جامعه

گل‌مهره‌های تاریخی موزه شاهرود مرمت شد

مدیر موزه‌های استان سمنان:

سمنان- مدیر موزه‌های استان سمنان از مرمت گل‌مهره‌های تاریخی موزه شاهرود خبر داد و گفت: رسوب زدایی از این داشته‌های ارزشمند و نگهداری بهتر آن‌ها، هدف از این اقدام بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی استان سمنان، آرزو گل کار گفت: در طرح مستند نگاری و عملیات حفاظت و مرمت گل‌مهره‌های تاریخی موزه شاهرود که در پایگاه مرمت و حفاظت از آثار تاریخی استان سمنان انجام شد، رسوب، آلودگی‌های سطحی و گل‌ولای پشت آثار برطرف شد.

وی افزود: گل‌مهره‌های موزه شاهرود از جنس گل رس نرم و به رنگ قرمز اخرایی و نخودی است و روی آن‌ها، یک اثر مهر بزرگ در مرکز و یک یا چند اثر مهر کوچک‌تر در پیرامون آن وجود دارد.

مدیر موزه‌های استان سمنان همچنین گفت: نقش‌مایه‌های به‌کاررفته در این گل‌مهره‌ها به سبک طبیعت‌گرایانه و تصاویر حیوانات واقعی و اسطوره‌ای و نمادها و نشانه‌های اداری و شخصی دیگر است و در پشت آن‌ها آثار چرم، ریسمان و نوار چرمی دیده می‌شود.

گل کار با بیان اینکه مهرها اسناد مهم حقوقی در تمام ادوار تاریخی به‌حساب می‌آیند و در شناخت و بازسازی اوضاع تاریخی، سیاسی، اداری، فرهنگی و اجتماعی نقش بسزایی دارند، افزود: یک مهروموم گلی می‌تواند بخشی از مالکیت یا کنترل و بازرسی مقامات دولتی را نشان دهد و در مورد ساختارهای قدرت اطلاعات مهمی را به مخاطبان خود منتقل کند.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا