جامعه

توانمندسازی معلمان و مدیران مدارس در برنامه آموزش و پرورش

صحرایی عنوان کرد؛

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اهمیت توانمندسازی معلمان، گفت: توانمند سازی معلمان و مدیران مدارس یکی از برنامه‌های اصلی ما در آموزش و پرورش است.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، اردیبهشت ماه امسال مقام معظم رهبری در جمع فرهنگیان فرمودند چند سال این سند تحوّل را گذاشتیم در کشو، درش را هم بستیم! هیچ تحرّکی انجام نگرفت، [لذا] ضرر کردیم… خب حالا بحمدالله شنیدم که سند، هم مورد بازنگری قرار گرفته، که رو به اتمام است و در حال نهایی شدن است، هم «نقشه راه» برای اجرای آن آماده شده، که اینها همه مهم است. به خصوص این نقشه‌ی راه برای اجرای سند خیلی مهم است؛ بدانیم این سند را چه جوری بایستی عمل کنیم که در تمام سطوح آموزش‌وپرورش اثر خودش را ببخشد؛ این خبر خوبی است. نگذارید وقفه ایجاد بشود و کار را به طور جدّی پیش ببرید.

و حالا کمتر از گذشت یک ماه از این دیدار کلیات الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و آئین نامه رشد معلمی در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شد.

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش، در این جلسه ضمن تسلیت شهادت رئیس جمهور و هیأت همراه گفت: فقدان رئیس جمهور دلسوز و خدمتگزار مردم، ضایعه‌ای دردناک است. خدایا ما جز خیر و خوبی از او ندیده‌ایم و این پاداش کسانی است که برای رضای خدا و آسایش خلق او کار می‌کنند.

وی با تاکید بر اهمیت توانمندسازی معلمان اظهار داشت: توانمند سازی معلمان و مدیران مدارس یکی از برنامه‌های اصلی ما در آموزش و پرورش است این کار به طور جدی در حال پیگیری و انجام است.

صحرایی با تاکید بر اهمیت آموزش و بازآموزی همکاران فرهنگی اظهار داشت: توانمند سازی معلمان و مدیران مدارس یکی از برنامه‌های اصلی ما در آموزش و پرورش است و این کار به طور جدی در حال انجام است همه کارکنان آموزش و پرورش شامل آئین نامه مسیر رشد معلمی می‌شوند.

صحرایی با اشاره به اهمیت برنامه درسی ملی و مرجعیت معلمان تاکید کرد: مبنای آموزش و پرورش برنامه درسی ملی و مرجعیت معلمان است و نباید چیزی غیر از این باشد، همان طوری که رئیس جمهور شهید بر ارتقا کیفیت آموزش و تقویت مدارس دولتی تاکید داشت برای ما هم ارتقای مدارس دولتی و توجه جدی به دانش آموزان مناطق محروم در اولویت است.

گفتنی است یک هزار و سی و نهمین (۱۰۳۹) جلسه شورای عالی آموزش و پرورش با حضور وزیر آموزش و پرورش، دبیرکل شورای عالی و سایر اعضای آن در سالن جلسات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.

در ابتدای جلسه اعضا مباحثی چون توجه جدی به مدارس، تقدیر و تشکر از تلاش آموزش و پرورش در جهت کیفیت بخشی به امتحانات نهایی دانش آموزان، طرح سوالات از کتاب‌های درسی، لزوم نظارت دقیق بر حوزه‌های تصحیح اوراق امتحانی، اطلاع رسانی دقیق درباره امتحانات نهایی، فراهم کردن محیطی آرام و به دور از استرس برای دانش آموزان و خانواده‌های آنان، ارائه گزارش برگزاری امتحانات نهایی، تاکید بر تقویت نظام ارزشیابی مطالب درسی، استفاده از ظرفیت سایر دستگاه‌ها برای برگزاری امتحانات، آموزش معلمان و مدیران مدارس و…، بیان کردند.

همچنین «آئین نامه مسیر رشد معلمی» پس از بحث و بررسی اعضای شورای عالی کلیات آن به تصویب رسید و مقرر شد پس از بررسی و اصلاح موادی از آن توسط یک کارگروه ۸ نفره متن نهایی آن مجدداً در صحن علنی شورای عالی مطرح و به تصویب برسد.

این آئین نامه ناظر بر استانداردهایی است که برای ارزیابی صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای معلمان تهیه شده است.

آئین نامه مسیر رشد معلمی ناظر به راهبرد کلان ۱۳ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر توسعه مستمر شایستگی‌ها و توانمندی‌های اعتقادی، تربیتی، علمی و حرفه‌ای فرهنگیان و در اجرای ماده ۷ آئین نامه اجرای قانون نظام رتبه بندی معلمان تهیه شده است.

«بررسی الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» دستور دوم جلسه بود که پس از بحث و بررسی اعضای شورای عالی آموزش و پرورش کلیات آن نیز به تصویب رسید.

در اهداف و راهکارهای سند تحول بنیادین تأکید زیادی به ارتقای نقش و جایگاه مدرسه و ارکان آن در تعلیم و تربیت شده است از جمله؛ در هدف عملیاتی :۷ افزایش نقش مدرسه به عنوان یکی از کانون‌های پیشرفت محلی، به ویژه در ابعاد فرهنگی اجتماعی است.

در ادامه این جلسه دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به برگزاری امتحانات نهایی اظهار داشت: برگزاری امتحانات نهایی کاری فوق العاده حساس و دشواری است که مجموعه آموزش و پرورش برای اینکه این کار به نحو احسن انجام شود همگی در حال تلاش هستند.

وی افزود: الگوی مدرسه تراز سند بر اساس معیارها و شاخص‌هایی مبتنی بر سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی طراحی شده است. بنابراین لازم است این نقشه راهنمای عمل مدیران، معلمان، والدین، دانش آموزان و سایر عوامل درونی و بیرونی مدرسه قرار گیرد.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا