جامعه

۱۵ هزار شهید و جانباز زن در بنیاد شهید پرونده دارند

پاکدل:

معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید با بیان اینکه بیش از ۴ میلیون ایثارگر ‌و خانواده‌های آنها تحت پوشش بنیاد شهید هستند، گفت: آیین نامه کمک معیشت ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمود پاکدل معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران در نشست خبری اظهارداشت: همه باید تلاش کنیم که فرهنگ ایثار و شهادت هر چه بیشتر نهادینه شود و نتیجه آن امنیت، آسایش و اقتدار است.

وی افزود: خدمات در کمترین زمان باید به دست ایثارگران برسد و تطبیق با قانون داشته باشد و در محدودیت‌ها عدالت را با اولویت بندی‌ها رعایت کنیم.

۷۴۳۵ شهید خانم و ۷۶۷۰ جانباز خانم در بنیاد شهید پرونده دارند

پاکدل گفت: ۲۲۸ هزار و ۶۸۸ شهید در بنیاد شهید پرونده دارند که ۷۴۳۵ نفر از بانوان شهید است و ۶۲۸ هزار و ۵۰ نفر جانباز داریم که ۷۶۷۰ نفر از آنها بانوان جانباز هستند.

وی اعلام کرد: ۸ هزار و ۲۴۷ نفر جانبازان ۷۰ درصد ما هستند که البته این عزیزان به نوعی شهید زنده محسوب می‌شوند و با فوت آن‌ها پرونده شهادتشان فعال می‌شود.

پاکدل با بیان اینکه یکی از مشکلات ما در انجام کارهایمان تأمین نشدن منابع مالی مصوبات اختصاص یافته است، گفت: برای مثال سال‌های قبل ۱۲۶ هزار میلیارد تومان برای اجرای مصوبات نیاز بود که بودجه ما ۳۱ هزار میلیارد تومان بیشتر نبود.

وی بیان داشت: مجموع ایثارگران و خانواده آنها ۴ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۳۰۷ نفر که ۳ میلیون و ۱۴ هزار و ۷۳۱ نفر در قید حیات اند همچنین ۳۸ هزار و ۲۳۳ آزاده در قید حیات‌اند.

مشکل تأمین اعتبار مالی قوانین مصوب را داریم

معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: مشکل تأمین اعتبار مالی قوانین مصوب را داریم و سال ۱۴۰۰، ۱۲۶ هزار میلیارد برای قوانین ایثارگران نیاز داشتیم در حالی که بودجه ۳۱ هزار میلیارد تومان بود ولی با تلاش دولت و مجلس بودجه افزایش یافته است.

وی افزود: سال گذشته ۴۷ هزار میلیارد تومان محقق و ۲۰ هزار میلیارد اوراق تخصیص یافت که در حال فروش آن هستیم که دیون را پرداخت کنیم.

پاکدل اعلام کرد: امسال با بحث پاداش بازنشستگی، ۷۱ هزار میلیارد بودجه مصوب است.

معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران خاطر نشان کرد: قانون جامع آئین نامه ندارد و ان شالله پیش نویس تهیه و برای تصویب به دولت ارسال خواهد شد. همچنین حجم عظیم ورود پرونده داریم.

وی گفت: برای اولین بار گزارش جامعی از اقدامات دستگاه‌ها به رئیس جمهور ارسال کردیم و ایشان بر اجرای قوانین مربوط ایثارگران تاکید کردند.

شرمنده والدین شهدا هستیم / آئین نامه کمک معیشت ابلاغ شد

پاکدل گفت: آئین نامه کمک معیشت ابلاغ شد ولی همچنان شرمنده والدین شهدا هستیم و ۳ ماه است به دلیل ابهام قانونی نتوانسته‌ایم افزایش حقوق مستمری را انجام دهیم و ان شالله در تیر همه معوقات پرداخت می‌شود.

وی افزود: در برنامه هفتم کمیته‌های مربوطه تشکیل و نیازها احصا شد تا مواد مورد نیاز تدوین شود. همچنین قانونی در برنامه هفتم باید تصویب شود که قابلیت اجرایی و زیرساختی داشته باشد. جنس برنامه‌های ما دائمی و نه پیشنهادی است. امیدواریم مجموع نیاز ایثارگران با کمک مجلس محقق شود.

اقدامات مؤثر در جهت مولد سازی

معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد فروش اموال بنیاد شهید و مولد سازی گفت: اقدامات خوبی صورت گرفته هم در زمینه ساخت و ساز و هم جلسه‌ای در وزارت راه و شهرسازی برگزار شده است.

پاکدل گفت: وظیفه تأمین مسکن به عهده وزارت راه و شهرسازی است.

سرانجام تخصیص خودرو به جانبازان

پاکدل گفت: سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر بازنشسته می‌شوند بدون اینکه نیرو جایگزین شود و تعداد نیروها به کمتر از ۸ هزار نفر رسیده اما مجموع جامعه ایثارگری افزایش یافته است. در ۱.۵ سال گذشته ۵۰ هزار نفر به جامعه ایثارگری افزوده شده است.

معاون مددکاری و مشارکت‌های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران در مورد تخصیص خودرو برای جانبازان گفت: برخی قوانین اشکال دارد سال ۱۴۰۰ عنوان شد ایران خودرو و سایپا خودروی اقساطی دهند ولی انجام نشد. سال بعد مجلس این مشکل را حل و اعتبار هم پیش بینی شد. ولی جامعه تحت پوشش از ۱۰ هزار نفر به ۶۰۰ هزار نفر افزایش یافت. امسال هم در قانون بودجه هر چند مجوز واردات خودرو داده شده برای جانبازان بالای ۵۰ درصد، ولی اکنون منتظر انجام آن هستیم.

تحول در بنیاد شهید / ‏می‌خواهیم بیشتر فعالیت‌هایمان را مردمی کنیم

وی ادامه داد: یک بحث تحولی با ورود قاضی‌زاده هاشمی مطرح شد که لازم بود ساختار بنیاد تغییر کند که انجام شد. هدف عمده این طرح واگذاری امورات اجرایی به سازمان‌های وابسته است تا بنیاد شهید بیشتر به سیاست‌گذاری بپردازد.

پاکدل بیان داشت: وجود نواقصی مثل بی‌عدالتی در ارائه خدمات به جامعه هدف و نارضایتی ایثارگران، موجب شد این تغییر انجام شود تا پیگیری‌ها جدی‌تر شود.

وی گفت: می‌خواهیم بیشتر فعالیت‌هایمان را مردمی کنیم همچنین ۵ اداره کل در معاونت مددکاری پیش‌بینی شده تا مددکار محور شدن کارهای ما بهتر شکل گیرد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا