جامعه

نه قاطع شورای شهر به اخذ مطالبات حوزه شهرسازی

در یکصد و چهاردهمین جلسه شورای شهر تهران صورت گرفت؛

استفساریه شهردار تهران در خصوص تبصره دوم اصلاحیه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران به تصویب نرسید.

به گزارش خبرنگار مهر، بررسی مصوبه اصلاحیه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران در دستور کار یکصد و چهاردهمین جلسه شورای شهر تهران قرار گرفت.

در ابتدای بررسی این مصوبه حبیب کاشانی عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ما با این استفساریه می‌خواهیم موضوع را به یک روال تبدیل کنیم گفت: آیا کسی که می‌خواهد امتیازی را از کمیسیون ماده پنج بگیرد و سودی از این موضوع داشته باشد باید مشمول ۴۰ درصد تخفیف شود؟ این موضوع رانت محسوب می‌شود.

میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورا گفت: این استفساریه برای صدور پروانه و نظارت فنی است و ابتدای فرآیند پولی به صورت علی الحساب اخذ نمی‌شود بلکه مرحله انتهایی کار است با بررسی انجام شده اعداد و ارقام نزدیک به واقعیت است و جنبه مجهولی در فیش اولیه ندارد.

در ادامه علیرضا جاوید معاون امور مناطق شهرداری تهران با بیان اینکه دغدغه ما عدم سو استفاده از این مجوز است گفت: علل حساب جز از کل را نیز ماهم قبول نداریم زیرا این موضوع منجر به رانت می‌شود.

وی ادامه داد: مصوبه تسهیلات تشویقی را در اختیار مردم قرار داده‌ایم تا امید و انگیزه به مردم بازگردد سال ۹۰ تا ۹۱ حدود ۳۱ هزار پروانه ساخت صادر شده بود که این عدد کمی است.

جاوید گفت: هدفگذاری ما جذب عموم مردم و ساکنان بافت فرسوده است طی سالیان اخیر معکوس عمل کرده بودیم و گره‌های بسیاری برای مردم ایجاد شده بود سال گذشته برای صدور پروانه ۱۰ درصد موفق بوده‌ایم.

معاون امور مناطق شهرداری تهران گفت: این مصوبه در گذشته هم اعمال می‌شده است و هیچ فیشی بصورت دستی صادر نمی‌شود و فیش‌ها کاملاً سیستمی است و شهردار منطقه حتی با اراده خود هم نمی‌تواند تخفیف بدهد.

معاون هماهنگی و امور مناطق شهرداری تهران با بیان اینکه ما باید امروز از سه درصد به شش درصد صدور پروانه می‌رسیدیم و حداقل ۶۰ هزار فقره پروانه صادر می‌کردیم، تأکید کرد: برخی سیاست‌های انقباضی از سال ۹۶ به بعد انگیزه ساخت و ساز را در شهر از بین برد. ما باید به افق ۶۰ هزار فقره پروانه برسیم، در حالی که سال قبل فقط بالغ بر پنج هزار فقره پروانه صادر شد

وی گفت: اگر مشکل با علل حساب بودن فیش است می‌توان برای آن اسم دیگری انتخاب کرد و برای مثال می‌توان برای آن نام فیش علیرضا را انتخاب کرد.

در ادامه حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با بیان اینکه در تقسیط تخفیف خوش حسابی اعمال نمی‌کنیم گفت: هر علی الحسابی مشمول نمی‌شود و هدف این است که مردم وارد ساخت و ساز شوند و قطعاً سال آینده با مشکل روبه‌رو نخواهند شد.

این موضوع برای جبران کمبود صدور پروانه بوده و با لایحه‌ای که تصویب شد شور و نشاطی در ساخت و ساز پایتخت شکل گرفت. هر فیشی صادر شود، سیستمی است.

صارمی گفت: می‌خواهیم پروانه ساخت را از پنج هزار به ۱۰ هزار فقره و سال آینده به ۲۰ هزار فقره افزایش دهیم؛ ما بخشی از مبلغ را در فیش دریافت نمی‌کنیم، بلکه کل مبلغ را دریافت خواهیم کرد؛ متأسفانه هنوز زمان صدور پروانه کاهش پیدا نکرده اما در هر صورت استفساریه برای این است که مردم بیایند و بتوانند عوارض خود را پرداخت کنند و با این مواجه نشوند که تخفیف به علی الحساب تعلق پیدا نمی‌کند.

بر اساس این گزارش استفساریه شهردار تهران در خصوص تبصره دوم اصلاحیه نحوه اخذ مطالبات حوزه شهرسازی شهرداری تهران با ۱۰ رأی مخالف و ۸ رأی موافق رد شد و به تصویب نرسید.

منبع خبرگزاری مهر

آگهی
دکمه بازگشت به بالا