جامعه

گسترش فرهنگ دسترس‌پذیری برای استفاده افراد دارای معلولیت از اماکن

شالبافیان خبر داد؛

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: گسترش فرهنگ دسترس‌پذیری برای استفاده افراد دارای معلولیت از اماکن و تأسیسات گردشگری کشور حائز اهمیت است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اصغر شالبافیان با حضور در نشست امضای تفاهم‌نامه چهار جانبه همکاری فی‌مابین وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، سازمان بهزیستی کشور و بانک پارسیان که در محل وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، گفت: یکی از برنامه‌هایی که در دولت سیزدهم دنبال شد، استفاده از ظرفیت تبصره ۱۸ قانون بودجه کل کشور برای تحریک تقاضای سفرهای داخلی و کمک کردن به مردم عزیزمان در حوزه سفر بود.

وی افزود: یکی از سیاست‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز تشکیل میز گردشگری دسترس‌پذیر و زمینه‌سازی برای حضور معلولین گرانقدر در جامعه است که به تعبیری این زمینه‌سازی از طریق گردشگری انجام می‌گیرد.به صراحت عرض می‌کنم این اقدام را ما نه برای افراد دارای معلولیت انجام می‌دهیم، بلکه بیشتر به دنبال استفاده از ظرفیت‌های معلولین در جامعه هستیم که این دو نگاه متفاوت است.

شالبافیان با بیان اینکه چگونه استعدادهای عزیزان دارای معلولیت می‌تواند در حل مسائل جامعه و کمک به سایر اقشار راهگشا باشد، تاکید کرد: میز گردشگری دسترس‌پذیر چند هدف را دنبال می‌کند که طی سال‌های اخیر برخی از آنها محقق شده است. او خاطرنشان کرد: اصلاح ضوابط تأسیسات گردشگری و منوط و مقید کردن واحدهای جدیدالاحداث گردشگری به مناسب‌سازی برای استفاده افراد دارای معلولیت، یکی از اهداف مذکور است. ما هم‌اکنون می‌توانیم بگوییم در ضوابط واحدهای گردشگری در حال ساخت این موضوع گنجانده شده است و واحدهایی که افتتاح خواهند شد این ویژگی‌ها و قابلیت‌ها را برای استفاده از معلولین عزیز دارند.

معاون گردشگری ادامه داد: هدف دیگر، ترویج به دسترس‌پذیر کردن شهرها و ایجاد فرهنگ دسترس‌پذیری گردشگری برای افراد دارای معلولیت بوده است. در این بین برای ۵ استان به صورت آزمایشی دوره‌های آموزشی طراحی کردیم که برخی از آن‌ها در حال اجرا است. در عمده کلان شهرها برای استخراج اینکه چه مواردی می‌بایست در شهر گردشگری برای عزیزان معلول فراهم شود، دوره آموزشی توجیهی گردشگری دسترس‌پذیر طراحی شده که حدود یک سال قبل در منطقه آزاد کیش این دوره را در کنار پاراتور آشناسازی گردشگری دسترس پذیر برگزار کردیم.

وی خاطرنشان کرد: گروهی از عزیزان دارای معلولیت در میز گردشگری دسترس‌پذیر خودشان نقش امور اجرایی و هماهنگی را بر عهده دارند و این میز از انجمن‌های بخش خصوصی و تشکل‌های مردم نهاد تشکیل شده است. خوشبختانه هم‌اکنون در تعاملات با شهرداری‌ها فرهنگ خوبی برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب شهری در حوزه گردشگری در حال شکل‌گیری است.
شالبافیان با اشاره به اینکه در هفته گردشگری میزبانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای اولین بار از نشست ستاد مناسب‌سازی کشور با حضور اعضای مربوطه انجام گرفته است، اظهار کرد: امروز نیز بخشی از همان ظرفیت منابع موجود تبصره ۱۸ که با بانک پارسیان قرارداد همکاری داریم، در این حوزه اختصاص پیدا خواهد کرد. من امیدوارم که روند تخصیص تسهیلات هم به عنوان یکی از برنامه‌هایی که در دولت ایجاد شده است، مرتفع شود تا ما بتوانیم سفر عزیزان دارای معلولیت را هموارتر کنیم.

وی افزود: شاید تشکیل این جلسه در وزارت کار که یک شأن مستقلی به جز سازمان بهزیستی دارد، ناشی از همفکری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز ظرفیت‌هایی باشد که در حوزه گردشگری از جمله امکانات اقامتی و فراهم آوردن امکان استفاده از آن‌ها ویژه معلولین وجود دارد.

شالبافیان در پایان این نشست گفت: ما همواره برای کمک به تحقق هدف مقدس رضایت‌مندی افراد دارای معلولیت و استفاده از ظرفیت‌های گسترده آنها در جامعه گام برداشته‌ایم و بعد از این نیز این موضوع را بر خود فرض می‌دانیم.

لازم به ذکر است تفاهم‌نامه چهارجانبه با هدف اصلی اجرای تبصره ۲ ماده ۵ قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت از سوی علی‌اصغر شالبافیان، معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مصطفی ضرغامی، عضو هیأت عامل بانک پارسیان، علیرضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و

نیز علی‌محمد قادری معاون وزیر و رییس سازمان بهزیستی کشور به امضا رسید. بر اساس تفاهم‌نامه چهارجانبه مذکور وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در راستای گام برداشتن در اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت با توجه به تجربه همکاری در این زمینه، نسبت به تسهیل خدمات حمل و نقل برون‌شهری، فراهم آوردن امکان سفرهای آسان و متناسب با افراد دارای معلولیت و خانواده آنها و نیز تسهیلات استفاده از سفرهای برنامه‌ریزی شده داخلی به گروه‌های هدف را با استفاده از ظرفیت زیرساختی، اعتباری و قانونی طرفین مورد پیگیری قرار خواهد داد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا