جامعه

پژوهشگر باید تحلیل درست از وضعیت موجود داشته باشد

خلیلی مطرح کرد؛

معاون اول قوه قضاییه گفت: باز کردن دریچه عقل بشر با برهان و کار پژوهشی امکان پذیر خواهد بود.

به گزارش خبر گزاری مهر، حجت‌الاسلام والمسلمین حمزه خلیلی معاون اول قوه قضائیه در بازدید از پژوهشگاه قوه قضائیه و در جمع مدیران و پژوهشگران گفت: پژوهشگاه بهترین متولی برای بازنگری بخشنامه و هر آنچه که نیاز به اصلاح دارد، است. ضمن اینکه برای تهیه هر طرح و لایحه‌ای پژوهشگاه باید سند پشتیبان علمی و پژوهشی آن را به وجود آورد و با انجام کار پژوهشی و علمی، طرح‌ها و لوایح از استحکام بالایی برخوردار می‌شود.

وی با بیان اینکه پژوهشگر باید تحلیل درست و روشن از وضعیت و شرایط موجود داشته باشد، گفت: اگر در تحلیل‌ها درک و فهم درستی نداشته باشیم، قطعاً علم و دانش انباشت شده، هیچ گونه تأثیری از خود به جای نمی‌گذارد. پژوهشگران پژوهشگاه باید بتوانند جامعه و اقتضائات آن را خوب فهم کنند، مخاطبین خود و نیازهای آن‌ها را بشناسند و بر اساس فهم درست و تشخیص نیازها مفاهیم را تحلیل کنند.

وی با ابراز علاقه نسبت به مباحث پژوهشی و علمی گفت: جلسات علمی همیشه توأم با نشاط و شادابی است و روح انسان با این فضا بسیار سازگار و مأنوس است.

معاون اول قوه‌قضاییه گفت: مدیریت امروز، مدیریت دانش است و این مدیریت در تربیت فرد خلاصه نمی‌شود بلکه باید با این دانش، جریان فکری ایجاد کرد. هر کسی بتواند فکر مدیر را تحت تأثیر خود قرار دهد و نگاه او را تغییر دهد، می‌تواند موفق باشد. باز کردن دریچه عقل بشر با برهان و استدلال و کار پژوهشی امکان پذیر خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین خلیلی با اشاره به شخصیت وارسته شهید مطهری گفت: ایشان همواره در مجامع علمی و دانشگاهی حضور مستمر داشت و با مطالعات عمیق علمی، به دنبال پاسخ لازم برای اقناع عقولش پرسشگران بود.

وی ادامه داد: تأسیس واحد پژوهش و تحقیقات از برنامه‌های اصلی من از همان ابتدای خدمت بوده و بر آن تاکید داشته‌ام.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه ساز و کار مدیریتی متناسب با فرهنگ مردم شکل می‌گیرد، اظهار کرد: باید تصمیمات را بر اساس اقتضائات و شرایط محیطی گرفت، شناخت درست مناطق جغرافیایی و درک آن شرایط در تصمیمات بسیار تأثیرگذار است. این تصمیمات باید پشتوانه علمی و پژوهشی داشته باشد. کار پژوهش همه جوانب و زوایای یک موضوع را برای تصمیم‌گیری روشن می‌کند. تصمیم بدون انجام کار پژوهشی، تصمیم‌گیری در تاریکی بوده و بسیار خطرناک است؛ لذا نمی‌توان همه مناطق و مردم آن را در مجموعه واحد قرار داد و تصمیمی کلی برای آن مجموعه گرفت. اجزای هر مجموعه اقتضائات خاص خود را داردکه باید به آن توجه داشت.

در پایان، حجت الاسلام و المسلمین خلیلی به ضرورت وجود نظام‌نامه برای کار پژوهشی اشاره کرد و گفت: باید نیازها را شناسایی کنیم؛ فارغ از نیازها به نتیجه مؤثری نمی‌رسیم و با تشخیص نیازها می‌توانیم ارتباط روحی و فکری با مخاطبین برقرار کنیم.

در این بازدید حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی هادی، رئیس پژوهشگاه قوه قضائیه نیز با اشاره به جایگاه و ظرفیت علمی این نهاد پژوهشی گفت: برای اجرای دقیق و کامل تکالیف و مأموریت‌های پژوهشگاه باید این جایگاه به طور ویژه دیده شود.

وی با اشاره به وظایف قوه قضائیه در اصل ۱۵۶ قانون اساسی گفت: برای اجرای متوازن این مسئولیت‌ها که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب هم هست، ما به نظریه موازنه یا توازن تکالیف رسیدیم و در پژوهشگاه به دنبال این هستیم که این تکالیف به چه کیفیت با هم متعادل می‌شود.

وی حکمرانی متعالی قضائی و ضرورت سنجی تدوین سند علمی قوه قضائیه را از برنامه‌های اصلی سال ۱۴۰۳ پژوهشگاه برشمرد.

بهزاد پور سید، معاون حقوقی و امور مجلس قوه قضائیه و جمعی از مدیران، معاون اول قوه قضائیه را در این بازدید همراهی می‌کردند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا