جامعه

نشست تخصصی میراث ملموس و ناملموس قلب تاریخی تهران برگزار شد

نشست تخصصی میراث ملموس و ناملموس قلب تاریخی تهران جهت حفاظت از این آثار برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست تخصصی بررسی میراث ملموس و غیر ملموس منطقه ۱۲ با حضور، امیر قاسمی رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران، علیرضا هاتفی مدیر بافت تاریخی و گردشگری شهر تهران سعید روشن رئیس انجمن تهران شناسی، مدیران محلات ۱۳ گانه، مسوؤلین کانون‌های گردشگری محلات و جمعی از لیدرهای تخصصی منطقه ۱۲ با هدف معرفی میراث ملموس و غیر ملموس منطقه و شناسایی آنها برگزار شد.

علیرضا هاتفی ضمن ارائه گزارش از اقدامات انجام شده منطقه در سال ۱۴۰۲ و نوروز ۱۴۰۳ در خصوص شناسایی آثار تاریخی ملموس و ناملموس، توسعه گردشگری در قلب تهران و توسعه مسیرهای گردشگری، از ثبت حداقل یک میراث نا ملموس در هر محله در سال ۱۴۰۳ خبر داد.

امیر قاسمی با تاکید بر لزوم شناسایی میراث‌های ناملموس محلات مخصوصاً در قلب تهران و لزوم حفاظت از آنها، گفت: میراث فرهنگی از ظرفیت‌های بی‌بدیل و حافظه تاریخی زیسته جوامع برای رسیدن به توسعه پایدار برشمرده شده و مولود و روح میراث فرهنگی ملموس تاریخی ما در جهان نیز از دیرباز به پشتوانه تعامل صحیح انسان با طبیعت، با انتقال بین نسلی و مبتنی بر نیاز انسان بر پاسخ به محیط و اقلیم حاکم در آن، حیات خود را تداوم بخشیده است.

رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران گفت: آنچه امروز به‌عنوان میراث فرهنگی ناملموس بشری در جهان برای ایجاد تعادل میان انسان، طبیعت و مواهب سرزمینی پیشتاز است، پشتوانه تفکر و اندیشه جوامع خالقی است که همواره در ایجاد سازگاری و انعطاف‌پذیری انسان با سیاره زمین در تلاش بوده است. آنچه منتج به حس هویت فرهنگی و دستاوردهای بشری می‌شود، پیوند میان ملت‌ها و جوامع انسانی است که همانا میراث زنده جاری در حیات بشری بوده که مرزها را درنوردیده و با تکریم فرهنگ‌های دیگر و با پاسداری از حرمت‌های آئینی، ارمغان آورنده صلح میان ملت‌ها می‌شود و راهکارهای خلق، بازآفرینی، پاسداری و انتقال بین نسلی را تضمین می‌کند.

در ادامه سعید روشن رئیس انجمن تهران شناسی نیز به بیان توضیحات تخصصی در خصوص میراث‌های ناملموس شناخته شده در ایران و لزوم ثبت آن و همچنین چگونگی شناخت آنها به صورت تخصصی صحبت کرد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا