جامعه

٣٠ درصد از مساحت کشور ارزش‌گذاری اقتصادی شده است

مرادی مطرح کرد؛

معاون آموزش و مشارکت های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: بعد از ١۶ سال مسکوت ماندن ارزش‌گذاری اقتصادی کشور، از سال ١۴٠٠ تاکنون حدود ٣٠ درصد از مساحت کشور ارزش‌گذاری اقتصادی شده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، نورالله مرادی معاون سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: ارزش گذاری اقتصادی در ١٢ استان دیگر کشور که معادل ۴٣ درصد مساحت کشور است در حال انجام است و تا پایان شهریور ٩١.٨ درصد مساحت کشور ارزش گذاری اقتصادی می‌شود.

وی تاکید کرد: طرح ارزش گذاری اقتصادی کشور از سال ١٣٨۴ آغاز شد و تا سال ١۴٠٠ جز چند اقدام کوچک و پراکنده کاری انجام نشد اما در مدت سه سال کارهای خوبی انجام شده است.

مرادی گفت: یکی از دغدغه‌ها و مشکلات حفاظت از محیط‌زیست نداشتن سواد محیط زیستی حتی بین مسؤولان بود، بر این اساس برنامه چهارساله ای در ٢ راهبردی اساسی در راستای نظم و توسعه سواد محیط زیستی میان مردم و مسئولان را تهیه و اجرایی کردیم.

وی اظهار داشت: در حوزه مشارکت مردمی ٢ هزار خانه محیط زیست در کشور ایجاد کردیم که نقش بسیار مهمی در پیشبرد اهداف محیط زیست در زمینه بالا بردن سواد محیط زیستی دارد.

مرادی ادامه داد: برای جلوگیری از تولید محتوای غیر فاخر و پراکنده مطالب محیط زیستی یک برنامه جامع محیط زیست تهیه کردیم و بر اساس آن هر استان متولی پیگیری یک موضوع محیط زیستی شد و اکنون تکلیف ٣١ استان در این زمینه مشخص شده و هر کدام یک موضوع محیط زیستی را دنبال می‌کنند.

وی اظهار داشت: همچنین ١۵ اسفند را به عنوان روز «آموزش حفظ محیط‌زیست» در تقویم رسمی کشور ثبت کردیم. روز ملی کوهستان و جنگل را نیز در تقویم رسمی کشور ثبت کردیم که سال ١۴٠۴ در تقویم قید می‌شود، با توجه به اهمیت آموزش ۵.۵ میلیون نفر ساعت آموزش دادیم که ۲.۵ میلیون نفر ساعت برای کارکنان و سه میلیون نفر ساعت آموزش همگانی شامل عشایر، معلمان، دانش آموزان، دهیاران و ورزشکاران بود.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: نهضت تولید محتوا را ایجاد کردیم در این راستا ٢٠ جلد کتاب منتشر کردیم و ٨٠ جلد نیز آماده چاپ است.

مرادی افزود: ١٩ خانه فناور محیط زیست با هدف بهره‌مندی از ظرفیت دانشگاهی کشور ایجاد کردیم و ١٢ خانه فناور دیگر هم به زودی افتتاح می‌شود.

وی گفت: حدود ۱۸۵۰ نفر از محیط‌بانان دوره بدو خدمت ندیده بودند اما در سه سال گذشته این تعداد آموزش دیدند و اکنون هیچ محیط بانی بدون گذراندن دوره آموزشی نمی‌تواند در محل کار خود حاضر شود.

معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست افزود: ٢ واحد درسی شناخت محیط زیست را در ١٠ دانشگاه کشور راه اندازی کردیم که مورد استقبال قرار گرفت و ۱۸۵۰ دانشجو این درس را پاس کردند و میانگین نمره قابل قبولی داشتند. همچنین رشته محیط بانی را در استان‌های مازندران، خوزستان، فارس و اردبیل راه اندازی کردیم، در واقع هنرستان محیط زیست دایر کردیم و دانش آموزان مقطع متوسطه محیط بانی تربیت می‌کنیم.

وی اظهار داشت: در این دولت سند جامع ارتقا فرهنگ محیط زیست را بازنگری و به شورای عالی فرهنگی ارسال کردیم تا تصویب شود.

مرادی تاکید کرد: اعتقاد داریم اگر در بخش آموزش محیط زیست آموزش و پرورش پای کار نیاید کار پیش نخواهد رفت، آموزش و پرورش سال‌های گذشته در این زمینه قصور کرده اما در این سال‌ها اقدامات خوبی انجام داده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا