ورزش

استقلال شبیه خود فرهاد؛ جان دادن برای پیروزی!

صدرنشینی مصمم و محکم؛

علیرغم مشکلات و اجبار به تغییر سیستم نیز فرهاد مجیدی و تیمش راه بردن را به خوبی یاد گرفته اند.

به گزارش “ورزش سه”، استقلال در روزی که شاید بهتر از حریف خود بازی نکرده و از نظر خلق موقعیت و ضربه در چارچوب تقریبا مشابه گل گهر عمل کرد، صاحب دو پنالتی شده و از سد یکی از دشوارترین موانع خود در مسیر فتح عنوان قهرمانی گذر کرد. استقلال با فرهاد مجیدی اینقدر کارنامه درخشانی در فصل جاری به ثبت رسانده که حتی شاید یکی دو پیروزی با چاشنی اتفاقات نیز چندان به چشم نیاید. فرهاد مجیدی در روزی که به نظر خیلی عصبانی و پرانگیزه بود و از کنار زمین هم اخراج شد، به برتری های متوالی و حیثیتی خود مقابل ژنرال استمرار بخشید.

۱- استقلال بازی را با سیستم ۱-۲-۴-۳ همیشگی خود آغاز کرد تا فرهاد مجیدی نشان دهد علیرغم از دست دادن سه عنصر مهم دفاعی خود نیز به این روش پایبند است. آبی پوشان تا پایان نیمه اول نیز علیرغم استفاده از این سیستم نظم همیشگی خود را رعایت کرده و فرصت چندانی برای گلزنی به حریف ندادند. برابر تیمی مانند گل گهر که تکیه فراوانی به حملات از کناره ها دارد، وینگ بک های استقلال در ۴۵ دقیقه نخست درخشان عمل کرده و اجازه ندادند به جز آن صحنه پنالتی که اشتباه فردی بود، دروازه سید حسین چندان تهدید شود.

۲- اما در ابتدای نیمه دوم و به نظر با تشدید مصدومیت محمد دانشگر، استقلال و فرهاد مجیدی دیگر چاره ای جز انتقال به سیستم چهار دفاعی نداشتند و البته مدافعان کناری استقلال تخصص چندان در این پست نداذند. پس طبیعی بود که تیم امیر قلعه نویی برای ضربه زدن به استقلال حملات خود از کناره ها را تشدید کرده و در نهایت خیلی زود هم از این مسیر به گل برسد.

۳- اما مهم ترین معضل استقلال در این دیدار غیبت غیرمنتظره زبیر نیک نفس پیش از شروع بازی با گل گهر بود. نبود هافبک دونده و تکل زن آبی پوشان به وضوح در سبک بازی استقلال مشحص بود و آمانوف در اجرای وظایف دفاعی به جای این بازیکن چندان خوب عمل نکرد. گل دقایق ابتدایی نیمه دوم مرتضی تبریزی نیز دقیقا در غیبت پست شماره شش استقلال به ثمر رسید و نبود زبیر نیک نفس و خالی بودن جای او در ترکیب نقش مهمی در به ثمر رسیدن این گل داشت.

۴- اما فرهاد مجیدی خیلی زود متوجه اشتباه خود شده و لحظاتی بعد از دریافت گل آمانوف را بیرون کشیده و سبحان خاقانی را به جای این بازیکن به زمین آورد. شناسایی این نقطه ضعف از سوی گل گهر باعث شد آنها میل شدیدی به پاس رو به بیرون و ضربات پشت محوطه داشته باشند و دروازه استقلال نیز دقیقا از روی همین مسیر باز شد. فرهاد زمانی که دید آمانوف در جایگیری چندان خوب عمل نمی کند، از خیر ویژگی های هجومی و مثبت این بازیکن گذشته و او را بیرون کشید.

۵- اصرار فرهاد مجیدی به قرار دادن رودی ژستد در ترکیب اصلی ممکن در پایان فصل حسرت این سرمربی را به همراه داشته باشد. ورای موضوع گلزنی که وظیفه اصلی یک مهاجم است، رودی ژستد در پرس و قطع توپ و بازی در میان مدافعان حریف برای جلوگیری از بازی سازی از عقب نیز چندان باتحرک و خوب عمل نمی کند و باید دید سرمربی جوان استقلال تا چه زمانی قصد دارد تحت هر شرایطی این بازیکن باتجربه را در نوک خط حمله خود قرار دهد.

۶- شاید مهدی مهدی پور در فصل جاری اینقدر درخشان بازی کرده که نوشتن در مورد او تکراری شده باشد. مرور تکل های صحیح، قطع توپ بازیکنان حریف، دقت پاس و البته پاس های کلیدی این بازیکن باعث شده او هر هفته قادر به ارائه یک نمایش استاندارد و با سطح بالا در میانه میدان استقلال باشد.

۷- یک تیم برای قهرمان شدن به خط دفاعی مستحکم، ثبت کلین شیت های متوالی، آمار گلزنی قابل قبول و البته سود بردن از اتفاقات و حوادث نیاز دارد. در چند مسابقه اخیر شرایط عموما به سود استقلال و فرهاد مجیدی پیش رفته و اگر امروز تیم شایسته و قابل احترام امیر قلعه نویی نیز به پیروزی می رسید اتفاق عجیبی رخ نداده بود. اما فعلا همه اتفاقات به سود آبی پوشان پیش می رود تا آنها دارای بالاترین احتمال قهرمانی خود در سال های اخیر باشند.

آریا فاطمی مقدم

ورزش سه

آگهی
دکمه بازگشت به بالا