جامعه

پژوهش مؤلفه توسعه کشور است

تاجبخش؛

رییس سازمان هواشناسی کشور گفت: پژوهش، محور توسعه و پیشرفت و یکی از مؤلفه‌های دانایی است.

به گزارش خبرگزاری مهر، سحر تاج بخش مسلمان در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش در سازمان هواشناسی کشور در سالن شهید همت سازمان اظهار داشت: یکی از اصلی‌ترین محورها و شاخص‌های توسعه و پیشرفت در هر بعد از ابعاد فردی اجتماعی و ملی و اقتصادی دانایی است و یکی از اساسی‌ترین مؤلفه‌های دانایی پژوهش است.

وی افزود: در سطح کلان پژوهش می‌تواند مؤلفه توسعه کشور باشد، این توسعه می‌تواند اقتصادی، اجتماعی یا توسعه فرهنگی باشد.

رئیس سازمان هواشناسی کشور ادامه داد: آنچه باعث می‌شود ما نتوانیم نسبت به هر موضعی جهت‌گیری خوبی داشته باشیم این است که نسبت به آن موضوع ناآگاهیم و برای کسب آگاهی نیاز به تحقیق و پژوهش داریم.

تاج بخش مسلمان تصریح کرد: پژوهش می‌تواند در مسائل کلان کشور به عنوان عامل تصمیم ساز به توسعه کشور کمک زیادی کند.

وی گفت: پژوهش یکی از اصلی‌ترین فرایندهای شش‌گانه سازمان جهانی هواشناسی پژوهش است که در ساختار آن یک کارگروه پژوهش فعال است و برنامه‌های پژوهشی این سازمان را مدیریت می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور تصریح کرد: در سازمان هواشناسی کشور نیز پژوهش یکی از ساختارهای سازمانی است که در گذشته ذیل معاونت پژوهشی فعالیت می‌کرد و اکنون ذیل معاونت توسعه و پیش بینی فعالیت دارد.

تاج بخش مسلمان پژوهش را اصل و اساس کار در کشورهای توسعه یافته خواند و افزود: حدود ۵٪ تولید ناخالص ملی در کشورهای توسعه یافته به پژوهش اختصاص دارد که این موضوع نشان از اهمیت آن در توسعه یافتگی دارد.

وی ادامه داد: پژوهش در حوزه فرهنگ اهمیت بسیاری دارد چراکه بیشترین آسیب پذیری ما در این حوزه است. در واقع ما با هر اتفاق و خبری در کشور، هجمه‌ای از برخورد را داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواشناسی کشور با بیان اینکه رشد فرهنگی به رشد اقتصادی منجر می‌شود، گفت: توسعه یافتگی با یک جنبه اتفاق نمی‌افتد و باید در همه جنبه‌ها رخ دهد تا یک کشور متحول شود.

تاج بخش مسلمان ادامه داد: نیروی انسانی با پژوهش و آموزش به عنوان اولین مؤلفه و مهمترین و اصلی‌ترین سرمایه می‌تواند راهگشا در این حوزه است.

وی با اشاره بر اینکه پروژه عملیاتی موفق در کشور با یک پیشینه تحقیقاتی علمی پیش رفته است، افزود: هر گاه یک سند تحقیقاتی پشت یک کار عملیاتی بوده، یک نتیجه خوب و پایدار حاصل شده است.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا