جامعه

۵۵ اثر تاریخی از ترکیه به ایران برگردانده می‌شود

براساس اعلام منابع ترکی

۵۵ اثر تاریخی که به گفته مقامات کشور ترکیه؛ اصالت ایرانی دارند طی یک عملیات کشف و شناسایی به مقامات کنسولگری ایران در ترکیه تحویل شد تا به ایران برگردد.

به گزارش خبرنگار مهر، به تازگی سایت‌های خبری کشور ترکیه اعلام کردند که به تازگی مراسم رونمایی و تحویل ۵۵ اثر ایرانی به کنسولگری ایران در ترکیه برگزار شده است. این آثار طی عملیاتی توسط نیروی انتظامی ارزنجان و ارزروم کشف شده است و شامل یک شمشیر متعلق به دوره ساسانیان، مجسمه‌های مربوط به عصر مفرغ و آهن، یک کاسه و یک بز کوهی و گوزن است.

طی بررسی‌های انجام شده پس از این کشف، کارشناسان موزه به این نتیجه رسیده‌اند که این آثار به صورت غیر قانونی از ایران به ترکیه آمده است و اشیا اصالت ایرانی دارند. همچنین علاوه بر این آثار مشخص شد که ۴۲ سکه از اداره موزه آنتالیا و یک کوزه برنزی نیز از اداره موزه‌های باستان شناسی استانبول اصالت ایرانی دارد و می‌تواند به ایران به عنوان کشور مبدا برگشت داده شود.

۵۵ اثر تاریخی از <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%aa%d8%b1%da%a9%db%8c%d9%87'>ترکیه</a> به ایران برگردانده می‌شود

بر گشت این آثار به موجب یادداشت تفاهم پیشگیری از قاچاق دارایی‌های فرهنگی است که بین ایران و ترکیه در چارچوب کنوانسیون ۱۹۷۰ یونسکو در مورد اقدام برای جلوگیری از واردات صادرات و انتقال غیر قانونی اموال فرهنگی بین دو کشور امضا شده است.

پیرو آن وزارت فرهنگ و گردشگری ترکیه در تماس با مقامات ایرانی اعلام کرد که این وزارتخانه آماده ارائه آثار به ایران است. با پایان مراحل قضائی، امکان برگشت این آثار به ایران فراهم شد و در مراسمی این آثار به همراه آثار دیگر در موزه باستان شناسی ارزروم به مقامات ایرانی تحویل شد.

۵۵ اثر تاریخی از <a href='https://sayeb.ir/tag/%d8%aa%d8%b1%da%a9%db%8c%d9%87'>ترکیه</a> به ایران برگردانده می‌شود

پس از طی شدن مراحل انتقال این آثار به ایران، باید این ۵۵ اثر مورد بررسی و اصالت سنجی قرار گیرد تا مشخص شود آیا واقعاً این آثار ایرانی و تاریخی و اصیل است یا خیر. در آن صورت می‌توان گفت که این آثار به موطن اصلی خود برگشته‌اند و پس از آن باید مراحل بازدید عمومی از آن انجام شود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا