جامعه

ورود ۱۰۰ ون تاکسی به خطوط غرب پایتخت در تابستان

توسعه حمل و نقل عمومی؛ مطالبه اساسی تهرانی‌ها/۱۸

معاون شهردار تهران با اشاره به ورود ۱۰۰ ون تاکسی به خطوط غرب پایتخت در تابستان گفت: به زودی قرار داد احداث خط ۱۱ نیز منعقد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، آئین رونمایی از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران از محل قرارداد شهرداری با دو شرکت امروز با حضور مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، محسن هرمزی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، مهدی علیزاده مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی، پوریافر شهردار منطقه ۲۱ و جمعی از مدیران شهری برگزار شد.

محسن هرمزی، معاون شهردار تهران با بیان اینکه شورای ششم موضوعی که در آن شهر تهران دچار عقب ماندگی بود یعنی حوزه حمل و نقل را جدی گرفت، گفت: فرسودگی ناوگان حوزه اتوبوسرانی حدود ۸۰ درصد است و فقط ۱۳۰ دستگاه اتوبوس در دوره پنجم مدیریت شهری وارد چرخه شده است. عدم توجه به زیرساخت و بازسازی و مهندسی کار و خطوط جدید باعث بروز مشکلات مفرط شده یود.

وی با تاکید بر اینکه تکلیف بر این بود که به حوزه حمل و نقل توجه ویژه ای شود، اظهار کرد: نیمی از بودجه شهرداری تهران در سال جاری به این موضوع اختصاص دارد و این نشان از اهمیت مسئله دارد. موضوعاتی که به رفاه و آلودگی هوا مربوط می‌شود به افزایش ناخالص ملی کمک خواهد کرد.

هرمزی با بیان اینکه قرارداد ۲۷۵۵ دستگاه اتوبوس با تولیدکنندگان داخلی بسته شد، گفت: از ابتدای این دوره حدود ۹۴۰ دستگاه را تحویل گرفتیم. اگر این دوره را با تمام دوره‌های قبلی مقایسه کنید این یک نصاب دست نیافتنی است. همچنین در کنار این موضوع با کمک دولت به میزان ۲۵۰۰ اتوبوس برقی قرارداد بستیم. تا شهریور از پارت اول این اتوبوس‌ها رونمایی خواهد شد.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه با این اقدامات مسیر توسعه جمهوری اسلامی ورق جدیدی می‌خورد، اظهار داشت: این اتفاق ما را از خودروهای دیزلی گذر می‌دهد.

وی گفت: دیروز با کمک شهرداری منطقه ۲۲ سهمی را از حوزه ون‌های جدید ایران‌خودرو که وعده داده بودیم محقق کردیم و با تأمین منابع ملی از سمت منطقه ۲۲ تا ماه آینده طی دو فاز ۱۰۰ دستگاه ون تاکسی به ناوگان غرب پایتخت اضافه خواهد شد.

هرمزی با بیان اینکه در حوزه مترو تکلیف ۲۰ ساله مترو را آغاز کردیم. به طوری که حفاری خطوط ۱۰ را آغاز کردیم و قرار داد خط ۹ را انجام و به زودی قرار داد احداث خط ۱۱ نیز منعقد می‌شود. ضمن اینکه تا پایان سال پرونده توسعه خطوط ۶ و ۷ بسته می‌شود. تا پایان سال به مرور هم تاکسی هم اتوبوس هم مترو در حوزه نرم افزاری شکوفا تر خواهند شد.

همچنین هرمزی در حاشیه رونمایی از ۱۰۰ دستگاه اتوبوس ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران هم در جمع خبرنگاران گفت: اگر به داستان توسعه کشور نگاه کنید. جهشی را در کشور مانند راه آهن و مترو بعد از انقلاب می‌بینیم. ما امروز در فضای جدیدی در دنیا هستیم و کشورهای پیشرفته به سمت زیرساخت برقی حرکت کرده اند.

وی ادامه داد: زیرساخت برقی باید در تمامی شئون اتفاق بیفتد و صرفاً مربوط به خرید تاکسی و اتوبوس نیست. کشورمان با اتفاق هفته جاری وارد فضای جدیدی شد و این نقطه آغازی است که اگر پروژه درست دنبال بشود نقطه عطفی برای جمهوری اسلامی و گذار از خودروهای دیزل به برقی است.

هرمزی گفت: اگر دینامیک کار درست پیش نرود باعث می‌شود پروژه شکست بخورد و کشور نتواند سراغ این حوزه برود. مثال عینی این مطلب مونوریل است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا