

مخالفان تمدید این قانون و آوردن آن در لایحه بودجه ۱۴۰۱ معتقد بودند که با توجه به اجرای این قانون در سال‌های گذشته و حق یک بار استفاده مددجویان از این معافیت قانونی، عملا مددجویی باقی نمانده که مشمول قانون معافیت شود.

اما موافقان می‌گویند، تعداد زیادی از مددجویان هستند که به دلیل عدم برخورداری از مسکن شخصی نتوانسته‌اند از این مزیت بهره ببرند و با توجه به اجرای طرح ملی جهش مسکن و برنامه کمیته امداد برای خانه‌دار کردن همه خانواده‌های تحت حمایت تا چهار سال آینده، ضروری است که قانون همچنان پابرجا بماند.

۳ تا ۵ هزار مددجو بهره مند از انشعاب رایگان

در همین راستا مجید ملکشاهی، مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد به خبرنگار فارس،گفت: طی سال‌های اخیر، سالانه حدود سه هزار تا پنج هزار خانوار تحت حمایت کمیته امداد از معافیت انشعابات استفاده کرده‌اند.

وی افزود: این مزیت قانونی در سال‌های گذشته برای مددجویانی که مسکن ساخته شده از کمیته امداد تحویل گرفته‌اند اعمال شده است. همچنین کمیته امداد در این مدت برای تعداد زیادی از مددجویان در قالب خرید مسکن، اقدام به خرید خانه کرده است که آنان نیز از معافیت انشعابات برخوردار شده‌اند.

 مدیرکل حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد در پاسخ به این سوال که «چه تعداد از مددجویان از این خدمت استفاده کرده‌اند؟»، گفت: برای تمام مددجویانی که براساس شرایط اقلیم و موقعیت جغرافیایی امکان لوله‌کشی برایشان وجود داشته، این کار را انجام داده است.

وی متذکر شد: با سیاستی هم که رئیس کمیته امداد داشته حتی برای پرداخت هزینه‌های لوله‌کشی گاز این خانواده‌ها نیز تسهیلات و کمک‌های بلاعوض تخصیص داده شده است.

با این حال به نظر می‌رسد مددجویانی که مستاجر بوده یا در مسکن‌های فاقد برخی انشعابات سکنی دارند، بهره‌ای از این معافیت نبرده‌اند که لازم است قانون‌گذاران به این موضوع توجه کنند.

سال گذشته بود که سیدمرتضی بختیاری، رئیس کمیته امداد اعلام کرد: ۲۱۹ هزار مددجوی کمیته امداد مستاجر هستند و ملک شخصی در اختیار ندارند.  

در چنین شرایطی بود که نمایندگان مجلس با وجود رد این تبصره از قانون بودجه ۱۴۰۱ تلاش کردند تا موضوع معافیت مددجویان از هزینه انشعاب آب و برق و گاز را تمدید کنند تا دامنه شمول بیشتر یاز این حق قانونی برخوردار شوند.

 رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در توئیتی مدعی شد که معافیت مددجویان از هزینه انشعابات در کمیسیون تلفیق تصویب شده است.

پرداخت هزینه های شهرداری به مددجویان

وی  نوشت: افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و خیرین مسکن‌ساز برای هرکدام از افراد تحت پوشش نهادها و سازمان‌های حمایتی، از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی، عوارض شهرداری و دهیاری و هزینه‌های انشعاب آب، برق و گاز برای واحدهای مسکونی اختصاص یافته به آنان بر اساس الگوی مصرف، فقط یک بار معاف شده‌اند. مساله‌ای که می‌تواند به عدالت توزیعی در کشور به ویژه در حوزه یارانه‌های مخفی یا علنی برای نیازمندان کمک کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق در گفت‌وگو با فارس با تایید این مطلب،گفت: مددجویان کمیته امداد و بهزیستی از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه‌های ساختمانی، عوارض ‌دهیاری و شهرداری و هزینه‌های انشعاب آب، فاضلاب، برق و گاز برای واحدهای مسکونی اختصاص یافته بر اساس الگوی مصرف فقط برای یک بار معاف هستند.

با توجه به اینکه برخی مددجویان کمیته امداد در مناطقی ساکن هستند که هنوز تحت پوشش شبکه گاز نیست، این افراد امکان برخورداری از حق قانونی خود برای معافیت انشعابات را ندارند.

در مقابل تعدادی از مددجویان نیز هستند که با وجود امکان استفاده از معافیت انشعابات، به دلیل ناتوانی در لوله‌کشی طی سال‌های گذشته نتوانستند انشعاب رایگان گاز خود را دریافت کنند.

در همین زمینه کمیته امداد ورود پیدا کرده و از سوی رئیس این نهاد تسهیلاتی در نظر گرفته شده است؛ به طوری که همه خانواده‌های واجد شرایط در این زمینه که حدود هشت هزار خانوار طی سال ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ برآورده شده‌اند، از این فرآیند خدمت استفاده و بهره‌برداری کرده‌اند.

انتهای پیام/

 

 

 


خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا