جامعه

چاره تشویش در دستان مدعی العموم؛ نشر اکاذیب تاوان دارد

مهر بررسی کرد

یک مستندساز فعال مجازی این روزها با نشر آماری غلط وادبیاتی یاس آور سعی در تزریق ناامیدی به جامعه دارد و تذکر مخاطبان را ناشنیده گرفته است، حال باید دید مدعی العموم این جرم را نادیده می گیرد؟

به گزارش خبرگزاری مهر، هفته گذشته بود که یکی از روزنامه‌های کثیر الانتشار نموداری اشتباه را در خصوص سرانه مصرف گوشت قرمز در ایران و کشورهای عربی منتشر کرد.

پس از انتشار این نمودار، روزنامه منتشر کننده آن ضمن اصلاح نمودار از مخاطبین خود عذرخواهی کرد.

اما نکته قابل توجه این است که حسین دهباشی یک مستندساز شناخته شده فعال در فضای مجازی آن نمودار را در صفحه توئیتر خود با ادبیاتی ناامید کننده و دروغین بازنشر داد.

دهباشی با تحصیلات کارشناسی ارشد رسانه با وجود آنکه منبع اولیه این اینفوگرافی به اشتباه خود پی برده و برای آن اصلاحیه صادر کرده بود حتی به تذکر مخاطبان خود اهمیت نداد و توییت خود را اصلاح یا پاک نکرد و کماکان توییت وی در صفحه شخصی‌اش قابل مشاهده است.

توییت وی بیش از ۱۶۰ هزار بازدید داشته و بیش از ۵۰۰ بار توسط دیگران بازنمایی شده است.

اقدامی که این فعال مجازی انجام داده، می‌تواند مصداق نشر اکاذیب یا دروغ پراکنی باشد و بر اساس ماده ۱۸ قانون جرایم رایانه‌ای هرکس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله سامانه رایانه‌ای یا مخابراتی اکاذیبی را منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت، رأساً یا به عنوان نقل قول، به شخص حقیقی یا حقوقی به طور صریح یا تلویحی نسبت دهد، اعم از اینکه از طریق یاد شده به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به دیگری وارد شود یا نشود، افزون بر اعاده حیثیت (در صورت امکان) قابل مجازات است.

چاره تشویش در دستان مدعی العموم؛ <a href='https://sayeb.ir/tag/%d9%86%d8%b4%d8%b1-%d8%a7%da%a9%d8%a7%d8%b0%db%8c%d8%a8'>نشر اکاذیب</a> تاوان دارد

بر اساس این ماده قانونی فرد خاطی و مجرم به حبس از ۹۱ روز تا دو سال، یا جزای نقدی از پنج میلیون (۵.۰۰۰.۰۰۰) ریال تا ۴۰ میلیون (۴۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.

همچنین بر اساس ماده ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی هر کس به قصد اِضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله نامه یا شکواییه یا مراسلات یا عرایض یا گزارش یا توزیع هرگونه اوراق چاپی یا خطی با امضا یا بدون امضا اکاذیبی را اظهار نماید یا با همان مقاصد اعمالی را برخلاف حقیقت رأساً یا به عنوان نقل قول به شخص حقیقی یا حقوقی یا مقامات رسمی تصریحاً یا تلویحاً نسبت دهد اعم از اینکه از طریق مزبور به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به غیر وارد شود یا نه علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان، باید به حبس از یک ماه تا یک سال و یا شلاق تا (۷۴) ضَربه محکوم شود.

با توجه به اینکه یک فرد اقدام به انتشار مطالب خلاف واقع کرده و اقدامی که انجام داده جرم است از دادستانی انتظار می‌رود تا از باب حقوق عامه به این موضوع ورود پیدا کرده نسبت و به نشر اکاذیب صورت گرفته اقدام کند. با توجه به جنگ ترکیبی فعلی با هدف تزریق ناامیدی به جامعه و تکرار اقداماتی از این دست از سوی برخی چهره‌های نسبتاً پرمخاطب، ورود دادستانی به موضوع نشر اکاذیب و افترا از آنجایی که جرمی مشهود رخ داده الزام دارد و باید منتظر اقدام عدلیه ماند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا