جامعه

ورود 10 برند ایرانی اسباب بازی به بازار جهانی تا پایان سال 1401


رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی گفت: تا پایان سال 1401، 10 برند ما در بازارهای جهانی ورود کرده و اقدام به عرضه محصولات خود می‌کنند.

آیدین مهدی‌زاده رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در خصوص جایگاه ایران در بازار جهانی اسباب‌بازی اظهار داشت: ما یک درصد از این جامعه جهانی هستیم و در کنار تولیدکنندگانی با فرهنگ‌های متنوع کار می‌کنیم که اکثراً قدمت‌های زیادی دارند مثلاً شرکت باربی یک شرکت با 60 سال قدمت و سرمایه‌گذاری‌های میلیارد دلاری است.

وی افزود: نمی‌توانیم مقاومت سهل‌انگارانه داشته باشیم یا بخواهیم این رقبا را حذف کنیم اما می‌توانیم حضور خودمان را داشته باشیم و محتوای غنیی‌ را در اختیار کودکان قرار دهیم.

مهدی‌زاده با بیان اینکه ما باید آرام آرام به جایگاه اصلی خود در جامعه جهانی دست پیدا کنیم،‌گفت: علیرغم اخبار خوشی که در حوزه تولید اسباب‌بازی به گوش می‌رسد، اما طی سال‌های گذشته فعالیت‌ها به صورت جزیره‌ای بوده به همین جهت صنعت اسباب‌بازی در ایران بیشتر از 5 یا 6 سال سن ندارد.

این طراح حوزه اسباب‌بازی با تأکید بر اینکه من زحمت دوستان خود را زیر سوال نمی‌برم، گفت:‌اما این‌ها تک ستاره بودند و انسجام اصلی از سال 93 و 94 آغاز شد.

رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی با بیان اینکه ما با یک صنعت نوپا و جوان مواجه هستیم،‌ تأکید کرد: حالا دیگر ما شناخته شده‌ایم و برای خودمان برند داریم. رویدادهایی در حوزه طراحی اسباب‌بازی برگزار کرده‌ایم و کتاب‌ها و داستان‌هایی داریم که مستمسک این طراحی‌ها قرار می‌گیرد اما باید فرصت دهیم تا اتفاقات خوبی را شاهد باشیم.

این پژوهشگر صنایع فرهنگی با بیان اینکه امسال خبرهای خوبی را برای صنعت اسباب‌بازی خواهیم داشت گفت: ما به زودی شاهد تحولات خوبی خواهیم بود.

وی در خصوص وضعیت اسباب‌بازی‌های خلاق در ایران هم اظهار کرد: اسباب‌‌بازی خلاق به اقتصاد باز می‌گردد علاوه بر موضوع فرهنگ اقتصاد فرهنگ هم مبحثی جدی است، زمانی که گردش مالی خوبی در صنعت بازی رخ دهد خلاقیت هم اتفاق می‌افتد چرا که بازار رقابتی می‌شود و شما باید حرف تازه‌ای داشته باشید.

رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی افزود: برای مثال جشنواره‌ای در آلمان برگزار می‌شود که سالانه بیش از 10 هزار بازی رو میزی در آن رونمایی می‌شود و گرایش آن به سمت ادبیات فارسی و ادبیات کشورهای منطقه است مثلاً یک بازی تحت عنوان شهرزاد منتخب می‌شود در حالی که هیچ بخش آن ایرانی نیست و کاملاً در کشور آلمان طراحی شده است.

مهدی‌زاده ادامه داد:‌ یا مثلاً یک بازی در حوزه ادویه‌جات و نوع طبخ غذا در کشورهای شرقی همچون ایران و هند طراحی می‌شود و کلی جایزه می‌برد، این یعنی دنیا به دنبال موضوعات و محتواهای غنی است که در کشوری مثل ایران پیدا می‌شود، ما از این محتوا استفاده نمی‌کنیم چون اقتصاد آن نمی‌چرخد.

وی گفت‌: وقتی شما ایده‌ای داشته باشید باید برای آن قالبی را طراحی کنید قالب یعنی 10 هزار ضرب، یعنی یک تن پلاستیک که سال پیش کیلویی 13 هزار تومان بود و امسال به کیلویی 95 هزار تومان رسیده است اینجا دیگر ایده اصلی لابه‌لای اعداد و ارقام گم می‌شود، اما خوشبختانه در بازی‌های رو میزی چون موضوع چاپ سهل‌الوصول است و تکنولوژی آن را در اختیار داریم با مشکلی مواجه نیستیم و می‌بینیم در این بخش خلاقیت موج می‌زند.

وی با بیان اینکه ما از نظر طراحی ایرانی نقص نداریم،‌گفت: نکته مهم در راستای تولید اسباب‌بازی حمایت مالی است و در این بخش سازمان‌ها باید ورود کنند خوشبختانه با کمک گروه سرگرمی‌های سازنده رویداد ایده آزاد را داشتیم که در این راستا 180 ماکت اسباب‌بازی طراحی شد البته فقط 10 محصول از این 180 ماکت به تولید رسیده است.

رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی ادامه داد:‌اینکه می‌گوییم سازمان‌ها باید ورود کنند زمانی اثر دارد که مثلاً سازمان آتش‌نشانی یا شهرداری تقاضای اسباب‌بازی آموزشی می‌کند در چنین شرایطی خلاقیت رخ می‌دهد البته یک ترسی در گذشته وجود داشت که اگر اسباب‌بازی تولید ایرانی باشد شاید جامعه آن را نپذیرد اما خوشبختانه با یک ریسک بزرگ دیدند که این موضوع منتفی است.

مهدی‌زاده با بیان اینکه ما جایی کمرنگ می‌شویم که کالای ایرانی وجود نداشته باشد،‌گفت:‌مثلاً در حوزه‌ اسباب‌بازی‌های زیر سه سال، اسباب‌بازی حسی و حرکتی و اسباب‌بازی‌های رباتیک عملکرد خوبی نداریم به همین جهت تمایل به سمت تولیدات خارجی بیشتر است. ما امکان رشد در عرصه جهانی را داریم و امسال با شتاب‌دهنده صادراتی و کمک سازمان استاندارد به دنبال این هستیم تا سطح کیفیت خود را با سطح جهانی یکی کنیم. ضمن اینکه تا پایان سال 1401، 10 برند ما در بازارهای جهانی ورود کرده و اقدام به عرضه محصولات خود می‌کنند.

وی در پایان با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت، استاندارد و وزارت صمت نقش پررنگی در این عرصه دارند،‌گفت: از سال آینده ما به مجمع تولیدکنندگان اسباب‌بازی آسیا خواهیم پیوست و نشست‌هایی را در حوزه استانداردسازی با محوریت دفتر سنگاپور خواهیم داشت.

انتهای پیام/


خبرگزاری فارس

آگهی
دکمه بازگشت به بالا