جامعه

واکنش یک کارشناس به جوابیه انجمن یوز


یکی از کارشناسانی که در گزارش خبرگزاری فارس، با او مصاحبه شده بود ، در واکنش به جوابیه انجمن یوزکه در آن انتقاداتی را نسبت به این کارشناس مطرح شده بود، جوابیه منتشر کرد.

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری فارس، در پی انتشار گزارشی در خبرگزاری فارس با نام «زنده‌گیری یوزهای ماده، پروژه‌ای برای نابودی یوزپلنگ آسیایی» که در آن کارشناسان انتقاداتی را نسبت به زنده‌گیری یوز آسیایی و هدف نامشخص طرح تکثیر در اسارت مطرح کرده بودند، انجمن یوزپلنگ ایرانی ضمن تکذیب اظهارات منتقدان، جوابیه‌ای را صادر و خواهان انتشار آن شد، واکنش انجمن یوز به یک گزارش کارشناسی.

در این جوابیه انتقاداتی را به کارشناسانی که در این گزارش با آن‌ها مصاحبه شده بود مطرح کرد. یکی از این افراد «نوید زمانی»، مدرس دانشگاه و فعال محیط‌زیست بود. با انتشار جوابیه انجمن یوز، زمانی جوابیه‌ای را  به انجمن یوز داد که در ادامه  آن را می‌خوانیم.

قبل از هرچیز وظیفه خود می دانم از زحمات و پیگیری خبرنگاران و پرسنل خبرگزاری فارس که بی‌طرف و متعهد به اصول اخلاقی رسالت خود را به انجام می‌رسانند کمال تشکر را داشته باشم.

در جوابیه انجمن یوز فقط به چند مورد دلخواه از سوالات و انتقادات مطرح شده، جواب هایی بدون پشتوانه داده شده و سوالات اصلی و تخلف‌هایی که انجام شده مانند زنده‌گیری مخفیانه، اعضای مخفی تیم زنده‌گیری، وسایل زنده‌گیری و یوزهایی که احتمالاً در طی پروژه زنده‌گیری آسیب دیده یا تلف شده‌اند، بودجه تکثیر در اسارت، مبالغی که از خارج از کشور گرفته شده و مبالغی که قرار است گرفته شود و بسیاری از موارد تاریک قضیه هنوز پاسخی داده نشده است.

مهمتر از هر مسئله‌ای با تلف شدن سیزدهمین یوز در جاده سمنان از زمان شروع پروژه تکثیر در اسارت تاکنون هیچ بیانیه و عذرخواهی رسمی از طرف انجمن یوز منتشر نشده است و دستاورد این پروژه و آینده یوزهایی که در اسارت هستند وبرنامه ی آینده پروژه تکثیر در هاله‌ای از ابهام قرار دارد

جوابیه مورد ۳

تخصص بنده از نظر انجمن گردشگری اعلام شده است که دلیل آن به شرح ذیل است؛

با یک سرچ ساده می توان پایان نامه ی بنده را در آرشیو پایان نامه‌های دانشگاه تهران که با موضوع یوز آسیایی در سال ۱۳۹۰ دفاع شده است پیدا کرد اما مشکل آنجاست که این افراد آن زمان دانش آموز دبیرستانی بوده‌اند و الان که کارشناس یوز شده اند زحمت مطالعه به خود نمی‌دهند. چندین مقاله آی اس آی با موضوع یوز و سایر گربه‌سانان منتشر کرده‌ام بدون آنکه یک ریال از سازمان محیط‌زیست گرفته باشم که دعوت می‌کنم اعضای انجمن حتماً مطالعه کنند، اگر هم مطالعه متون انگلیسی برایشان دشوار است پیشنهاد می‌کنم کتاب «مقدمه‌ای بر ژنتیک حفاظت»، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد، که توسط همکاران و بنده ترجمه شده است مطالعه کنند . جزوه‌ها و سایر پروژه‌هایی که در طول ۱۰ سال فعالیت عملی و دانشگاهی در زمینه حفاظت انجام داده ام نیز در دسترس است.

بنده نگفتم از خارج از کشور بودجه‌ای حفاظتی گرفته نشود حرف بنده این است بودجه هایی را که در این ۲۰ سال از داخل و خارج  گرفته‌اید با شفافیت منتشر کنید که چقدر بوده و کجا صرف شده است؟

جوابیه مورد ۴

انجمن ادعا کرده است که در هیچ طرح زنده‌گیری دخالت نکرده است در حالی که عکس و اسامی افرادی که در زنده‌گیری دخالت داشتند در فضای مجازی دست به دست می‌شود

جوابیه مورد ۵

انجمن ادعا کرده است که بنده سندی مبنی بر گرفتن کمک مالی آنها ندارم در حالی که در آخرین گزارش خود به گرفتن کمک‌های مالی از کشور هلند به صورت سربسته اشاره شده است

جوابیه مورد ۶

شما زمانی می‌توانید در مورد جمعیت ثبت شده و جمعیت یوز اظهار فضل بفرمایید که الفبای این کار را بلد باشید. وقتی نمی‌توانید جمعیت را تعیین کنید مقایسه جمعیت ثبت شده در دو سال هیچ پشتوانه‌ای ندارد و حتی اگر افزایشی هم داشته باشد نشان از بی‌کفایتی شما در ثبت جمعیت سال قبل بوده است . بدون تعیین جمعیت هر عکس و ثبتی هم که داشته باشید غیر قابل استناد است مثل همان یوزی که گفته بودید جنسیت آن نر است و وقتی تصادف کرد سه جنین در رحم داشت.

نیازی به نظر کارشناسی نیست هر آدم عاقلی می‌داند جمعیت یوز در شرایط فعلی دوبرابر نشده است اعلام کرده‌اند که جمعیت یوز (نه جمعیت ثبت شده) دوبرابر شده است و از نشانه‌های آن افزایش تلفات است (جلسه خبری رسانه پیام ما) و ادعا کرده‌اند جزئیات در وب سایت موجود است لطف کنند اسکرین‌شات موارد ذیل را از سایت خود منتشر کنند

عکس‌های مستندی که الگوی خال افرادی ثبت شده مشخص است در ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲

مکان و زمان و تعداد دوربین‌های تله‌ای در هر دو سال

نرم افزارهایی که با آن تخمین جمعیت کرده‌اند

اسامی و تخصص افرادی که در این پروژه مشغول به کار هستند

بودجه‌های داخلی و خارجی که دریافت شده که ادعا شده ۱۰۰ درصد در راستای حفاظت توران هزینه شده است

ضمناً منظورشان از تصاویر نوید بخش اخیر که نشان دهنده حفاظت زیستگاه و خروجی فعالیت‌های انجمن است را متوجه نشدم؟!!!  شاید طبق گفته خودشان در رسانه پیام ما که «تلفات جاده‌ای نتیجه افزایش جمعیت است» منظورشان از تصاویر نویدبخش تلفات جاده‌ای است.

پایان پیام/

 


آگهی
دکمه بازگشت به بالا