جامعه

تفاوت تدارکات ایران در موسوم حج با دیگر کشورها

حاجی زاده مطرح کرد؛

مسئول واحد تدارکات در عملیات حج امسال گفت: روند بسیار گسترده ای را به جهت تهیه اقلام و تدارکات شاهد هستیم که این چرخه منجر به رضایتمندی زائران می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، فرایند تغذیه و تدارکات در موسم حج تمتع یکی از مهمترین بخش‌هایی محسوب می‌شود که گاهاً از چشم بسیاری از زائران دور می‌ماند و آنها فقط دسترنج تلاش‌های شبانه روزی را روی میز رستوران هتل‌های خود ملاحظه می‌کنند.اقداماتی که چه بسا برای آن ماه‌ها کار کارشناسی و تلاش شبانه روزی صورت می‌گیرد تا غذایی مطلوب و مطابق استانداردهای بهداشتی تقدیم افراد کنند. در این میان اداره کل تغذیه و تدارکات عملکرد خود را به منصه ظهور رسانده و گوشه‌ای از دریای خدمات خود را بیان کرده است؛ واحدی از ستاد که شبانه روز تلاش می‌کند تا خدمتی مطلوب را ارائه نماید تا رضایتمندی زائران در این حوزه افزون شود.

اصغر حاجی زاده مسئول تغذیه و تدارکات در موسم حج تمتع درباره اقدامات صورت گرفته در موسم حج تمتع گفت: بخش نخست فعالیت ما آسیب شناسی برنامه‌های اجرا شدهاست که این مهم نیز همیشه بعد از پایان حج انجام می‌گیرد.

وی افزود: این آسیب شناسی در همه حوزه‌ها شامل آشپزخانه‌ها، برنامه غذایی، شرکت‌های طرف قرارداد، اقلام تدارکاتی و…. می‌باشد.

حاجی زاده با بیان اینکه قدم بعدی، تدوین برنامه غذایی می‌باشد، گفت: گام دیگر پس از آسیب شناسی، تدوین برنامه غذایی می‌باشد که این اقدام بسیار مهم با حضور کارشناس بهداشت، کارشناس تغذیه، نماینده هیئت پزشکی، مدیران آشپزخانه سنوات قبل و کارشناسان بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت انجام می‌گیرد.

وی افزود: پس از این جلسه کارشناسی، میزان کالاهای مصرفی و نوع آن احصا می‌شود که بعد از این مهم روند شرکت‌های خدمات دهنده مورد بررسی قرار می‌گیرد که در پایان پس از اقدامات دقیق و متناسب با برنامه ریزی ها، عقد قرارداد با شرکت‌های تأمین کالا نیز انجام خواهد شد.

حاجی زاده با بیان اینکه تمامی برنامه غذایی و خرید تدارکات متناسب با آسیب شناسی انجام می‌گیرد، گفت: در برنامه غذایی همه موضوعات اعم از شرایط آب و هوایی، ذائقه ملی، کالری مورد نیاز زائران و….. توجه می‌شود و این اقدام نیز مطابق همان آسیب شناسی ها می‌باشد. تمامی این اقدامات حداقل ۶ ماه پیش از موسم حج تمتع پایان می‌پذیرد.

وی تصریح کرد: در موضوع آشپزخانه‌ها، تعداد نیروی انسانی، مدیریت آشپزخانه‌ها، امکانات و….. نیز آسیب شناسی به صورت جز به جز صورت می‌گیرد.

مسئول تغذیه و تدارکات در موسم حج تمتع ۱۴۰۳ درباره برخی تفاوت‌های صورت گرفته در غذای زائران گفت: به طور متوسط صبحانه گرم برای زائران کشورمان افزایش یافت؛ همچنین تا حدودی به تنوع غذاها اضافه کردیم و تنوع در دورچین‌های غذا نیز صورت گرفت.

وی با بیان اینکه در سنوات قبل نیز دست اندرکاران تلاش‌های زیادی در خصوص تغذیه و تدارکات انجام دادند گفت: سعی کردیم تا اقدامات مناسب و مهمی که در سنوات گذشته صورت گرفته بود را دنبال کنیم و به ارتقا خدمات تغذیه و تدارکات بپردازیم.

حاجی زاده با اشاره به اینکه ۱۷ نفر در این واحد در مکه و مدینه منوره تلاش می‌کنند، تصریح کرد: از همه همکاران که در روند فعالیت تغذیه و تدارکات تلاش می‌کنند نیز تشکر می‌کنیم و امیدواریم تمامی این تلاش‌ها به افزایش رضایتمندی منتج شود.

وی افزود: در آشپزخانه‌های ما نیز در مدینه منوره جمعاً ۳۶ آشپز و در مکه مکرمه ۱۹۴ نفر آشپز در کنار سایر دست اندرکاران در آشپزخانه‌های پخت متمرکز غذا خدمت رسانی می‌کنند.

مسئول واحد تغذیه و تدارکات در خصوص خدمات تغذیه و تدارکات توسط سازمان حج و زیارت کشورمان و قیاس آن با دیگر کشورها گفت: غذای زائران ایرانی در مکه در دو آشپزخانه و در مدینه منوره در دو آشپزخانه به صورت متمرکز، توسط آشپزهای ایرانی و مطابق تمامی استانداردهای بهداشتی و با مرغوبترین کالاها و اقلام خوراکی طبخ و سپس با هیترهای برقی برای سرو، به هتل‌ها منتقل می‌شود که تمامی این چرخه از ابتدا تا انتها بنابر برنامه ریزی ها، دستورالعمل‌ها و مطابق شرایط بهداشتی انجام می‌گیرد.

وی افزود: هیچ کشور دیگری با چنین حجمی طبخ و توزیع را ندارد چرا که ما در روزهای مختلف به طبخ سه وعده غذای گرم مبادرت می‌کنیم و با توجه به تنوع غذایی مردم کشورمان و همچنین برنامه ریزی های صورت گرفته، کار بسیار بزرگی در حال انجام است.

حاجی زاده تصریح کرد: به عنوان نمونه برخی کشورهای حاضر در موسم فقط دو وعده غذای گرم ارائه می‌دهند یا بسیاری کشورها غذا را خریداری می‌کنند و در این حجم پخت و پز صورت نمی‌گیرد و طبیعتاً نظارت و روند بهداشتی نیز روی تغذیه آنها به مانند تغذیه و تدارکات کشورمان وجود ندارد.

وی تاکید کرد: بحمدالله از نیروهای توانمند که عاشقانه و خالصانه به تلاش می‌پردازند برخوردار هستیم؛ در خصوص بهداشت نیز با لطف و عنایت الهی کارها به خوبی پیش رفته و تاکنون مشکلی به این لحاظ نداشته ایم.

حاجی زاده درباره مواد تدارکاتی هم توضیح داد: اقلامی همانند برنج، گوشت، مرغ، میوه جات، صیفی جات، نان، لبنیات، نوشیدنی‌ها، آب و…. در عربستان و مطابق برنامه ریزی ها با رعایت استاندارد کیفی مناسب تهیه می‌شود.

وی افزود: اولویت سازمان حج و زیارت تأمین اقلام با کیفیت برتر و مناسب است و سعی کرده ایم اقلامی که برای طبخ غذا مصرف می‌شود را از مرغوبترین ها تهیه نمائیم.

حاجی زاده درباره نان مصرفی زائران نیز گفت: ۵ نوع نان در هتل‌ها توزیع می‌شود که شامل نان لواش، سامولی، لبنانی، تست و همبرگری می‌باشد که بالاترین تنوع نان و بیشترین رضایتمندی را در این رابطه شاهد هستیم.

مسئول واحد تغذیه و تدارکات در حج تمتع ۱۴۰۳ در خصوص کادر آشپزخانه‌های الافندیه، ابوسرهد مکه و اقلیمیه و خمری مدینه گفت: نیروهایی که برای موسم حج تمتع انتخاب می‌شوند از چرخه مصاحبه تخصصی و پزشکی می‌گذرند و باید دارای کارت بهداشت باشند که پس از موفقیت در ابعاد مختلف می‌بایست توسط مدیر آشپزخانه هم مورد سنجش قرار بگیرند؛ در این فرایند انتخاب بهترین و توانمندترین افراد که خالصانه و عاشقانه به زائران خدمت کنند، برگزیده خواهند شد.

وی در خصوص توانایی طبخ در آشپزخانه‌ها نیز گفت: با توجه به شرایط آشپزخانه‌ها و همچنین تعداد نیرو و ظرفیت‌های موجود آشپزخانه الافندیه مکه در موسم حج امسال توان طبخ ۵۶ هزار پرس غذا در هر وعده را داشته است که این روند برای آشپزخانه ابوسرهد به ۳۰ هزار پرس در هر وعده رسید و آشپزخانه‌های مدینه منوره نیز هرکدام در هر وعده ۶۵۰۰ پرس غذا را طبخ کرده اند که از تمامی دست اندرکاران تشکر می‌کنیم.

حاجی زاده در پایان ضمن خسته نباشید و خداقوت به همه نیروهای تغذیه و تدارکات و تمامی دست اندرکاران فعال در این حوزه تصریح کرد: هدف ما جلب رضایت حداکثری زائران می‌باشد که امیدواریم تاحدودی به این مهم دست یافته باشیم و قطعاً در سنوات آتی با آسیب شناسی ها و رفع نقاط ضعف و توجه به نقاط قوت در پی رشد خدمت رسانی خواهیم بود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا