جامعه

نوری: از مشارکت خانواده‌ها در اداره مدرسه استفاده کنیم


وزیر آموزش‌ و پرورش در گردهمایی نمایندگان منتخب انجمن‌های اولیا و مربیان با تأکید بر لزوم اجرای برنامه‌های دولت برای مردمی سازی دستگاه‌ها و سازمان‌ها گفت: با اطمینان به خانواده‌ها از مشارکت آنان در اداره مدرسه استفاده کنیم.

به گزارش گروه آموزش‌ و پرورش خبرگزاری فارس، یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی نمایندگان منتخب انجمن‌های اولیا و مربیان و مدیران مدارس برتر با بیان اینکه از چند جهت باید انجمن‌های اولیا و مربیان بررسی شود، اظهار کرد: اول، باید نگاه‌ها به انجمن اولیا و مربیان را از سوی افراد مختلف مورد بررسی قرار دهیم، دوم، آینده کارکرد خانواده با وجود ابزارهای جدید از لحاظ روش چگونه خواهد بود، سوم ارکان فرایند تربیت چگونه است و آیا خانواده را به‌عنوان یک رکن تربیت در کدام نقطه زنجیره تربیت می‌بینیم و موارد دیگر تربیت حکیمانه و حکمرانی خانواده هست که باید این موضوعات موردبحث و بررسی قرار گیرد.

وی ادامه داد: در مکتبخانه‌ها رویکرد به اولیا و مربیان خوب بود و والدین در قبال فرزندان خود مسؤولیت داشتند، اما پس ‌از آن مدرسه خود را به‌عنوان نهاد واسط قرار داد و به‌جای اینکه بسیاری از کارهای تربیت فرزندان را خانواده‌ها انجام دهند، مدرسه این مسؤولیت را بر عهده گرفت.

وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: در طول دوره‌های مختلف انجمن اولیا و مربیان نقش‌های متفاوتی برعهده‌ گرفته و در زمانی که درصدد آموزش به اولیا بوده‌ایم، دانش روانشناسی کودک و نوجوان آموزش می‌دادیم و کاری برای آموزش آنها در نحوه مشارکت در مدارس به آنها نداشته‌ایم، لذا این ضعف باعث شد تا ارتباطی بین خانه و مدرسه ایجاد نشود.

وی اظهار کرد: با وجود اینکه در طول سنوات گذشته انجمن اولیا و مربیان جایگاه مناسب و ممتازی در آموزش‌ و پرورش داشته است، اما عدم برانگیختن مشارکت اولیا در امور مدارس باعث شد تا به‌تدریج جایگاه انجمن اولیا و مربیان در وزارت آموزش‌ و پرورش تقلیل یابد.

نوری تصریح کرد: در این دوره، انجمن اولیا و مربیان باید با شناسایی سرمایه عظیم خانواده‌ها ارتباط منسجم‌تری بین مدرسه و اولیا به وجود آورد و با وجود اطمینانی که اولیا به مدارس دارند و بزرگ‌ترین سرمایه‌های زندگی خود را در اختیار مدرسه قرار می‌دهند، آموزش‌ و پرورش هم باید به خانواده‌ها اطمینان کند و از آنان در اداره امور مدرسه استفاده کند.

وی ادامه داد: در دوران کرونا بسیاری از اولیا همیار معلم شدند که این نشان می‌دهد خانواده‌ها توانایی مشارکت زیادی در مدارس را دارند.

نوری گفت: تربیت حکیمانه منجر می‌شود تا علم و ثروت و توانایی افراد برای خدمت به مردم باشد لذا اولیا می‌توانند در تربیت حکیمانه دانش آموزان به آموزش‌ و پرورش کمک کنند، بنابراین باید از ظرفیت اولیا استفاده کرد.

وی با اشاره به بحث حکمرانی خوب اظهار کرد: یکی از ملاک‌های حکمرانی خوب برای دولت، مشارکت مردم در امور است و این اعتقاد از ابتدای انقلاب در وجود حضرت امام خمینی(ره) بوده است و این موضوع را با برگزاری انتخابات متعدد تأیید کرده‌اند و یکی از مظاهر مشارکت مردم در امور، حضور اولیا در مدارس و در جریان قرار گرفتن تمامی امور مدارس است.

پایان پیام/ ت 1256


منبع خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا