ورزش

احتمالات حریفان تیم ملی در راه جام‌جهانی/ مدعیان در کمین ایران

زنگ خطر به صدا درآمده است؛

با تعیین ۱۸ تیم راه یافته به مرحله سوم انتخابی جام جهانی و سیدبندی این تیم ها به احتمال فراوان تیم ملی ایران در گروهی قرار خواهد گرفت که چند مدعی و تیم خطرناک حضور خواهند داشت.

به گزارش خبرنگار مهر، با پایان مرحله دوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ در منطقه آسیا، چهره ۱۸ تیم راه یافته به مرحله سوم بازی‌ها مشخص شد. سایت «فوتی رنکینگز» سیدبندی مرحله بعدی انتخابی جام جهانی را اعلام کرد که تیم ملی ایران، در کنار ژاپن و کره جنوبی در سید نخست قرار گرفته است.

سیدبندی قرعه‌کشی دور سوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ که روز هفتم تیر ماه برگزار می‌شود، به شرح زیر است:
سید اول: ژاپن، ایران و کره جنوبی
سید دوم: استرالیا، قطر و عراق
سید سوم: عربستان، ازبکستان و اردن
سید چهارم: امارات، عمان و بحرین
سید پنجم: چین، فلسطین و قرقیزستان
سید ششم: اندونزی، کره شمالی و کویت

در مرحله سوم انتخابی، تیم ها به ۳ گروه ۶ تیمی تقسیم خواهند شد و از هر گروه ۲ تیم به صورت مستقیم راهی جام جهانی ۲۰۲۶ خواهند شد و تیم های سوم و چهارم هر گروه هم به پلی آف خواهند رفت و ماجراجویی خود برای رسیدن به جام جهانی را در آن جا دنبال خواهند کرد.

با توجه به سیدبندی اعلام شده، احتمال های مختلفی پیش روی تیم ملی ایران قرار گرفته است. ایران، ژاپن و کره جنوبی قرار است سرگروه گروه های ۳ گانه باشند و در نتیجه تقابلی با هم نخواهند داشت. اما در سید دوم ۳ تیم حضور دارند که هرکدام از جوانبی می توانند خطرناک باشند.

تقابل با استرالیا بعد از ۲۷ سال

یکی از تیم هایی که در مرحله بعد قرار است با ایران همگروه شوند باید از بین استرالیا، قطر و عراق انتخاب شوند. استرالیا چهره ترسناکی در فوتبال آسیا دارد و در سال ۲۰۱۵ قهرمان جام ملت های آسیا شد. این تیم در مرحله دوم انتخابی جام جهانی عملکرد خوبی از خود به نمایش گذاشت و به عنوان صدرنشین راهی دور سوم شد. آخرین باری که تیم ملی ایران به مصاف استرالیا رفته است به سال ۱۳۷۶ برمی‌گردد که بازی با نتیجه ۳ بر ۲ به سود استرالیا خاتمه یافت و در صورتی که استرالیا حریف ایران در مرحله بعدی باشد شاهد تبردی خواهیم بود که ۲۷ سال از آخرین آن می گذرد.

جدال با قهرمان جام ملت های آسیا

قطر یکی دیگر از تیم های سید ۲ است که به قدرتی نوظهور در فوتبال آسیا تبدیل شده و در ۲ دوره اخیر جام ملت های آسیا قهرمانی را از آن خود کرده است و تیم ملی ایران در جام ملت های اخیر هم در مرحله نیمه نهایی به مصاف این تیم رفت و با نتیجه ۳ بر ۲ شکست خورد تا قطر هم رقیب خطرناکی برای مرحله بعد باشد.

شاید در بین این ۳ تیم، عراق را باید مناسب ترین گزینه در نظر بگیریم. ایران در تقابل های رو در رو با عراق توانسته است عملکرد موفقی داشته باشد و به نظر می رسد در بین این ۳ تیم، مناسب ترین گزینه برای شاگردان قلعه نویی باشد.

سید سوم

تیم های حاضر در سید سوم این رقابت ها دست کمی از تیم های سید دوم ندارند. عربستان، ازبکستان و اردن جزو تیم های قدرتمند آسیا محسوب می شوند. عربستان با هدایت مانچینی تلاش می کند خود را به جام جهانی ۲۰۲۶ برساند و به واسطه بازیکنان مطرح و سرمایه گذاری های بزرگی که انجام داده است رقیب خطرناکی در مرحله بعد خواهد بود.

ازبکستان هم آشناترین رقیب در میان این تیم ها است که در مرحله دوم در گروه ایران قرار داشت و در هر دو بازی رفت و برگشت توانست شاگردان قلعه نویی را متوقف کند تا خود را تیمی خطرناک و قدرتمند نشان دهد.

اردن هم دیگر تیم سید سوم است که احتمال دارد در گروه ایران قرار بگیرد. شاگردان حسین عموته در جام ملت های ۲۰۲۳ آسیا با برتری قاطع ۲ بر صفر برابر کره جنوبی راهی فینال شدند و در آنجا برابر قطر تن به شکست دادند. این تیم در آخرین دیدار مرحله دوم هم توانست با نتیجه ۲ بر یک عربستان را در ریاض شکست دهد تا نشان دهد تیمی بی رحم است و جاه طلبی های بزرگی دارد.

احتمالات حریفان تیم ملی در راه جام‌جهانی/ مدعیان در کمین ایران

سید چهارم، پنجم و ششم

در سید چهارم هم ۳ تیم امارات، بحرین و عمان حضور دارند که امارات را باید سخت ترین گزینه در نظر بگیریم. سید پنجم چین، فلسطین و قرقیزستان حضور دارند که به نظر نمی رسد هیچدام رقبای جدی برای تیم ملی ایران باشند اما دست کم گرفتن آن ها می تواند تبعات جبران ناپذیری به دنبال بیاورد. در سید ششم هم شاهد حضور تیم های اندونزی، کره شمالی و کویت هستیم.

قرعه مرگ و زندگی وجود ندارد

به نظر می رسد تیم های حاضر در ۴ سید نخست این رقابت ها بیشترین احتمال را برای کسب رده اول یا دوم گروه های خود برای کسب جواز صعود مستقیم به جام جهانی ۲۰۲۶ خواهند داشت. اما بعید به نظر می رسد پس از قرعه کشی با مساله ای با عنوان قرعه زندگی یا قرعه مرگ رو به ر و باشیم. در سیدهای دوم، سوم و چهارم شاهد حضور تیم هایی هستیم که جاه طلبی های بزرگی دارند و به واسطه سرمایه گذاری ها و برنامه ریزی هایی که انجام داده اند به راحتی پا پس نمی کشند و هر کدام از آن ها می توانند رقبای جدی برای تیم ملی ایران باشند.

بارزترین نمونه ازبکستان است که توانست تیم ملی را در مرحله قبل متوقف کند و تنها به دلیل تفاضل گل ضعیف تر پس از ایران قرار گرفت و دوم شد. اردن فینالیست آسیا است و قطر قهرمان آسیا. استرالیا تاریخ روشنی در فوتبال دارد و عربستان روز به روز سرمایه گذای های خود را توسعه می بخشد. عراق هم بازیکنانی دارد که می توانند در بزنگاه ها برای هر تیمی دردسرساز شوند همانطور که در سال ۲۰۱۵ موجب حذف ایران از جام ملت ها شدند.

تیم های دیگر هم اگر امیدی به کسب رده های اول و دوم نداشته باشند بدون شک برای آنکه به رده سوم و چهارم و صعود به پلی آف برسند به راحتی به هر تیمی باج نخواهند داد و موفقیت تیم ملی ایران در این مرحله منوط به برنامه ریزی های دقیق و مشخص است و اگر تیم ملی ایران مانند آنچه برابر هنگ کنگ یا ازبکستان بود عمل کند اتفاقات تلخی در انتظار فوتبال ایران خواهد بود.

آگهی
دکمه بازگشت به بالا