جامعه

نظام گزینش دانشگاه فرهنگیان متحول می‌شود/ نماز نخ تسبیح تحول بنیادین در تعلیم و تربیت است


رئیس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه نماز نخ تسبیح تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت است، به چرخش‌های تحولی در دانشگاه از جمله تحول در نظام گزینش و تأثیر فعالیت‌ها و رتبه‌های فرهنگی، قرآنی و دینی در آن اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، رضامراد صحرایی رئیس دانشگاه فرهنگیان، امروز در بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز، با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در اهمیت دانشگاه فرهنگیان و نقش سترگ آن در آینده سازی، اظهار کرد: امیدواریم بتوانیم متناسب با انتظارات در این امر خطیر موفق باشیم.

 وی با قدردانی از حمایت‌های حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی از این دانشگاه و محور قرار دادن دانشگاه فرهنگیان در این دوره از برگزاری اجلاس نماز، خاطر نشان کرد: اهتمام و اولویت شناسی این عالم و معلم انقلابی و تراز انقلاب کشور برای ما تکلیف ساز است و قدر می‌دانیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر اهمیت منابع انسانی به عنوان مهم‌ترین سرمایه و محور تولید و توسعه هر کشوری و با اشاره به رویکردهای تربیتی و تلاش کشورها بر کارآمدی و توانمند سازی آن، گفت: در نگاه اسلام توسعه و پیشرفت انسان همراه با حفظ کرامت و عدالت او مطرح است.

وی ادامه داد: سندهای فاخر اسلامی شدن دانشگاه‌ها، نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، ناظر بر توجه جدی جمهوری اسلامی ایران به حفظ، توانمندسازی و پرورش سرمایه انسانی متقی، کارآفرین، خودباور، خلاق، توانا در تولید علم و فناوری و نوآوری و متناسب با ارزش‌های اسلامی و نیازهای جامعه بوده است.

صحرایی، از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان مهم‌ترین و مرتبط‌ترین سند با دانشگاه فرهنگیان نام برد و ادامه داد: هدف کلان آن تربیت و توانمند سازی فرزندان ایران اسلامی است و موضوع ترویج فرهنگ نماز و اهتمام به نماز جماعت در مدارس مورد تأکید این سند است.

وی ادامه داد: نماز لایه‌های مختلفی دارد که باید در تربیت رسمی و عمومی آن را طبقه بندی کرد، ارتباط و فهم نماز را برای کودکان، نوجوانان و جوانان متناسب سازی و تبیین کرد تا از این هدیه الهی بیشتر لذت ببرند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، با اشاره به اسرار و حکمت‌های نماز و نقش آن در  ابعاد تربیت فردی و اجتماعی انسان،  گفت: در سند تحول بنیادین 6 ساحت تحولی پیش بینی شده و نماز نخ تسبیح این شش ساحت است و می‌توان گفت به تنهایی یک سند تحول بنیادین تمام ساحتی برای تربیت انسان است.

وی نماز را برنامه جامعی برای تربیت انسان‌ها برشمرد و افزود: خداوند اعمال و احکام نماز را به شیوه های مختلف زندگی انسان ارتباط داده و همه ساحت‌ها در سند تحول بنیادین با نماز درنوردیده می شوند؛ گزاف نیست اگر بگوییم نماز نخ تسبیح تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت است.

صحرایی، آینده ایران را از امروز آموزش و پرورش قابل پیش بینی دانست و تربیت معلم را مرکز ثقل نظام آموزش و پرورش عنوان و تصریح کرد: اهتمام به امر تربیت معلم و تربیت معلمانی که نه تنها نمازگزار بلکه اقامه کننده آن باشند یک امر حاکمیتی است و از ویژگی های حکمرانی شایسته توجه به نماز است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به حضور 50 درصد رتبه‌های برتر گروه علوم انسانی در دانشگاه فرهنگیان و کمبودها و نیازهای آن، گفت: این دانشگاه برای اقامه تکلیف نیاز به حمایت همه جانبه دارد،

دانشجومعلمان و مهارت آموزان این دانشگاه افسران جنگ نرم هستند و تا خودشان ساخته نشوند نمی توانند سازنده کسی باشند و در این موضوع به حمایت جدی نیازمند است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان، همچنین به چرخش‌های تحولی در دانشگاه از جمله  تحول در نظام گزینش و تأثیر فعالیت‌ها و رتبه‌های فرهنگی، قرآنی و دینی در آن اشاره کرد.

وی در بخشی از سخنان خود ضمن محکوم کردن هتک حرمت به ساحت مقدس اسلام و قرآن، گفت: به شما اطمینان می دهیم در تربیت معلمانی که ادامه دهنده این راه باشند از هیچ تلاشی فروگذار نخواهیم کرد.

صحرایی با اشاره به بیانات رهبر حکیم و فرزانه انقلاب که فرمودند، این اتهام و توهین ها به اسلام و قرآن نشانه قدرت گرفتن اسلام و قرآن است، ابراز امیدواری کرد که بتوانیم با تربیت نسل جدید دانشجومعلمان، درپاسخ عملی به این یاوه گویی ها، نقش ممتازی ایفا کنیم.

پایان پیام/


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا